Av- och på-ställning samma dag

Adder Adder
25 oktober 2009 · 972 Inlägg

Hur är de, jag ska byta till vinterkärran nu den 1e nov. Visst måste de bli så att jag ställer av sommarbilen de 1e nov (är de inte en sk brytdag dvs om bilen är påställd den 2a dagen i månaden får man betala för hela, eller?) och där med ställer på vinterbilen den 1e nov. Så jag kan ta sommarbilen till garaget parkera den och ställa av den samtidigt som jag ställer på vinterbilen och kör hem dem, eller ? Och där med inte behöva betala "dubbelskatt" ?

Försökte leta info men hitta inget. Finns de skriviet någon stanns så länka gärna!

Senast redigerat av Adder (25 oktober 2009)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
te_wik Forummoderator
25 oktober 2009 · 12 813 Inlägg

Det ska inte spela någon roll vilken dag i månaden du ställer av bilen, har du betalt skatten längre än så får du tillbaka den inom några dagar. Med försäkringsbolaget är det samma sak, se bara till så de inte lägger en automatisk garageförsäkring ifall du inte vill ha det.

Ja visst kan du köra sommarbilen till garaget, ställa av den och sedan ställa på vinterbilen och köra hem den, skaffa försäkring innan du kör iväg ifall du inte har en sk vilande försäkring.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Lazurblau_Metallic
25 oktober 2009 · 127 Inlägg

du måste väll ställa av den före den 1 november för att slippa skatten i november

te_wik Forummoderator
25 oktober 2009 · 12 813 Inlägg

Lazurblau_Metallic skrev:
du måste väll ställa av den före den 1 november för att slippa skatten i november

De beror ju på hur långt framåt den är försäkrad..? Oavsett så får han tillbaka pengarna inom några dagar.

Mvh Tommy


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Adder Adder
25 oktober 2009 · 972 Inlägg

te_wik skrev:
Det ska inte spela någon roll vilken dag i månaden du ställer av bilen, har du betalt skatten längre än så får du tillbaka den inom några dagar. Med försäkringsbolaget är det samma sak, se bara till så de inte lägger en automatisk garageförsäkring ifall du inte vill ha det.

Ja visst kan du köra sommarbilen till garaget, ställa av den och sedan ställa på vinterbilen och köra hem den, skaffa försäkring innan du kör iväg ifall du inte har en sk vilande försäkring.


Mvh Tommy

Jo visst men la till en liten rad.

Jag vill ju inte betala skatt för nov månad för sommarbilen och likaså inte för okt för vinterbilen.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
HenkeTIC
25 oktober 2009 · 888 Inlägg

te_wik skrev:

Lazurblau_Metallic skrev:
du måste väll ställa av den före den 1 november för att slippa skatten i november

De beror ju på hur långt framåt den är försäkrad..? Oavsett så får han tillbaka pengarna inom några dagar.

Mvh Tommy


Mvh Tommy

Varför skulle det spela någon roll??

Ställ av den den sista oktober så får du även tillbaka skatten för november men ställer du av bilen den 1 nov så får du betala skatten för november med.

Jiimpa
25 oktober 2009 · 767 Inlägg

Adder skrev:

te_wik skrev:
Det ska inte spela någon roll vilken dag i månaden du ställer av bilen, har du betalt skatten längre än så får du tillbaka den inom några dagar. Med försäkringsbolaget är det samma sak, se bara till så de inte lägger en automatisk garageförsäkring ifall du inte vill ha det.

Ja visst kan du köra sommarbilen till garaget, ställa av den och sedan ställa på vinterbilen och köra hem den, skaffa försäkring innan du kör iväg ifall du inte har en sk vilande försäkring.


Mvh Tommy

Jo visst men la till en liten rad.

Jag vill ju inte betala skatt för nov månad för sommarbilen och likaså inte för okt för vinterbilen.

Sommarbilen måste ställas av senast den sista oktober för att slippa betala novemberskatten på den. och vinterbilen måste ställas på tidigast den första.

Adder Adder
25 oktober 2009 · 972 Inlägg

Jiimpa skrev:

Adder skrev:

te_wik skrev:
Det ska inte spela någon roll vilken dag i månaden du ställer av bilen, har du betalt skatten längre än så får du tillbaka den inom några dagar. Med försäkringsbolaget är det samma sak, se bara till så de inte lägger en automatisk garageförsäkring ifall du inte vill ha det.

Ja visst kan du köra sommarbilen till garaget, ställa av den och sedan ställa på vinterbilen och köra hem den, skaffa försäkring innan du kör iväg ifall du inte har en sk vilande försäkring.


Mvh Tommy

Jo visst men la till en liten rad.

Jag vill ju inte betala skatt för nov månad för sommarbilen och likaså inte för okt för vinterbilen.

Sommarbilen måste ställas av senast den sista oktober för att slippa betala novemberskatten på den. och vinterbilen måste ställas på tidigast den första.

Hur säker är du på de ? Jag vill minnas att de finns en sk brytdag som innebär att man kan ställa av fordonet senast den 1e för att den "ny" månaden börjar så ledes den 2e vilket gör att man får betala skatt för en hel månad.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
sirmiro Double-Unicorn Rider
26 oktober 2009 · 2 486 Inlägg

Adder skrev:

Jiimpa skrev:

Adder skrev:

Jo visst men la till en liten rad.

Jag vill ju inte betala skatt för nov månad för sommarbilen och likaså inte för okt för vinterbilen.

Sommarbilen måste ställas av senast den sista oktober för att slippa betala novemberskatten på den. och vinterbilen måste ställas på tidigast den första.

Hur säker är du på de ? Jag vill minnas att de finns en sk brytdag som innebär att man kan ställa av fordonet senast den 1e för att den "ny" månaden börjar så ledes den 2e vilket gör att man får betala skatt för en hel månad.

Om den 2a är brytdagen är det troligen det för påställning med. Väldigt ovanligt med överlappande brytdagar.
Men ta telefonen, ring transportstyrelsen och prata med dem så kan ni säkert hitta en bra lösning. Och som folk har sagt innan, se till att du har en försäkring som hoppar in, den är lätt att glömma.

Adder Adder
26 oktober 2009 · 972 Inlägg

Fick just svar på TS och de löd såhär:

Brytdagen är just de 1e i varje månad dvs gör jag så som jag sa att jag ställer av sommarbilen den 1e får jag tillbaka på skatten från nov i detta fallet och således när jag ställer på vinterbilen betalar jag från 1e nov. Efter midnatt, de 2e i månaden får man betala för hela månaden.

Senast redigerat av Adder (26 oktober 2009)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang