Varför så dyrt med HDMI-kablar?

winrar
24 januari 2010 · 25 Inlägg

Newport skrev:
Dom dyra innehåller mycket guld och silver så det är väl därför dom är dyra.

Dom dyra har guldplätering på kontaktytorna. Silver leder inte så bra, så jag tror absolut inte de slösar silver på det.

Själva kabeln är nog största delen syrefri coppar av högre kvaliet än de billigare...

Men som de flesta säger, om dvd/bluray spelaren står 1 meter från teven så gåre bra med vilket märke som helst.

volvoentusiasten
24 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Förra året när jag skulle köpa en hdmi 2 meter i spanien så var jag på 3-5 st "elgiganten"-butiker i spanien och hittade inte en enda under 40 euro, dvs 400kr så det är billigt i sverige smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 januari 2010 · 10 427 Inlägg

linuslinje skrev:
Förra året när jag skulle köpa en hdmi 2 meter i spanien så var jag på 3-5 st "elgiganten"-butiker i spanien och hittade inte en enda under 40 euro, dvs 400kr så det är billigt i sverige smile

Såpass, kanske säljs mer kablar & relaterat här som pressar priserna något mer.

christofer_k Vorsprung durch Technik
24 januari 2010 · 2 432 Inlägg

2 meter HDMI-kabel med stöd för 1080p.
Detta är HDMI-kabeln för dig som ställer krav på både ljud och bild. Materialet är av hög kvalitet och ger exakt överföring med minimal förlust av signaler.

så vissa kablar klarar högre upplösning ?

Murvald Knegare
25 januari 2010 · 718 Inlägg

Mortalis skrev:
Kan säga att anledningen till varför de är så jävla dyra, är för att de har JÄVLIGT stora marginaler på dom.
Säg en kabel de säljer ut för 500, så köper de in den för runt 20-50kr, så e de bara...och hade folk inte köpt dem för de priserna, så hade de inte kunnat sälja de för de priserna.

Lägg till 70kr på inköpspriset så är du riktigt nära.. smile DVS 120kr netto tongue

William 2009-02-20
kolvas
25 januari 2010 · 4 001 Inlägg

christofer_k skrev:
2 meter HDMI-kabel med stöd för 1080p.
Detta är HDMI-kabeln för dig som ställer krav på både ljud och bild. Materialet är av hög kvalitet och ger exakt överföring med minimal förlust av signaler.

så vissa kablar klarar högre upplösning ?

Högre upplösning = mera data som ska överföras/sekund så en billig kabel kanske inte klarar 1080p men man behöver inte köpa "superduper xx turbo 3x triple xxx nånting guldpläterad blahablaha"-kabeln utan kolla på klassningen, HDMI är ett standardiserat system så ifall en kabel fått en klassning så klarar den det som behövs.


Men samma sak gäller här som med allt annat, det billigaste är oftast skit och det dyraste är inte bäst

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rednik
25 januari 2010 · 304 Inlägg

Jag blir nästan mörkrädd av alla Svenssons här som tror sig kunna allt! Det är en självklarhet att dyrare kablar ger bättre kvalitet även om det är digitalt.
Min nya nätverkskabel "AK-DL1: Ultra Premium Denon Link Cable" som kostade 499 USD har otroligt mycket bättre färgåtergivning när jag ser på YouTube och bilderna här på garaget är riktigt skarpa. Jag tycker synd om ni stackars människor som fortfarande använder routerns medföljande kabel.

kolvas
25 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Rednik skrev:
Jag blir nästan mörkrädd av alla Svenssons här som tror sig kunna allt! Det är en självklarhet att dyrare kablar ger bättre kvalitet även om det är digitalt.
Min nya nätverkskabel "AK-DL1: Ultra Premium Denon Link Cable" som kostade 499 USD har otroligt mycket bättre färgåtergivning när jag ser på YouTube och bilderna här på garaget är riktigt skarpa. Jag tycker synd om ni stackars människor som fortfarande använder routerns medföljande kabel.

Utveckla gärna

om vi tar t.ex en billig HDMI 1.3 kabel vs en dyr HDMI 1.3 kabel, vad är det som ska göra så att den dyra ger en bättre bild?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hamilton
25 januari 2010 · 8 865 Inlägg

Rednik skrev:
Jag blir nästan mörkrädd av alla Svenssons här som tror sig kunna allt! Det är en självklarhet att dyrare kablar ger bättre kvalitet även om det är digitalt.
Min nya nätverkskabel "AK-DL1: Ultra Premium Denon Link Cable" som kostade 499 USD har otroligt mycket bättre färgåtergivning när jag ser på YouTube och bilderna här på garaget är riktigt skarpa. Jag tycker synd om ni stackars människor som fortfarande använder routerns medföljande kabel.

Kan upplysa dig om att du slängt 499 USD rätt ner i sjön om du köpt en sådan kabel.
Skrevs om dom här kablarna redan -08 och man kunde då konstatera att

Citat "vanliga nätverkskablar visserligen kan vara dåliga, men för att orsaka problem på 1,5 meters avstånd måste den vara tillverkad av stålull och gaffatejp."

Fotograf på tierpidag.se
kolvas
25 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Hamilton skrev:
Citat "vanliga nätverkskablar visserligen kan vara dåliga, men för att orsaka problem på 1,5 meters avstånd måste den vara tillverkad av stålull och gaffatejp."

Helt rätt, Ericsson håller nu på med att utveckla ADSL och har med framgång lyckats köra 100Mb över 2 st EKUA i kortare sträckor under 100m och samma hastighet upp till 2 km i 2 par i en partvinnad kabel typ EKKX eller likvärdig

Senast redigerat av kolvas (25 januari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Eisenhut
25 januari 2010 · 1 827 Inlägg

Rednik skrev:
Jag blir nästan mörkrädd av alla Svenssons här som tror sig kunna allt! Det är en självklarhet att dyrare kablar ger bättre kvalitet även om det är digitalt.
Min nya nätverkskabel "AK-DL1: Ultra Premium Denon Link Cable" som kostade 499 USD har otroligt mycket bättre färgåtergivning när jag ser på YouTube och bilderna här på garaget är riktigt skarpa. Jag tycker synd om ni stackars människor som fortfarande använder routerns medföljande kabel.

Vill du berätta för mig då hur en "dålig" kabel kan ändra källkodens ettor och nollor så att du får ut en avkodningsbar bild som inte håller samma mått som när ettorna och nollorna färdas genom en bra kabel?

Har du hört talas om placebo? wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Mortalis VW-nörd?
25 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Murvald skrev:

Mortalis skrev:
Kan säga att anledningen till varför de är så jävla dyra, är för att de har JÄVLIGT stora marginaler på dom.
Säg en kabel de säljer ut för 500, så köper de in den för runt 20-50kr, så e de bara...och hade folk inte köpt dem för de priserna, så hade de inte kunnat sälja de för de priserna.

Lägg till 70kr på inköpspriset så är du riktigt nära.. smile DVS 120kr netto tongue

Beror på var du handlar, blivit erbjuden inköpspris, 50kr, för 5 meters normal HDMI, inte billig taiwanesisk skit eller dyraste märket, men hur som...de har jäkligt stora marginaler för att folk betalar glatt för de, annars hade de tvingats sänka

Andreas 940 -utan 940
25 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Har man köpt en TV för 20'000kr och ett PS3 för 3000 vill man ha maximal bildkvalitet och tänker att en sån där svindyr kabel måste vara en bra investering för man vill inte att en såpass viktig del ska vara en flaskhals.
Därför är det så lätt att lura vanligt folk att betala flera hundra för en kabel de inte ser någon skillnad med.

volvoentusiasten
25 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Inom nätverks och it-branchen brukar vi kalla den här kabeltron för placeboeffekten det med. smile

Så härligt att du fick bättre färg i youtube med en värre kabel till din router. smile

Senast redigerat av linuslinje (25 januari 2010)

TS_quattro fyrkrafsare
25 januari 2010 · 1 443 Inlägg

Rednik skrev:
Jag blir nästan mörkrädd av alla Svenssons här som tror sig kunna allt! Det är en självklarhet att dyrare kablar ger bättre kvalitet även om det är digitalt.
Min nya nätverkskabel "AK-DL1: Ultra Premium Denon Link Cable" som kostade 499 USD har otroligt mycket bättre färgåtergivning när jag ser på YouTube och bilderna här på garaget är riktigt skarpa. Jag tycker synd om ni stackars människor som fortfarande använder routerns medföljande kabel.

hahahahahaha, HUMOR!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
TS_quattro fyrkrafsare
25 januari 2010 · 1 443 Inlägg

winrar skrev:

Newport skrev:
Dom dyra innehåller mycket guld och silver så det är väl därför dom är dyra.

Dom dyra har guldplätering på kontaktytorna. Silver leder inte så bra, så jag tror absolut inte de slösar silver på det.

Själva kabeln är nog största delen syrefri coppar av högre kvaliet än de billigare...

Men som de flesta säger, om dvd/bluray spelaren står 1 meter från teven så gåre bra med vilket märke som helst.

silver leder bättre än guld, men om folk ser en silverpläterad kabel brevid en guldpläterad så kommer de garanterat välja guldpläteringen eftersom "guld är dyrare". att guld används för plätering beror på att det har hög motståndskraft mot oxid som på tid och längd försämrar ledningsförmågan. ta vanliga smycken som exempel, en silverring blir lättare oxiderad och lite gulbrun i färgen medans en guld dito håller sig "ren och fin" betydligt längre...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
kolvas
25 januari 2010 · 4 001 Inlägg

TS_quattro skrev:

winrar skrev:

Newport skrev:
Dom dyra innehåller mycket guld och silver så det är väl därför dom är dyra.

Dom dyra har guldplätering på kontaktytorna. Silver leder inte så bra, så jag tror absolut inte de slösar silver på det.

Själva kabeln är nog största delen syrefri coppar av högre kvaliet än de billigare...

Men som de flesta säger, om dvd/bluray spelaren står 1 meter från teven så gåre bra med vilket märke som helst.

silver leder bättre än guld, men om folk ser en silverpläterad kabel brevid en guldpläterad så kommer de garanterat välja guldpläteringen eftersom "guld är dyrare". att guld används för plätering beror på att det har hög motståndskraft mot oxid som på tid och längd försämrar ledningsförmågan. ta vanliga smycken som exempel, en silverring blir lättare oxiderad och lite gulbrun i färgen medans en guld dito håller sig "ren och fin" betydligt längre...

jepp, men guld är däremot sämre vad gäller nöttning än silver & koppar så ifall det är kontakter som ska anslutas/kopplas från ofta är det bättre med silver eller förtennad koppar

Guld leder t.o.m sämre än koppar men som sagt, är väldigt motståndskraftigt mot oxidering

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
expect1991
25 januari 2010 · 1 814 Inlägg

Eftersom signalen är digital för HDMI spelar priset ingen eller mycket, mycket, liten roll. Köp den billigaste av hyggligt märke så kommer du vara nöjd!

Skit i alla dessa "Super-kablar" med x millimeters tjocklek och guldöverdragna kontakter och annan bullshit.

Det är dyrt pga ny teknik brukar vara det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang