Vem mer jobbar på bensinstation?

Hayah Barnaltsweden.se
29 september 2009 · 12 Inlägg

Jag kan inte vara ensam här om att jobba på bensinstation.
Och nu vill jag veta lite om er arbetsplats.

När ni stänger och öppnar, har väl ni liksom vi arbete att göra före och efter och kanske även som oss går själva den tiden?!
Får ni betalt för den tiden?

Jag börjar bli väldigt irriterad på detta. En hektisk kväll kommer jag inte ifrån jobbet förrän 20-30 min efter stängning, samma med öppning så måste man vara här 20-30 min innan för att hinna med allt.
Min vi får bara betalt från 7 (när vi öppnar) till 21 (när vi stänger).

Vi har försökt ta upp detta lite löst men då går dom bara ifrån ämnet och idag när jag tog upp det fick jag tillsägelse att då får vi inte ha några sk springraster om vi ska ha betalt före och efter.
Det innebär att när vi jobbar 7-8 timmar eller ibland mer så får vi inte sitta ner och äta när det är tomt på kunder och ja allt sånt.
Idag tar vi inte lunchraster eller något, vi får helt enkelt passa på att gå på toa, äta, ta luft när det är lite kunder för tillfället.
Detta gör man kan få värma sin mat 5 ggr och det tar 2-3 timmar att äta upp, eller om man börjar bli kissnödig kan det ta 1-2 timmar innan man kommer iväg och kan stresskissa på ett par sekunder innan nästa kund kommer.

dcay Licenssvetsare
29 september 2009 · 927 Inlägg

Jobbade på Preem i några somrar för ett tag sen, vi öppnade 08:00 och stängde 20:00, vi var där prick 8 och var därifrån prick 8 oftast, visst fanns det gånger då vi stannade längre men det var INTE ofta. Jag jobbade 6 tim om dagen , då utan lunch men om jag ville fick jag ta mig 10-20 min att äta på. Samma när det gällde toa besök, då ställde sig chefen i kassan och tog hand om kunder.

_Norrland_ Bilvårdstekniker
29 september 2009 · 766 Inlägg

Jobbade extra på en Okq8 station tidigare, dock så behövde jag aldrig öppna men vid stäningen stängde vi 21.00 och var därifrån 21.20 ungefär efter att ha räknat kassa m.m.
Och vad jag kan minnas så tror jag att vi fick betalt för den lilla extra stunden som det tog att räkna kassan,släcka m.m.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
volvoentusiasten
29 september 2009 · 4 005 Inlägg

Hayah skrev:
Jag kan inte vara ensam här om att jobba på bensinstation.
Och nu vill jag veta lite om er arbetsplats.

När ni stänger och öppnar, har väl ni liksom vi arbete att göra före och efter och kanske även som oss går själva den tiden?!
Får ni betalt för den tiden?

Jag börjar bli väldigt irriterad på detta. En hektisk kväll kommer jag inte ifrån jobbet förrän 20-30 min efter stängning, samma med öppning så måste man vara här 20-30 min innan för att hinna med allt.
Min vi får bara betalt från 7 (när vi öppnar) till 21 (när vi stänger).

Vi har försökt ta upp detta lite löst men då går dom bara ifrån ämnet och idag när jag tog upp det fick jag tillsägelse att då får vi inte ha några sk springraster om vi ska ha betalt före och efter.
Det innebär att när vi jobbar 7-8 timmar eller ibland mer så får vi inte sitta ner och äta när det är tomt på kunder och ja allt sånt.
Idag tar vi inte lunchraster eller något, vi får helt enkelt passa på att gå på toa, äta, ta luft när det är lite kunder för tillfället.
Detta gör man kan få värma sin mat 5 ggr och det tar 2-3 timmar att äta upp, eller om man börjar bli kissnödig kan det ta 1-2 timmar innan man kommer iväg och kan stresskissa på ett par sekunder innan nästa kund kommer.

Antar att det är en privatägd mack?

Tjao. Är macken med i ett kollektivavtal? Isådanfall gäller det 5 min rast per timma och 1h lunch.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. (ATL 15 §)

Om man arbetar så ska man ha betalt, eller andra förmåner. Om de kräver att du ska vara där 20 min innan och efter öppning/stängning så ska du ha betalt för detta.

Får du inte det så säg till att du inte accepterar läget.
Vägrar de, så stå på dig eller sluta.

Tex, ett företag krävde att jag skulle inställa mig 0800-1700 prick och var helt omöjligt att flexa så att jag kunde jobba 0750 till 1650 istället och jag var villig att bara äta min matlåda och sedan jobba. De vägrade så jag fick 2½ timma längre dag pga av detta. Det fanns ingen anledning heller då jag kunde lösa mitt jobb på telefon.

De tyckte även att jag skulle jobba direkt efter min lunch men då började jag att proppa på 60 minuter lunch varenda dag. De kom med ärenden till mig men jag brydde mig inte.
Efter ett tag blev de rätt irriterade och gick med på att flexa 20 min istället så vann alla på det och alla blev glada utom mini-hitler som var platschef där.
Efter ett tag så slutade jag ändå och gick över till en kund, men poängen i historian är att man ska stå på sig och inte ta emot skit!

Hayah Barnaltsweden.se
29 september 2009 · 12 Inlägg

Ja macken är privatägd.

Dom tycker som sagt att våra springraster (som vi inte har schemalagda utan är de lediga minuter som dyker upp när vi arbetat bort alla sysslor och inga kunder) är ju betalda så därför ska inte vi få ut före och efter.
Egentligen skulle man vara så fräck att stänga passet och sätta sig utanför och låsa dörren, för har jag rast ska det ju vara rast, iom dom räknar det är betald. Det är ju inte direkt att man kan gå ut på toa och inte stressa ihjäl sig för risken finns att det kommer en kund.

Funderar på att ta med facklig representant på nästa personalmöte då denna frågan kommer tas upp återigen, tror ni det är en bra idé?

joakim89
29 september 2009 · 1 265 Inlägg

jobbar inte på mack eller nånstans men ett tips är att
kom inte en minut tidigare än den tid du får betalt för, sen slutar du då när din betalda tid slutar, så får du se att resten löser dig.
är du ensam där så lås alla dörrar under lunchen så du slipper bli störd.

Groban
29 september 2009 · 59 Inlägg

linuslinje skrev:

Hayah skrev:
Jag kan inte vara ensam här om att jobba på bensinstation.
Och nu vill jag veta lite om er arbetsplats.

När ni stänger och öppnar, har väl ni liksom vi arbete att göra före och efter och kanske även som oss går själva den tiden?!
Får ni betalt för den tiden?

Jag börjar bli väldigt irriterad på detta. En hektisk kväll kommer jag inte ifrån jobbet förrän 20-30 min efter stängning, samma med öppning så måste man vara här 20-30 min innan för att hinna med allt.
Min vi får bara betalt från 7 (när vi öppnar) till 21 (när vi stänger).

Vi har försökt ta upp detta lite löst men då går dom bara ifrån ämnet och idag när jag tog upp det fick jag tillsägelse att då får vi inte ha några sk springraster om vi ska ha betalt före och efter.
Det innebär att när vi jobbar 7-8 timmar eller ibland mer så får vi inte sitta ner och äta när det är tomt på kunder och ja allt sånt.
Idag tar vi inte lunchraster eller något, vi får helt enkelt passa på att gå på toa, äta, ta luft när det är lite kunder för tillfället.
Detta gör man kan få värma sin mat 5 ggr och det tar 2-3 timmar att äta upp, eller om man börjar bli kissnödig kan det ta 1-2 timmar innan man kommer iväg och kan stresskissa på ett par sekunder innan nästa kund kommer.

Antar att det är en privatägd mack?

Tjao. Är macken med i ett kollektivavtal? Isådanfall gäller det 5 min rast per timma och 1h lunch.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. (ATL 15 §)

Om man arbetar så ska man ha betalt, eller andra förmåner. Om de kräver att du ska vara där 20 min innan och efter öppning/stängning så ska du ha betalt för detta.

Får du inte det så säg till att du inte accepterar läget.
Vägrar de, så stå på dig eller sluta.

Tex, ett företag krävde att jag skulle inställa mig 0800-1700 prick och var helt omöjligt att flexa så att jag kunde jobba 0750 till 1650 istället och jag var villig att bara äta min matlåda och sedan jobba. De vägrade så jag fick 2½ timma längre dag pga av detta. Det fanns ingen anledning heller då jag kunde lösa mitt jobb på telefon.

De tyckte även att jag skulle jobba direkt efter min lunch men då började jag att proppa på 60 minuter lunch varenda dag. De kom med ärenden till mig men jag brydde mig inte.
Efter ett tag blev de rätt irriterade och gick med på att flexa 20 min istället så vann alla på det och alla blev glada utom mini-hitler som var platschef där.
Efter ett tag så slutade jag ändå och gick över till en kund, men poängen i historian är att man ska stå på sig och inte ta emot skit!

Att ha 5min rast per timme gäller inte för transportanställda.. Det gäller för butiker med "löpande band" princip..Dvs tex Ica, Coop m.m

Hayah: Självklart ska din chef ge dej betalt för den tid det tar att öppna/stänga butiken!! Ta kontakt med ditt fackombud om chefen inte gör något åt saken!!

Saab 9-3 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang