Objektiv Nikon D60

MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
23 september 2009 · 2 362 Inlägg

ShaddeN skrev:
Vill börja med att Tack så JÄTTE mycket för alla era svar! smile

För mig så är allt detta en enda stor djungel tongue Men hoppas tjejen förstår det ni skriver bättre tongue

Nu har hon suttit och läst igenom allt och vissa svar hjälpte henne mer än andra..
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En liten följdfråga från henne nu då.

ALLT detta är UTAN stativ!
Hur blir det om man fotograferar UTAN VR? Blir bilderna suddiga eller liknande då??
Och den typen av porträtt hon är ute efter är "allmänna"porträtt (om ni förstår vad jag menar då)
alltså i vardagen och inte i någon studio.

Det går fint att köra utan vr. Vr hjälper dig bara att stabilisera. så det är inget man är i behov av! smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Henkezd Fotograf
23 september 2009 · 114 Inlägg

MadeByMe skrev:
Tillägger också att ingen toppfotograf använder 18-55 eller ett fast 50mm i studio och porträtt.

Ojojoj, fast 50mm används mer än du tror, många "toppfotografer" använder just 50/1.8(canon/nikon) 85mm är också en populär brännvidd.

Men jag skulle nog mer säga, ingen "toppfotograf" använder kit eller superzoom(18-200)

Andreas79
23 september 2009 · 3 968 Inlägg

Oavsett vad vi nu skrivit i tråden, så säger jag fortfarande: 18-200 mm,
allround är alltid bra, och även porträttbilder blir kanon med 18-200 även om den har superzoom.

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Andreas79
23 september 2009 · 3 968 Inlägg

ShaddeN - Vad är det för typ av porträttfotografering du är ute efter ?

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
23 september 2009 · 2 362 Inlägg

Henkezd skrev:

MadeByMe skrev:
Tillägger också att ingen toppfotograf använder 18-55 eller ett fast 50mm i studio och porträtt.

Ojojoj, fast 50mm används mer än du tror, många "toppfotografer" använder just 50/1.8(canon/nikon) 85mm är också en populär brännvidd.

Men jag skulle nog mer säga, ingen "toppfotograf" använder kit eller superzoom(18-200)

Nje.. vet inte om jag kan hålla med dig om det.
50mm är inte så vanligt, inte hos reklamfotografer iaf, då jag pluggar Mode och textil fotografi (mycket studio och även uomhus) så har vi 2 lärare som är reklamfotografer, dom använder inte 50mm eller 80mm vid plåtningar, utan dom använder tele, visst, man kan använda dom, men man får inte den typen av bilder iaf.

haha, Det kan stämma med allround och kit objektiv, jag har inte ens något! tongue

Men allt beror ju på vad man vill visa med bilden, inget inom fotografering är fel.. smile

Senast redigerat av MadeByMe (23 september 2009)

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
ShaddeN Förvirrad
23 september 2009 · 10 Inlägg

Andreas79 skrev:
ShaddeN - Vad är det för typ av porträttfotografering du är ute efter ?

En rättelse det är inte jag som ska ta korten tongue Utan det är min tjej smile

Det hon är ute efter som jag förstod det så är det "vanliga" porträtt(bilder på sig själv mig sina kompisar på fest osv), i vardagen alltså och inte i någon studio utan helt och hållet på hobby nivå.

BMW 530i "unz" (2004)
Henkezd Fotograf
23 september 2009 · 114 Inlägg

MadeByMe skrev:

Henkezd skrev:

MadeByMe skrev:
Tillägger också att ingen toppfotograf använder 18-55 eller ett fast 50mm i studio och porträtt.

Ojojoj, fast 50mm används mer än du tror, många "toppfotografer" använder just 50/1.8(canon/nikon) 85mm är också en populär brännvidd.

Men jag skulle nog mer säga, ingen "toppfotograf" använder kit eller superzoom(18-200)

Nje.. vet inte om jag kan hålla med dig om det.
50mm är inte så vanligt, inte hos reklamfotografer iaf, då jag pluggar Mode och textil fotografi (mycket studio och även uomhus) så har vi 2 lärare som är reklamfotografer, dom använder inte 50mm eller 80mm vid plåtningar, utan dom använder tele, visst, man kan använda dom, men man får inte den typen av bilder iaf.

haha, Det kan stämma med allround och kit objektiv, jag har inte ens något! tongue

Men allt beror ju på vad man vill visa med bilden, inget inom fotografering är fel.. smile

Beror nog på vem det är, känner en proffsfotograf som kör med 24-70 och 70-200 i studio, då porträtt mest.
Vissa gillar att använda 50mm, vissa inte, jag tycker det är en bra allround brännvid faktiskt tongue då på APS-C

Laxxen Fotograf
23 september 2009 · 253 Inlägg

Sigma EX 70-200/2,8 II verkar vara ett mycket fint objektiv, ett Sigma EX 50/1,4 kan också vara något.

Men jag hade köpt Sigma 70-200 till porträtt smile

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum
jagarbosse Bilentusiast
24 september 2009 · 489 Inlägg

Sigmas 70-200 2,8 är faktiskt en hel del glugg for the buck, precis som laxxen säger.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
Henkezd Fotograf
24 september 2009 · 114 Inlägg

Om det ska vara AF på en D60 med sigmas objektiv så måste de ha HSM, tror 70-200 finns både med och utan.

snap-it Fotograf
24 september 2009 · 121 Inlägg

ShaddeN skrev:

Andreas79 skrev:
ShaddeN - Vad är det för typ av porträttfotografering du är ute efter ?

En rättelse det är inte jag som ska ta korten tongue Utan det är min tjej smile

Det hon är ute efter som jag förstod det så är det "vanliga" porträtt(bilder på sig själv mig sina kompisar på fest osv), i vardagen alltså och inte i någon studio utan helt och hållet på hobby nivå.

70-200 kommer inte vara optimalt om det skall användas som normalzoom på ex fest, porträtt, alldagliga behov, skulle rekommendera http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy … cle=300734 denna kanske, ett normalzoom som kan användas för de flesta alldagliga behov.

inge fel på ett 70-200 men inget man använder och springer runt med på fest.  smile

http://www.snap-it.se Hojta till om fotosession.
Chevrolet S10 P/U "2.2 2WD" (1996)
Rickard-v
25 september 2009 · 2 665 Inlägg

Det enda rätta är nikons fasta 50mm med 1,8 i ljustyrka. Ksotar runt 1200kr o är bland det skarpaste du akn få för så lite pengar. Billiga zoomar kommer aldrig i närheten.

Vi porträtt fotografering är ett kort skärpe djup viktigare än VR.

Kort skärpedjup får du med ett lågt bländarvärde, alltså en stor ljusöppning och då får din tjej fina bilder men ansiktet i focus och bakgrunder som bli oskarp. Vilket gör att personen framträder fint på bilden.
Det kan du aldrig på med ett kitobjektiv!
Eftersom ljusöppningen är stor så blir det oftast en snabb slutar tid och det blir skarpt i alla fall utan VR.

Säg åt din tjej att surfa in på fotosidan.se om hon är lite fotointresserad. Finns en fotoskola att läsa som är mkt bra!!

Senast redigerat av Rickard-v (25 september 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang