?Konstigt läte från bromsar.

Tjejen_i_Volvo
28 januari 2010 · 12 Inlägg

Hej!
Var ute och körde här om dagen och helt plötsligt när jag bromsar innan en rondell så när jag ska köra iväg igen så låter det JÄTTEKONSTIGT!! yikes

Det släpper när man kör iväg igen efter typ 50 meter. Men så fort jag bromsar så hörs det jätte konstigt och det sitter kvar en stund efteråt. Min Pappa trodde det var is på bromsarna men idag när jag kännde på bromsskivorna efter att ha kört och bromsat och så så var dom varma.

I övrigt fungerar bromsarna som dom ska. Och bilen jag har är en volvo s40 från 00.

Har ni någon aning om vad det kan vara för problem?

Blue_celicA
28 januari 2010 · 243 Inlägg

kan det vara ett slags gnisselljud du pratar om? isåfall är det din ''bromsvarnare'' som tyder på att det är dax att byta bromsar

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
Memme I'am AWESOME..
28 januari 2010 · 2 783 Inlägg

Äsch byt bara bromsbeläggning så blir de bra:P .. Har alltid varit så för mig tongue haha

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Tjejen_i_Volvo
28 januari 2010 · 12 Inlägg

nej det är typ ett skrapande ljud :S Trodde först att det hade fastnat en isklump under bilen. Hoppas det inte är något farligt :S

Blue_celicA
28 januari 2010 · 243 Inlägg

okej, för bromsvarnaren skrapar ju mot skivan, personligen så tror jag det är dax för ett bromsbyte...när var det senast du bytte dem?

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
Cupra_
28 januari 2010 ·

Blue_celicA skrev:
okej, för bromsvarnaren skrapar ju mot skivan, personligen så tror jag det är dax för ett bromsbyte...när var det senast du bytte dem?

Måste hålla med där.. Att det tar en stund innan det tystnar efter att du åkt iväg kan bero på att det tar några sekunder innan kolven åkt tillbaka ordentligt in i oket. Kolla beläggen.

SLG
28 januari 2010 · 498 Inlägg

Byt ut beläggen och kolla över så att kolvarna går lätt i oken. Annars så får du renovera dom eller så köper du nya.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Tjejen_i_Volvo
28 januari 2010 · 12 Inlägg

sitter inte kolven inne i motorn? :S Köpte bilen i augusti och ägarna sa att dom hade bytt bromsar för en månad sen... Får väl lämna in den igen då sad

maco
28 januari 2010 · 1 207 Inlägg

Det är troligen bara beläggen som sagt. Ta av hjulen och se efter hur mycket bromsbelägg du har kvar. Detta är något som måste bytas lite då och då, kanske med 2-4 års mellanrum, beroende på körstil. Bytes bromsbeläggen så skall man även se till att skivorna osv. är ok, samt att man skall byta samtliga belägg på axeln.

Tjejen_i_Volvo
28 januari 2010 · 12 Inlägg

okej, min bror kanske kan hjälpa mej nästa helg för då ska jag ändå hem till malmö... nu är jag i kristianstad... hoppas jag kan köra hem till malmö :S

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Tjejen_i_Volvo skrev:
sitter inte kolven inne i motorn? :S

Inte kolvarna i motorn som diskuteras.

http://static.howstuffworks.com/gif/disc-brake3.jpg

Sitter en eller flera bromskolvar inne i bromsoken (dom ofta rostiga klumparna
som sitter över bromsskivorna) som trycker fast bromsbeläggen mot bromsskivan
när du trycker på pedalen. Kolvar som nämndes tidigare i tråden är det röda på bilden är ovanför.

Blir gummit som tätar kolven mot den yttre världen trasig så kan det
läcka in vatten och smuts som gör att bromskolvarna glider sämre.
Dvs bromsarna kan låsa sig i ytterläge eller ha väldigt svårt för att gå tillbaka.
Inget som är speciellt ovanligt om bilarna rullat länge och långt.

zoopåse
29 januari 2010 · 1 171 Inlägg

Om det är ett skrapande ljud när man bromsar (och lite efter man släppt bromsen) så brukar det bero på ytrost på bromsskivorna. Den försvinner normalt efter att man bromsat några ggr hårt om inte bromsskivorna är dåliga/ojämna.

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 januari 2010 · 2 258 Inlägg

Jag tänker vara jättepedagogisk... Jag har en V40 -00, och det är exakt samma bromsar. Så här ser det ut med ok och bygel (jag har målat dem blå, normalt är de oftast rostiga):

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/836537_pgpywo.jpg
Så här ser det ut när man tar av hjulet på en X40.

När oket blir dåligt rör sig inte kolven som den ska. Kolven får (förenklat) tryck på sig från bromsvätskan i ledningen, som i sin tur får tryck av att du trampar på bromspedalen. När du trampar gör trycket att kolven i bromsoket pressas ut, och då nyper bromsbeläggen åt kring bromsskivan, och bilen stannar. När du bromsat klart ska kolven glida tillbaks så att beläggen slutar nypa.

Gör den inte det kommer beläggen fortsätta ligga emot bromsskivan, bromsen ligger an, och då blir det varmt. Både ok och skivor blir varma. Skivorna kan ta skada av det och bli skeva, och beläggen slits givetvis, eller går så varma att de blir "glasade" och får en hård, blank yta som inte alls är lika bra på att nypa fast och bromsa in din bil.

Det är rätt lätt att plocka ner ett ok, ska det bara bytas är det gjort på nolltid (om man inte som jag envisas med att måla och greja också då). Det sitter fast med två bultar, samt en skruvning till slangen också. När man släppt bultarna kan man "lyfta av" oket från skivan:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/836538_28dxbv.jpg
Oket är släppt och på väg att "lyftas av" (satt fast så jag fick knacka loss det med en hammare). Bromsbeläggen sitter klämda mellan oket och skivan och blir lösa när du lyfter av oket. Alltså enkla att byta också. Lite av kolven syns också inne i oket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/836541_yh5n58.jpg
Och så här sitter bromsslangen fast i oket, om man ska byta oket. Gummipluppen du ser är till för att lufta bromsarna efter byte, så man inte har luft kvar i slangen, för då fungerar det inte som det ska.

När man har tagit loss oket är bara bygeln kvar:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/836542_cjllfe.jpg
Bygeln är nymålad, oket ligger löst ovanpå alltihop. Bromsbeläggen ligger på golvet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/837978_jt4hfo.jpg
Mitt gamla ok var rätt rostigt och dåligt. Det är alltså den här delen i mitten som ska röra sig lätt och ledigt, och glider den inte tillbaks som den ska ligger bromsarna an och skrapar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/836232_hkpf0o.jpg
Här syns det hur det SKA se ut kring kolven, jag köpte ett nytt ok för ungefär 500 kronor på Biltema. Framoken passar utmärkt, bakoken däremot saknar fäste för handbromsens returfjäder och behöver modifieras för att passa. Behövdes i alla fall när jag köpte ett bakok förra året.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42036/837975_i4mkw3.jpg
Vid bytet gör man likadant som vid demontering, fast tvärtom. Dessutom sitter inget fast och krånglar.
KLART! smile (här syns förresten båda skruvarna som håller oket.)


Även om ditt ok skulle vara okej kan det ju vara praktiskt med en handfull bilder av delarna som ingår i bromssystemet, så jag hivar upp dem. Alla bilder är hämtade ur min projekttråd, bytte ok för ett par veckor sedan.

Det går också renovera oken, då får man ta isär dem och göra i ordning dem i stället för att byta. Det har jag dock aldrig gjort själv, men jag har varit med när en kompis gjort det åt mig. Mitt ok var dock så dåligt att jag valde att byta i stället, dessutom kostar det nya så pass lite att det kändes värt det, jag hade haft att göra i evigheter att renovera... smile

Hoppas du förstod lite mer av hur det ser ut kring bromsarna på din bil!

Mvh / Ellen smile

Senast redigerat av Vivendi (29 januari 2010)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang