Önskar råd inför bygge av garage.

Hunted Jackass
18 november 2009 · 796 Inlägg

Hej, är i farten och skall köpa hus eventuellt. Var och kollade på kåken i går, skall på visning nu på lördag.

Saken är den att en av dom större anledningarna till att jag vill skaffa hus är för att kunna hålla mig med eget garage, bor i norge och möjligheterna att få hyrt ett garage här är mindre än att dra miljonvinsten på en tialott.

På tomten så står det en gammal "husgrund", dvs fyra väggar i någon form av murbruk/gammal betong som ser friska ut. Verkar vara betongbottenplatta, som är i dåligt skick, sprucken och fnöskig. Det jag undrar är om det finns något att vinna på att nyttja den befintliga grunden eftersom att den har ganska bra mått, tror det skulle bli ett ganska perfekt garage storleksmässigt sett. Frågan är dock om det är något man kan bygga på eller om det är bara att skita i det och köpa ett "byggsats"garage?

Berätta gärna om era egna erfarenheter. Tacksam för alla tips, förslag och prisexempel!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
kolvas
18 november 2009 · 4 001 Inlägg

Det handlar nog om hur händig du är och vad det får kosta.

Den gamla plattan går att använda men du borde kanske toppa upp den så du får en ny bättre yta, idag kan man köpa självvibrerande oljeavstötande betong som blir riktigt fin i ytan och lätt att hålla ren.
Är de gamla väggarna murade av lättbetongblock eller nåt liknande?
hur är takhöjden & skicket på taket?

sist men inte minst är hur fint du själv har tänkt dig att ha det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hunted Jackass
18 november 2009 · 796 Inlägg

kolvas skrev:
Det handlar nog om hur händig du är och vad det får kosta.

Den gamla plattan går att använda men du borde kanske toppa upp den så du får en ny bättre yta, idag kan man köpa självvibrerande oljeavstötande betong som blir riktigt fin i ytan och lätt att hålla ren.
Är de gamla väggarna murade av lättbetongblock eller nåt liknande?
hur är takhöjden & skicket på taket?

sist men inte minst är hur fint du själv har tänkt dig att ha det.

Tack Kolvas för ditt svar.

Vill givetvis komma undan så billigt som möjligt med tanke på att jag har ett husköp att finansiera om det nu blir av. Är inte gniden eller så, men kan tänka mig att leva med sämre standard för att slippa anstränga ekonomin till bristningsgränsen. Kan säga direkt att jag inte är något profs någonstans, snarare glad novis.

Ja, det var det jag tänkte på ang. golvet, man köper betongen, slodar den jämn och fin och är nöjd med det. Kanske passar på att slänga i några värmeslingor i skiten när man ändå håller på. Men skall man separera den gammla betongen från den nya på ngt sätt? Utifrån vad jag kunde se i begränsat skymningsljus att det är lättbetongblock, saknas tak, höjden skulle jag bedömma vara någonstans runt 2-2,2 meter. Finns det måhända att köpa färdiga byggsatser med takstolar, takplattor el. liknande och isolering?

Senast redigerat av Hunted (18 november 2009)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
kolvas
18 november 2009 · 4 001 Inlägg

Hunted skrev:

kolvas skrev:
Det handlar nog om hur händig du är och vad det får kosta.

Den gamla plattan går att använda men du borde kanske toppa upp den så du får en ny bättre yta, idag kan man köpa självvibrerande oljeavstötande betong som blir riktigt fin i ytan och lätt att hålla ren.
Är de gamla väggarna murade av lättbetongblock eller nåt liknande?
hur är takhöjden & skicket på taket?

sist men inte minst är hur fint du själv har tänkt dig att ha det.

Tack Kolvas för ditt svar.

Vill givetvis komma undan så billigt som möjligt med tanke på att jag har ett husköp att finansiera om det nu blir av. Är inte gniden eller så, men kan tänka mig att leva med sämre standard för att slippa anstränga ekonomin till bristningsgränsen. Kan säga direkt att jag inte är något profs någonstans, snarare glad novis.

Ja, det var det jag tänkte på ang. golvet, man köper betongen, slodar den jämn och fin och är nöjd med det. Kanske passar på att slänga i några värmeslingor i skiten när man ändå håller på. Men skall man separera den gammla betongen från den nya på ngt sätt? Utifrån vad jag kunde se i begränsat skymningsljus att det är lättbetongblock, saknas tak, höjden skulle jag bedömma vara någonstans runt 2-2,2 meter. Finns det måhända att köpa färdiga byggsatser med takstolar, takplattor el. liknande och isolering?

Skit i värmeslingorna, ska du lägga sådant så måste du isolera under och då drar höjden på golvet iväg.
Du behöver inte separera den gamla betongplattan från den nya, det bästa är att leta upp någon att rådfråga angående armering.
Lättbetongvägar är bra isolering & brandskydd, bara att putsa å måla och sedan utanpåliggande elinstallation.
Taköjden hade jag nog höjt upp lite alternativt byggt A-takstolar så man får upp lite extra höjd i taket för t.ex en lift.
Takstolar finns att köpa färdiga, jag ska kolla med en polare som köpte färdiga varifrån han handlade sina.

Sen till värme & elbiten:
värme beror ju på hur mycket du tänkt att vara där och hur stort garaget är, valet som jag ser det är värmekanon diesel alt. gasol eller luft/luft-värmepump eller ren elvärme.

El där ska man tänka på att man kan nästan inte få för mycket ljus & uttag.
Tänk även på placering av maskiner såsom kompressor & utsugsfläkt pelarborr etc.
Förvaringshyllor & skåp är också bra att tänka på vart man ska ha det innan man ger sig på bygget.

Skicka över en liten skiss på garaget så kan jag göra en enkel ritning över elen som ett förslag iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
325i
19 november 2009 · 141 Inlägg

Först å främst "Kolvas" fan vilken go gubbe du e, läste å kände mig tvungen å få skriva hur glad ja blir över folk som dig som skriver bra å ärliga svar å dessutom tar på sig att rita lite åt någon man inte känner alls!!!
alla tummar upp för dig smile
Sen några tummar upp för din "undertext", haha, fan så kul å läsa smile

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!
Citroën Jumpy "Servicecar" (2004)
BMW E30 "Touring 318is" (1991)
BMW E30 "V8 Drifting" (1988)
camaro67 Meister
19 november 2009 · 6 763 Inlägg

Jag skulle skita i gammla plattan. Att flyta den för att få snygg yta kommer Kosta lika mycket som att gjuta en ny som man vet att det ligger ordentlig med armering i. Annars funkar det att bila bort allt löst skit. Sedan      Prima skiten och lägga ett tunnt armeringsnät och sedan flytspackla. Var i Norge är det? Kanske kan göra det åt dig om det inte är allt för långt att åka

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Hunted Jackass
19 november 2009 · 796 Inlägg

325i skrev:
Först å främst "Kolvas" fan vilken go gubbe du e, läste å kände mig tvungen å få skriva hur glad ja blir över folk som dig som skriver bra å ärliga svar å dessutom tar på sig att rita lite åt någon man inte känner alls!!!
alla tummar upp för dig smile
Sen några tummar upp för din "undertext", haha, fan så kul å läsa smile

Kunde inte instämma mer med dig! Sådana som gör att man törs ställa sin pinsamt novisa frågor.

Och Kolvas, jag skall på visning den 21a, dvs nu på lördag, tänkte ta med mig kameran och knäppa några kort då smile Ska även ta riktiga mått så jag kan göra en grundskiss och skicka dig ifall det blir aktuellt!

camaro67 skrev:
Jag skulle skita i gammla plattan. Att flyta den för att få snygg yta kommer Kosta lika mycket som att gjuta en ny som man vet att det ligger ordentlig med armering i. Annars funkar det att bila bort allt löst skit. Sedan      Prima skiten och lägga ett tunnt armeringsnät och sedan flytspackla. Var i Norge är det? Kanske kan göra det åt dig om det inte är allt för långt att åka

Tack Camaro67 för ditt svar smile Det ligger i Oslo kommun, 12km från centrum ut mot gardemoen efter riksväg 4. Ungefär vid Stovner om du vet vars det ligger?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
camaro67 Meister
19 november 2009 · 6 763 Inlägg

Hunted skrev:

325i skrev:
Först å främst "Kolvas" fan vilken go gubbe du e, läste å kände mig tvungen å få skriva hur glad ja blir över folk som dig som skriver bra å ärliga svar å dessutom tar på sig att rita lite åt någon man inte känner alls!!!
alla tummar upp för dig smile
Sen några tummar upp för din "undertext", haha, fan så kul å läsa smile

Kunde inte instämma mer med dig! Sådana som gör att man törs ställa sin pinsamt novisa frågor.

Och Kolvas, jag skall på visning den 21a, dvs nu på lördag, tänkte ta med mig kameran och knäppa några kort då smile Ska även ta riktiga mått så jag kan göra en grundskiss och skicka dig ifall det blir aktuellt!

camaro67 skrev:
Jag skulle skita i gammla plattan. Att flyta den för att få snygg yta kommer Kosta lika mycket som att gjuta en ny som man vet att det ligger ordentlig med armering i. Annars funkar det att bila bort allt löst skit. Sedan      Prima skiten och lägga ett tunnt armeringsnät och sedan flytspackla. Var i Norge är det? Kanske kan göra det åt dig om det inte är allt för långt att åka

Tack Camaro67 för ditt svar smile Det ligger i Oslo kommun, 12km från centrum ut mot gardemoen efter riksväg 4. Ungefär vid Stovner om du vet vars det ligger?

vet inte vart det är riktigt men Oslo är ju inte för långt bort. Säg till när det är dags så kan jag ordna plattan. Har alla grejor på jobbet både för spackling och gjutning eftersom jag jobbar som betongare

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
perzy Snål gnällspik
19 november 2009 · 402 Inlägg

Var beredd på att det blir dyrt som attan att göra ett helt nytt garage. Det finns byggsatsgarage för ca 120 000.  Då kommer tillägg för isolering mm. Tyvärr är det mycket dyrt att gjuta en grund, ca 100 000 bara det.

Jag fick ett mellan tumme och pekfingret -pris av en byggkille på ca 400-500 000 för ett färdigt 50 m2
garage.

På olika byggforum som byggahus.se  od dyl. diskuterar man sådant här ofta.  Råden jag läst är man kanske kan klara sig på 200 000 om man gör ALLT själv. (för ett rejält garage alltså)

Vore jag dig så skulle jag försöka utnyttja all som redan finns.

Volvo S80 2,9.
te_wik Forummoderator
19 november 2009 · 12 813 Inlägg

Även jag tipsar dig om att öka takhöjden. 2-2.2m är alldeles för lite, ska du ha upp en bil på pallbockar så får du ta bort motorhuven om du ska komma åt att skruva under huven samtidigt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
camaro67 Meister
19 november 2009 · 6 763 Inlägg

perzy skrev:
Var beredd på att det blir dyrt som attan att göra ett helt nytt garage. Det finns byggsatsgarage för ca 120 000.  Då kommer tillägg för isolering mm. Tyvärr är det mycket dyrt att gjuta en grund, ca 100 000 bara det.

Jag fick ett mellan tumme och pekfingret -pris av en byggkille på ca 400-500 000 för ett färdigt 50 m2
garage.

På olika byggforum som byggahus.se  od dyl. diskuterar man sådant här ofta.  Råden jag läst är man kanske kan klara sig på 200 000 om man gör ALLT själv. (för ett rejält garage alltså)

Vore jag dig så skulle jag försöka utnyttja all som redan finns.

100k på plattan var väll att ta i. 20k ska inte vara helt omöjligt att göra en platta på 50kvm på. Men då grusar, formar och armerar själv. Gjutningen är svart med den prislappen.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Asseee
19 november 2009 · 142 Inlägg

Jag har precis blivit färdig med mitt garagebygge på 70kvm (7,2mx9,6m)
Köpte färdig byggsats från Lundqvist trävaru, 96000:- inkl frakt och moms.
Då ingick två gångdörrar, två portar, syll, väggar, takstolar, takpannor, läckt, takboard

Det som tillkom var fästmaterial, isolering, gips, el, belysning, betongplatta.

Plattan gjorde jag själv allt utom gjutningen så den kostade väl ca40000.
Använde färdiga kantelement(Alba) för att slippa kantarmering.
Det drar iväg mer än vad man tror i pris med grävning, maskinhyra och allt grus och singel som behövs.

http://www.forumbilder.se/images/ae1820087472605c8.jpg
http://www.forumbilder.se/images/e529200845513adec.jpg
http://www.forumbilder.se/images/d88200883434P5136.jpg
http://www.forumbilder.se/images/4a02009101332e2b1.jpg
http://www.forumbilder.se/images/5002009101508e7b4.jpg
http://www.forumbilder.se/images/7f020091015379355.jpg

Hunted Jackass
19 november 2009 · 796 Inlägg

Asseee, Fy fan vilket vackert garage, bara och gratulera! Linvin' the dream!

Jag var precis och kollade på "skalet" eller vad man ska kalla det för, uppgifterna mäklaren lämnat och mina tidigare uppfattningar stämmer nog inte inte helt. Det verkar vara en riktig hus'grund' som står där, dvs det är en hel källare under hela skiten. Känns som mina planer dör här innan dom ens fått utvecklas. Kanske går att använda sig av den, låg betongbjälkar kors och tvärs över golvet, men dom var stagade underifrån med träreglar som såg mindre livliga ut. Tog ett par bilder men det regnar så jävligt så det gick knappt att få några vettiga kort och grannarna stod och stirrade ut mig när jag luffsade runt på tomten. Försökte ringa mäklaren först för att fråga om lov men när han inte ens behagar att svara så åkte jag ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62705/803936_iyw13b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62705/803926_wx5cf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62705/803925_fp4pan.jpg

sad

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
domarnn
19 november 2009 · 105 Inlägg

alltså ska ja vara helt ärlig så tror jag att de blir billigare att bygga nytt, vad jag kan se på bilderna så är det inte så mycke att rädda. Och om du nu ändå skulle ge dig an att renovera det så är det i princip omöjligt att beräkna hur mycke de kommer kosta,men jag kan garantera av egna erfarenheter att det drar iväg med kostnaderna.
Skulle ja va i dina kläder så hade ja rivit ner väggarna och använt det som utfyllnad i källaren,sen på med singel/makadam och gjort en ny platta med bra armering. För det första så har du blivit av med källaren som kan skapa problem i framtiden (fukt,mögel,hussvamp osv.) Och för det andra så får du ett nytt bygge som du vet håller.
Sen är det svårt att sitta vid datorn och göra en bedömmning av hur allt ser ut.

Är själv snickare btw.
Var mycke klagande där nu, men jag är inte ute efter att kritisera, utan jag säger vad JAG tror är bäst för dig. smile

Mvh/Henke

Senast redigerat av domarnn (19 november 2009)

Asseee
19 november 2009 · 142 Inlägg

Fyfan det där såg inte roligt ut sad
Dessvärre blir det ju ännu dyrare om du måste stå för rivning av ett befintligt skyffe också.

Men det blir nog bra mycket bättre och enklare om du bygger helt nytt.

Hunted Jackass
19 november 2009 · 796 Inlägg

domarnn skrev:
alltså ska ja vara helt ärlig så tror jag att de blir billigare att bygga nytt, vad jag kan se på bilderna så är det inte så mycke att rädda. Och om du nu ändå skulle ge dig an att renovera det så är det i princip omöjligt att beräkna hur mycke de kommer kosta,men jag kan garantera av egna erfarenheter att det drar iväg med kostnaderna.
Skulle ja va i dina kläder så hade ja rivit ner väggarna och använt det som utfyllnad i källaren,sen på med singel/makadam och gjort en ny platta med bra armering. För det första så har du blivit av med källaren som kan skapa problem i framtiden (fukt,mögel,hussvamp osv.) Och för det andra så får du ett nytt bygge som du vet håller.
Sen är det svårt att sitta vid datorn och göra en bedömmning av hur allt ser ut.

Är själv snickare btw.
Var mycke klagande där nu, men jag är inte ute efter att kritisera, utan jag säger vad JAG tror är bäst för dig. smile

Mvh/Henke

Därför jag frågar Henke, för att få höra det jag inte tänker på själv, även om det svider och är raka motsatsen till vad man önskar smile Tack för ditt råd!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
kolvas
19 november 2009 · 4 001 Inlägg

ja, med dom förutsättningarna så är nog en kombination av Henkes & Asseees förslag bäst.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
domarnn
19 november 2009 · 105 Inlägg

Hunted skrev:

domarnn skrev:
alltså ska ja vara helt ärlig så tror jag att de blir billigare att bygga nytt, vad jag kan se på bilderna så är det inte så mycke att rädda. Och om du nu ändå skulle ge dig an att renovera det så är det i princip omöjligt att beräkna hur mycke de kommer kosta,men jag kan garantera av egna erfarenheter att det drar iväg med kostnaderna.
Skulle ja va i dina kläder så hade ja rivit ner väggarna och använt det som utfyllnad i källaren,sen på med singel/makadam och gjort en ny platta med bra armering. För det första så har du blivit av med källaren som kan skapa problem i framtiden (fukt,mögel,hussvamp osv.) Och för det andra så får du ett nytt bygge som du vet håller.
Sen är det svårt att sitta vid datorn och göra en bedömmning av hur allt ser ut.

Är själv snickare btw.
Var mycke klagande där nu, men jag är inte ute efter att kritisera, utan jag säger vad JAG tror är bäst för dig. smile

Mvh/Henke

Därför jag frågar Henke, för att få höra det jag inte tänker på själv, även om det svider och är raka motsatsen till vad man önskar smile Tack för ditt råd!

Vill bara hjälpa till smile
Hoppas allt löser sig med garaget nu.
Mhv/Henke

laaantz
20 november 2009 · 465 Inlägg

domarnn skrev:
alltså ska ja vara helt ärlig så tror jag att de blir billigare att bygga nytt, vad jag kan se på bilderna så är det inte så mycke att rädda. Och om du nu ändå skulle ge dig an att renovera det så är det i princip omöjligt att beräkna hur mycke de kommer kosta,men jag kan garantera av egna erfarenheter att det drar iväg med kostnaderna.
Skulle ja va i dina kläder så hade ja rivit ner väggarna och använt det som utfyllnad i källaren,sen på med singel/makadam och gjort en ny platta med bra armering. För det första så har du blivit av med källaren som kan skapa problem i framtiden (fukt,mögel,hussvamp osv.) Och för det andra så får du ett nytt bygge som du vet håller.
Sen är det svårt att sitta vid datorn och göra en bedömmning av hur allt ser ut.

Är själv snickare btw.
Var mycke klagande där nu, men jag är inte ute efter att kritisera, utan jag säger vad JAG tror är bäst för dig. smile

Mvh/Henke

vrf inte bygga det nya garaget ifrån den där utgångspunken? & behålla den där grunden& väggarna & slå på isolering & tak & använda som tex förvaring av verktyg/svets/kompressor etc, sen ha en ny utbyggnad som är ihopbyggd med plats för bilar.. kanske låter rörigt när jag förklarar.. men simpelt:)

Hunted Jackass
20 november 2009 · 796 Inlägg

laaantz skrev:
vrf inte bygga det nya garaget ifrån den där utgångspunken? & behålla den där grunden& väggarna & slå på isolering & tak & använda som tex förvaring av verktyg/svets/kompressor etc, sen ha en ny utbyggnad som är ihopbyggd med plats för bilar.. kanske låter rörigt när jag förklarar.. men simpelt:)

Hehe, det lät lite lätt förvirrande ja smile Men jag tror jag förstår vad du tänker på.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang