S60 mätarhus i en 850!?

virgin
19 februari 2010 · 22 Inlägg

Hej jag är lite intresserad av kunskap om mätarhus! Skulle vilja veta hur svårt det skulle vara sätta in mätarhus från en s60 in i en 850? Vilka modefieringar man måste göra...
mvh

FLindgren
19 februari 2010 · 5 089 Inlägg

Hur bra är du på el? Och formerna är väll inte enns i närheten så man får väll modda en hel del.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
virgin
19 februari 2010 · 22 Inlägg

inget proffs precis, men jag är bra på at t få till saker... men ja har en som är ruggigt bra på bilel:) tanken är att ja ska sätta i en s60 motor oxå!

Folkabussen
19 februari 2010 · 92 Inlägg

En 850 och en S60 talar ju inte samma språk ens. En S60 använder ju sig av Canbus systemet vilket aldrig lär o gå o få o lira med en 850...

//Gahmen\\
Volkswagen Typ2 "Folkabuss" (1976)
TurbOla Reservdansk
19 februari 2010 · 6 271 Inlägg

GahmenT-Gul skrev:
En 850 och en S60 talar ju inte samma språk ens. En S60 använder ju sig av Canbus systemet vilket aldrig lär o gå o få o lira med en 850...

Om man byter hela elsystemet i 850n så går det. tongue
Att få en S60-motor att lira i en 850 är väl heller inga problem - dock passar väl inte motorfästena rakt av, och om S60-motorn har VVT så får man låsa den.

Annars flyttar man bara över elen från 850-motorn till S60ns motor.

Men jag vet inte hur man gör med fördelaren - S60 har ju fördelarlöst system...
Alltså, om fördelaren passar rent fysiskt. tongue

Senast redigerat av TurbOla (19 februari 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Thullen
20 februari 2010 · 1 653 Inlägg

verkar jävligt omständigt bara för att få S60-mätarhus...
Motorn är ju samma skit i både 850 och S60, inte jättemycket som skiljer dem åt.

stoppa i ett mätarhus från S/V70 97-00 istället, snyggare och passar ibland rakt på om du har en 850 av sen -96a eller -97a.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
JonasHalt
20 februari 2010 · 699 Inlägg

TurbOla skrev:

GahmenT-Gul skrev:
En 850 och en S60 talar ju inte samma språk ens. En S60 använder ju sig av Canbus systemet vilket aldrig lär o gå o få o lira med en 850...

Om man byter hela elsystemet i 850n så går det. tongue
Att få en S60-motor att lira i en 850 är väl heller inga problem - dock passar väl inte motorfästena rakt av, och om S60-motorn har VVT så får man låsa den.

Annars flyttar man bara över elen från 850-motorn till S60ns motor.

Men jag vet inte hur man gör med fördelaren - S60 har ju fördelarlöst system...
Alltså, om fördelaren passar rent fysiskt. tongue

Finns ju fördelarlösa system att köpa annars..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
TurbOla Reservdansk
20 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Thullen skrev:
Motorn är ju samma skit i både 850 och S60, inte jättemycket som skiljer dem åt.

Det är mer än man tror, t.ex. tror jag man har fått ner vikten på motorns rörliga delar ett antal kg, toppen har fasta tryckare, VVT, bättre kanaler, m.m.
Utvändigt, dvs fästen och sånt stämmer bättre överens. smile

S/V70-mätarhus är bolt-on, men de brukar lägga av om man inte har rätt årsmodell av 850.
Läs på: http://www.backspegeln.com/tips_instrument.asp

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
virgin
20 februari 2010 · 22 Inlägg

vilka volvo modeller är det som har canbus system??

Marlboroman
20 februari 2010 · 8 233 Inlägg

virgin skrev:
vilka volvo modeller är det som har canbus system??

I princip allt från 99 och framåt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
virgin
22 februari 2010 · 22 Inlägg

vad är det som canbus systemet styr? all elektronik eller??

Marlboroman
22 februari 2010 · 8 233 Inlägg

virgin skrev:
vad är det som canbus systemet styr? all elektronik eller??

Precis allting som är eldrivet i bilen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Folkabussen
22 februari 2010 · 92 Inlägg

Canbus fungerar som så att det skickar ettor och nollor i kablarna, och det går således inte att översätta dessa till 850:ins system. Så har jag uppfattat det iaf.

/Jonas

//Gahmen\\
Volkswagen Typ2 "Folkabuss" (1976)
Rock-Star
22 februari 2010 · 2 982 Inlägg

GahmenT-Gul skrev:
Canbus fungerar som så att det skickar ettor och nollor i kablarna, och det går således inte att översätta dessa till 850:ins system. Så har jag uppfattat det iaf.

/Jonas

helt rätt!

Retepoj
22 februari 2010 · 664 Inlägg

virgin skrev:
vad är det som canbus systemet styr? all elektronik eller??

Om du inte riktigt vet vad canbus är så är det nog lika bra att lägga ner, det är ju inte som att bara dra några nya kablar... Det är riktigt avancerat faktiskt, och inget för en hemma mekaniker precis.

Såg en dokumentär om en bilelektriker med 40 år i yrket, och han tyckte canbus var lite bökigt tongue. Men försöka går ju, men skulle inte rekomdera det.

Senast redigerat av Retepoj (22 februari 2010)

TurbOla Reservdansk
22 februari 2010 · 6 271 Inlägg

virgin skrev:
vad är det som canbus systemet styr? all elektronik eller??

Canbus är ett digitalt system, medans 850 och de flesta S/V70 har ett analogt system.
Canbus-systemen är så känsliga för spänningar, att om man försöker mäta kablarna med en vanlig multimeter kan man grilla Canbus-systemet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
virgin
23 februari 2010 · 22 Inlägg

tackar för svaren:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang