Tips eller val av stötdämpare till volvo 940

Xuri One Man Clan
26 januari 2010 · 4 287 Inlägg

tjilivippen!

E lite på jakt efter bättre stötdämpare till volvon...
nu snackar vi om att jag vill ha hårda grejer... de är en tung bil.

har kollat runt lite på koni å bilstein...bilstein ska vara hårdare vad jag hört men jag vet inte vilken sort av dom för de finns ju Heavy duty, sprint osv. Vilka är dom hårdaste bilstein ?

blir konis ställbara dämpare riktigt hårda?

eller vet ni nån firma som säljer coilovers till bra pris ? dom ända firmorna jag hittar har tilll alla framhjulsdriva volvos men till bakhjulsdriva är de stendött..

vilka tycker ni är mest prisvärda av tex koni å bilstein ?

Tacksam för svar

Mvh

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
turboforssen Telge Drifting Team
26 januari 2010 · 5 398 Inlägg

http://www.samsteffansson.se/
dom har coilovers till volvo smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
jonas 740
26 januari 2010 · 429 Inlägg

Har justerbara koni runt om på min och är grymt nöjd.
Har visserligen inte kört på bana eller så mycket på gatan i övrigt men blev en stor skillnad mot orginal.
Fördelen med koni är att de är justerbara och fram är det ju bara öppna huven o skruva men bak får man ta bort därmparen och komprimera sen vrida den så är lite jobbigare där.
Är ju skönt om man ska åka långt och inte vill ha det så hårt/stötigt så är det bara skruva ner de max...

Vet inte hur bilstein dämpare är men vissa dämpare är anpassade för att jobba vid ett visst läge och sänker man mycket så kan den jobba i fel läga vilket leder till sämre värkan på stötdämparen men det gäller väl mäst orginal dämpare...
På konis dämpare så kvittar det iaf hur kolven står/arbetar i.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Xuri One Man Clan
26 januari 2010 · 4 287 Inlägg

jonas 740 skrev:
Har justerbara koni runt om på min och är grymt nöjd.
Har visserligen inte kört på bana eller så mycket på gatan i övrigt men blev en stor skillnad mot orginal.
Fördelen med koni är att de är justerbara och fram är det ju bara öppna huven o skruva men bak får man ta bort därmparen och komprimera sen vrida den så är lite jobbigare där.
Är ju skönt om man ska åka långt och inte vill ha det så hårt/stötigt så är det bara skruva ner de max...

Vet inte hur bilstein dämpare är men vissa dämpare är anpassade för att jobba vid ett visst läge och sänker man mycket så kan den jobba i fel läga vilket leder till sämre värkan på stötdämparen men det gäller väl mäst orginal dämpare...
På konis dämpare så kvittar det iaf hur kolven står/arbetar i.

blir dom riktigt hårda om  du ställer dom hårt då ?

jag vill kunna sänka så fälgen ligger typ innaför skärmkanten men inte tar i vid gupp eller dyl...

Skiter i komforten nu :p jag har fler bilar att åka i så de prioriteras inte längre smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Jeppster
26 januari 2010 · 160 Inlägg

Xuri skrev:
tjilivippen!

E lite på jakt efter bättre stötdämpare till volvon...
nu snackar vi om att jag vill ha hårda grejer... de är en tung bil.

har kollat runt lite på koni å bilstein...bilstein ska vara hårdare vad jag hört men jag vet inte vilken sort av dom för de finns ju Heavy duty, sprint osv. Vilka är dom hårdaste bilstein ?

blir konis ställbara dämpare riktigt hårda?

eller vet ni nån firma som säljer coilovers till bra pris ? dom ända firmorna jag hittar har tilll alla framhjulsdriva volvos men till bakhjulsdriva är de stendött..

vilka tycker ni är mest prisvärda av tex koni å bilstein ?

Tacksam för svar

Mvh

Detta skulle jag med vilja veta för jag har problem med att det tar i med DTM fälagarna och jag har hört att ett par hårdare stötdämpare ska fixa det problemet

MvH

Xuri One Man Clan
26 januari 2010 · 4 287 Inlägg

Jeppster skrev:

Xuri skrev:
tjilivippen!

E lite på jakt efter bättre stötdämpare till volvon...
nu snackar vi om att jag vill ha hårda grejer... de är en tung bil.

har kollat runt lite på koni å bilstein...bilstein ska vara hårdare vad jag hört men jag vet inte vilken sort av dom för de finns ju Heavy duty, sprint osv. Vilka är dom hårdaste bilstein ?

blir konis ställbara dämpare riktigt hårda?

eller vet ni nån firma som säljer coilovers till bra pris ? dom ända firmorna jag hittar har tilll alla framhjulsdriva volvos men till bakhjulsdriva är de stendött..

vilka tycker ni är mest prisvärda av tex koni å bilstein ?

Tacksam för svar

Mvh

Detta skulle jag med vilja veta för jag har problem med att det tar i med DTM fälagarna och jag har hört att ett par hårdare stötdämpare ska fixa det problemet

MvH

Knacka undan kanten innanför skärmarna bak å ta ur innerskärmarna fram å bak så kommer du rätt långt men är som du säger med dämpare.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Jeppster
26 januari 2010 · 160 Inlägg

Xuri skrev:

Jeppster skrev:

Xuri skrev:
tjilivippen!

E lite på jakt efter bättre stötdämpare till volvon...
nu snackar vi om att jag vill ha hårda grejer... de är en tung bil.

har kollat runt lite på koni å bilstein...bilstein ska vara hårdare vad jag hört men jag vet inte vilken sort av dom för de finns ju Heavy duty, sprint osv. Vilka är dom hårdaste bilstein ?

blir konis ställbara dämpare riktigt hårda?

eller vet ni nån firma som säljer coilovers till bra pris ? dom ända firmorna jag hittar har tilll alla framhjulsdriva volvos men till bakhjulsdriva är de stendött..

vilka tycker ni är mest prisvärda av tex koni å bilstein ?

Tacksam för svar

Mvh

Detta skulle jag med vilja veta för jag har problem med att det tar i med DTM fälagarna och jag har hört att ett par hårdare stötdämpare ska fixa det problemet

MvH

Knacka undan kanten innanför skärmarna bak å ta ur innerskärmarna fram å bak så kommer du rätt långt men är som du säger med dämpare.

Går det verkligen att knacka undan dom utan att lacken spricker och har sig?
Jag har inga innerskärmar på bak för dom är sönder "svarvade" cool

Xuri One Man Clan
26 januari 2010 · 4 287 Inlägg

Jeppster skrev:

Xuri skrev:

Jeppster skrev:

Detta skulle jag med vilja veta för jag har problem med att det tar i med DTM fälagarna och jag har hört att ett par hårdare stötdämpare ska fixa det problemet

MvH

Knacka undan kanten innanför skärmarna bak å ta ur innerskärmarna fram å bak så kommer du rätt långt men är som du säger med dämpare.

Går det verkligen att knacka undan dom utan att lacken spricker och har sig?
Jag har inga innerskärmar på bak för dom är sönder "svarvade" cool

Ja de går allt att böjja undan kanten därbak litegrann... man ska helst värma lacken samtidigt. men visst går de!

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Bilstein Sprint är de enda som är anpassade för sänkta bilar "egentligen".

Bilstein Sport tror jag motsvarar Heavy Duty i Europa (dvs Heavy Duty är motsvarigheten i USA)

Koni Sport är rätt trevliga grejer, har provkört en bil som har dessa runt om,
blir ganska stor skillnad om man justerar "slappaste" rebound till "snabbaste".
Men man vill nog ligga däremellan om man använder bilen dagligen tongue

MattiasH
27 januari 2010 · 1 291 Inlägg

Har ni problem med att däcken tar i så löser ni ju inte det med hårdare sättning på dämparna, ni måste ju även skaffa hårdare fjädrar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang