Rör till skyddsbur.

Falth_82
25 mars 2009 · 40 Inlägg

Rören till bågen är det , presitionsstålrör kallvalsade.. kvalitet=SS-DN-10305-1-235 nån som vet ????
Eller varmvalsade sömlösarör ... kvalitet SS-DN 10210-335 nån som vet ???

Volvo V70N (2004)
Opel Omega 3000 "Driftingbilen" (1988)
camaro67 Meister
25 mars 2009 · 6 763 Inlägg

Man använder väll sömlösa rör till bur byggen så då utgår jag ifrån att de är de som du har skrivit är sömlösa

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Falth_82
25 mars 2009 · 40 Inlägg

camaro67 skrev:
Man använder väll sömlösa rör till bur byggen så då utgår jag ifrån att de är de som du har skrivit är sömlösa

Japp det är det ,men kvalitet vill dom ha reda på,dom jag ska beställa av.

Opel Omega 3000 "Driftingbilen" (1988)
Volvo V70N (2004)
camaro67 Meister
25 mars 2009 · 6 763 Inlägg

Falth_82 skrev:

camaro67 skrev:
Man använder väll sömlösa rör till bur byggen så då utgår jag ifrån att de är de som du har skrivit är sömlösa

Japp det är det ,men kvalitet vill dom ha reda på,dom jag ska beställa av.

Okej. de har jag inte den minsta anning om. Vet inte de sånt då? Annars kan du skicka ett pm till dubrolle. Han borde veta eftersom att han precis har byggt

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
KHRacing
25 mars 2009 ·

Kalldragna sömnlösa är det resten hittar du på www.sbf.se

MattiasH
25 mars 2009 · 1 291 Inlägg

Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol
Min sträckgräns: 350 N/mm2
det är kraven som ställs

Feltänk..

EDIT: stavfel

Senast redigerat av MattiasH (25 mars 2009)

Falth_82
25 mars 2009 · 40 Inlägg

MattiasH skrev:
Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol
Min sträckgräns: 350 N/mm2
det är kraven som ställs

Med kalldragna menas hur röret ska bockas, dvs det ska inte ske genom uppvärming av röret.
Men det har du väl redan koll på som bygger för fullt wink

EDIT: stavfel

Jo det vet jag men dom vill kvalitet nr sad Är det nåt av dom jag har skrivit ????
Skall få dom billigt av min chef=) men nr vill han ha sad

Volvo V70N (2004)
Opel Omega 3000 "Driftingbilen" (1988)
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
25 mars 2009 · 2 456 Inlägg

Crom molly rör ..... hittas even av dom som bygger amatör flygplan.

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Falth_82
25 mars 2009 · 40 Inlägg

lonewolf-holm skrev:
Crom molly rör ..... hittas even av dom som bygger amatör flygplan.

Är det nått av kvalitet nr som jag har skrivit??

Volvo V70N (2004)
Opel Omega 3000 "Driftingbilen" (1988)
MattiasH
25 mars 2009 · 1 291 Inlägg

Tittade i tibnor webkatalog
presitionsstålrör kallvalsade.. kvalitet=SS-EN-10305-1-235 - klarar kravet för max kol men har för låg sträckgräns
Eller varmvalsade sömlösarör ... kvalitet SS-EN 10210-335 - klarar kraven för kolinnehåll och sträckgräns men är inte kalldraget

Du får väl ta en titt i katalogen med chefen din så kan han nog plocka fram rätt, eller ring tex finess och fråga efter betäckningen på rören dom använder.

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
25 mars 2009 · 2 456 Inlägg

cool

SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska regler DRAGRACING (DRT) -
6): Rekommenderas att även dessa chassin byggs enl. resp. SFI Spec.
Klassreglemente och Tekniska regler för Dragracing gäller alltid före ovanstående sammanställ-ning.
Allmänt
För alla skyddsbågar gäller att huvudbågen ska ligga inom 152 mm (6 tum) bakom förarens huvud och väl följa takplåtens rundning. Huvudbågen ska sträcka sig minst 76 mm (3 tum) över förarens hjälm när denne sitter i normal körställning. Bågens bredd ska minst vara lika med förarens axelparti eller inom 25 mm (1 tum) från förardörren. Skyddsstoppning ska finnas på bågen där föraren riskerar att stöta emot. Stoppningen ska vara sådan, att den kan komprimeras 6 mm (1/4 tum). Rekommenderas att stoppning enl. SFI Spec. 45.1 används. Huvudbågen ska vara väl infäst och stagad, för att förhindra att bågen kollapsar vid kollision eller rullning. Stöttorna ska ha samma diameter och godstjocklek som huvudbågen. De ska fästas i huvudbågen inom 127 mm (5 tum) från bågens överkant. Sidostötta på förarsidan ska finnas. Denna ska passera föraren mellan axeln och armbågen då denne sitter i normal körställning.
På alla bilar som är originalutrustade med ram rekommenderas att bågen svetsas fast i ramen. Bilar med delad ram och s.k. frame connectors, anses inte vara utrustade med ram varför rekommendation på svets-ning inte finns här.
På bilar utan ram, samt då bågen annars fästs i golvet ska huvudbågen vara försedd med fastsättningsplat-tor 150 x 150 mm (6 x 6 tum) med en minsta godstjocklek av 3 mm (1/8 tum) som svetsas fast på huvud-bågens ändar. En liknande platta läggs under bilens golv och plattorna bultas samman med minst fyra 10 mm (3/8 tum) stålbult. Det rekommenderas att plattorna bockas så att de går upp på och fästes i dörrstol-pen.
Huvudbågen ska vara tillverkad i ett stycke, får absolut inte skarvas, och ska vara försedd med ett 6 mm inspektionshål för kontrollmätning av godstjockleken lätt åtkomligt för besiktning. Rörbockningarna bör ej vara mer än 90° och får ej innehålla veck eller sprickbildningar.
Svetsning av skyddsbåge ska ske med Mig- eller Tigsvets, för chrome molyrör endast Tigsvets. Svetsarna ska vara väl utförda och fria från slagg och porer. Det är förbjudet att slipa svetsarna på skyddsbågen.
DRT 4.10.1 Utförande skyddsbåge
Bilar med tävlingsvikt under 1.170 kg
För bilar som chassibesiktas första gången efter 1998-01-01 gäller stålrör med en minsta diame-ter av 45 mm med en minsta godstjocklek av 3 mm. Bilar chassibesiktas före detta datum kan ha klenare rördimensioner.
Bilar med tävlingsvikt 1.170 kg och däröver
Bågen ska vara tillverkad av stålrör med en minsta diameter av 45 mm och en minsta godstjocklek av 3 mm.
Alternativ NHRA
Båge i "mild steel" med en minsta diameter av 1 3/4 tum och en minsta godstjocklek av 0,118 tum, eller i chrome moly med en minsta diameter av 1 3/4 tum och en minsta godstjocklek av 0,083 tum. Skyddsbåge ska utföras enligt figur 18.
© 2008 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
DRT 4.10.2 Krav på skyddsbåge
Alla bilar snabbare än 11,00 sekunder (7,00 1/8 mile) ska vara utrustade med skyddsbåge. Alla cabrioleter eller andra bilar utan origi-nalmonterat tak eller motsvarande i plåt skall, oavsett tid, även de ha skyddsbåge. I respektive klassreglemente kan ytterligare krav på skyddsbåge finnas.
DR Tekniska regler.doc - Utgåva: Maj 2008 Sidan 27 av 48
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska regler DRAGRACING (DRT) -
DRT 4.11 Skyddsbur
Alla skyddsburar ska konstrueras så att föraren skyddas från alla håll. Bilar utan ett tvärstag över förarens ben ska vara försedda med en stropp eller annan anordning som förhindrar att förarens ben kan komma utanför skyddsburen vid rullning etc.
På bilar med öppen kaross ska skyddsburens främre rör vara beläget minst 76 mm (3 tum) från förarens hjälms framkant när denne sitter i normal körställning. På frontmotordragsters måste lodräta stöttor runt förarens rygg och sidor placeras så, att en rak stång som förs längs med två angränsande stöttor ej kommer i kontakt med förarstolen. Extra stöttor, max 30 º från lodrätt läge, måste läggas till, tills detta kriterium uppfylls. På bilar med hel, sluten kaross, ska förarens hjälm befinna sig framför huvudbågen, när föraren sitter i normal körställning. En sidostötta ska finnas som passerar föraren mellan axeln och armbågen då denne sitter i nor-mal körställning. Alla skyddsburar ska ha ett tvärstag avsedd att fästa förarstolens ryggstöd mot. Även säkerhetsselens axelremmar kan fästas i detta stag. Staget får därför ej monteras lägre än 100 mm (4 tum) under förarens axlar, och ej högre än i jämnhöjd med axlarna, se även figur 40 vid DRT 10.5. Om originalgolvet tagits bort, ska skyddsburen som ersättning innehålla huvud-ramrör som sammanbinder främre och bakre delen av skyddsburen.
Huvudbågen ska vara tillverkad i ett stycke, får absolut inte skarvas, och ska vara försedd med ett 6 mm inspektionshål för kontrollmätning av godstjockleken lätt åtkomligt för besiktning.
Centrumradien på bockarna får inte vara mindre än tre gånger rörets diameter, bockarna bör ej vara mer än 90°.
Svetsning av skyddsbur ska ske med Mig- eller Tigsvets, för chrome molyrör endast Tigsvets. Svetsarna ska vara väl utförda och fria från slagg och porer. Det är förbjudet att slipa svetsarna på skyddsburen. Rekommenderas att svetsar i skyddsburen förstärks med hörnstöd.
Där så anges i respektive klassreglemente ska skyddsbur/chassi byggas efter angiven SFI Spec.
För alla bilar där skyddsbur av Funny Car-typ eller Dragstertyp krävs måste stöttorna i den övre delen av skyddsburen, d.v.s. den del som är belägen över övre ramröret, placeras så, att en rak stång som förs längs med två angränsande stöttor ej kommer i kontakt med förarens hjälm när denna hålls på insidan av buren i kontakt med samma stöttor. Om detta kriterium inte uppfylls, måste huvud/hjälmskydd läggas till, tills kriteriet uppfylls.
© 2008 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
För alla bilar med skyddsbur krävs även skyddsstoppning på de ställen där hjälmen kan komma i kontakt med buren när föraren sitter i normal körställning. Stoppningen ska vara sådan, att den kan komprimeras 6 mm (1/4 tum). För bilar där chassi enl. SFI Spec. krävs ska stoppning enl. SFI Spec. 45.1 användas.
DRT 4.11.1 Krav på skyddsbur
Alla bilar snabbare än 10,00 sekunder (6,40 1/8 mile) ska vara utrustade med skyddsbur. I re-spektive klassreglemente kan ytterligare krav på skyddsbur finnas.
DRT 4.11.2 Utförande skyddsbur, bilar med hel, sluten kaross
Sidan 28 av 48 DR Tekniska regler.doc - Utgåva: Maj 2008
Buren ska vara tillverkad av stål- eller chrome molyrör. Minsta rördimensioner enl. tabell nedan, vilken hänvisar till figurer 19 och 20 ovan.
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska regler DRAGRACING (DRT) -
Bilar med en tävlingsvikt under 1.170 kg
Bilar som är chassibesiktade före 1997-01-01 kan ha klenare rördimensioner än nedanstående tabell och skisser:
Rör
Ytterdiameter
Godstjocklek chrome moly
Godstjocklek stål
A
42 mm (1 5/8 tum)
0,083 tum
3,00 mm (0,118 tum)
B-1
38 mm (1 1/2 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
B-2
35 mm (1 3/8 tum)
0,049 tum
3,00 mm (0,118 tum)
B-3
32 mm (1 1/4 tum)
0,049 tum
3,00 mm (0,118 tum)
C
32 mm (1 1/4 tum)
0,065 tum
3,00 mm (0,118 tum)
D
32 mm (1 1/4 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
E
38 mm (1 1/2 tum)
0,065 tum
3,00 mm (0,118 tum)
Se förklaringar på nästa sida!
B-1, 2 stöttor max längd 30 tum (762 mm)
B-2, 4 stöttor
B-3, 6 stöttor
D-röret är obligatoriskt när huvudbågen är fäst med plattor till golvet. Röret ska då fästas i originalramen.
E-krysset enligt figur 20 får ersätta A-strävan.
Rör F rekommenderas.
Alternativa huvudramrör
För S/ST, S/G och S/C Eliminator samt för Altered Cars typ 2 i klasserna B till H och CC, DD, DT och alla bilar i ET, gäller att: I ett integrerat chassi/bur av stål får huvudramrören ersättas av fyrkantsprofil 60 x 40 x 3 mm (3 x 2 x 0,118 tum), profilen får vara sömmad.
DRT 4.11.3 Utförande skyddsbur, övriga biltyper
Rör
Ytterdiameter
Godstjocklek chrome moly
Godstjocklek stål
A
38 mm (1 1/2 tum)
0,065 tum
3,00 mm (0,118 tum)
A1
38 mm (1 1/2 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
B
42 mm (1 5/8 tum)
0,065 tum
3,00 mm (0,118 tum)
C
35 mm (1 3/8 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
D
32 mm (1 1/4 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
29 mm (1 1/8 tum)
0,065 tum
3,00 mm (0,118 tum)
D1
26 mm (1 tum)
0,049 tum
3,00 mm (0,118 tum)
E
19 mm (3/4 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
26 mm (1 tum)
0,049 tum
3,00 mm (0,118 tum)
E1
16 mm (5/8 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
F
32 mm (1 1/4 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
35 mm (1 3/8 tum)
0,049 tum
3,00 mm (0,118 tum)
G
16 mm (5/8 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
H
26 mm (1 tum)
0,058 tum
3,00 mm (0,118 tum)
I
32 mm (1 1/4 tum)
0,049 tum
3,00 mm (0,118 tum) © 2008 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Anmärkningar gällande siffrorna i figurerna 21 – 26 på följande sidor:
1). Bakmotordragsters, fem eller sex fästpunkter, valfri höjd, rör typ A. Funny Cars, Altereds och frontmotordragsters, sex fästpunkter med rör typ A, eller fem fästpunkter med rör typ B. Vid fem fästpunkter krävs rör typ A1 i övre ramrör.
2). Om detta mått överstiger 457 mm (18 tum) så ska de bilar där rör typ A krävs istället ha rör typ B, och bilar där rör typ C krävs ska ha rör typ A1.
3). Om ”X” eller ”K” används som diagonaler får dessa vara rör typ E1, annars rör typ E.
4). Om nedre ramrören övergår i bakre vertikala stöttor, måste dessa stöttor ha ett tvärstag min. 127 mm (5 tum), max 254 mm (10 tum) ovanför nedre ramrören.
5). Stöttor vid ryggens yttersidor.
DR Tekniska regler.doc - Utgåva: Maj 2008 Sidan 29 av 48

SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska regler DRAGRACING (DRT) -
DRT 4.14.1 Rör & Svetsnormer
Crome moly
Normaliserat stål med en minsta sträckgräns av 400 N/mm2, DIN 2391, exempelvis 4130 N. Chrome moly ska alltid Tig-svetsas, tillsatsmedel avsett för materialet ska användas.
Stål med DIN norm 2391
Normaliserat stål med brottgräns 350 N/mm2, t. ex. ST 35 NBK (SS 1312), ST 37 (SS 1313) eller ett bättre material som stål 52 NBK (SS 2132) med min brottgräns 500 N/mm2.
Härdat stål med min brottgräns 440 N/mm2, t. ex. stål 35 BK, får endast användas av auktoriserad chassibyggare och då ska bockverktyg med invändig dorn användas för att minimera strukturförändringar och sprickbildning i bockarna.
Det är ej lämpligt att blanda normaliserat och härdat stål i en burkonstruktion.
Stål med DIN norm 2394
Normaliserat (NBK) sömmat stålrör med min brottgräns 350 N/mm2, t ex stål 37 (SS 1313).
Eller sömmade stålrör i chassi eller chassikit tillverkat av auktoriserad amerikansk chassibygga-re.
DRT

Senast redigerat av lonewolf-holm (25 mars 2009)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
KHRacing
25 mars 2009 ·

lonewolf-holm skrev:
Crom molly rör ..... hittas even av dom som bygger amatör flygplan.

Cr-Mo har man bara om man är stenrik & vill ha en tävlingbåge med *BLING*

Sportvagnskonsult SVK Customs
26 oktober 2009 · 1 639 Inlägg

2391 / EN 10305-1

mvh

BMW 635 csi "S38B36" (1983)
BMW 3,0cs (1972)
BMW 540i/6 touring "manuell 6-pet" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang