3142
Sök

Saab 9-5 Pysljud

1 298 Inlägg
28 februari 2010
#21
vitto skrev:
Tack för alla bra svar smile en fråga till, visst måste man chippa motorn för att få upp ladd trycket? finns väl inget annat sätt? smile ja, scrub jag vet big_smile
ja när det gäller T7 så bör man inte göra på annat sätt!
Kan tillägga att min 9-3 Aero med Steg 1 orörd original dump och JR insatsfilter dumpar tillräckligt för att till exempel polaren ska höra in i sin bil när vi rejsar. Sätter man sen på öppet filter låter de betydligt mer förmodligen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
28 februari 2010
#22
Andy_S4 skrev:
Om du vill ha ljudet du pratar om så kan du ju börja med att montera en avlastningsventil
för Saab Trionic 7 som finns att köpa hos Speedparts tex. Sedan så plocka bort luftfilterboxen och sätt dit ett öppet filter, vill du ha mer ljud än det så får du höja laddtrycket genom att tex chippa den.

Lite info om den ventilen (Saxat ifrån Speedparts hemsida):

Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
Dvs. alla Saab 9-5 98-09(ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-02


Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.


Hoppas du blir nöjd // Andreas
Någon skrev ju tidigare, att detta inte heller funkar..
Mätvärdena blir inte 100% fel utan 50% fel då inte allt går tillbaka.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
28 februari 2010
#23
chrillzter skrev:
vitto skrev:
Tack för alla bra svar smile en fråga till, visst måste man chippa motorn för att få upp ladd trycket? finns väl inget annat sätt? smile ja, scrub jag vet big_smile
ja när det gäller T7 så bör man inte göra på annat sätt!
Kan tillägga att min 9-3 Aero med Steg 1 orörd original dump och JR insatsfilter dumpar tillräckligt för att till exempel polaren ska höra in i sin bil när vi rejsar. Sätter man sen på öppet filter låter de betydligt mer förmodligen.
Jag kör öppet filter men har aldrig upplevt att dumpljudet hörs mer än inne i kupén.


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
28 februari 2010
#24
Tribbe skrev:
chrillzter skrev:
vitto skrev:
Tack för alla bra svar smile en fråga till, visst måste man chippa motorn för att få upp ladd trycket? finns väl inget annat sätt? smile ja, scrub jag vet big_smile
ja när det gäller T7 så bör man inte göra på annat sätt!
Kan tillägga att min 9-3 Aero med Steg 1 orörd original dump och JR insatsfilter dumpar tillräckligt för att till exempel polaren ska höra in i sin bil när vi rejsar. Sätter man sen på öppet filter låter de betydligt mer förmodligen.
Jag kör öppet filter men har aldrig upplevt att dumpljudet hörs mer än inne i kupén.
Hänger på laddtrycket wink

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
28 februari 2010
#25
Okej. Mitt laddtryck har jag ingen aning om vad det ligger på. Rullar med speedparts steg 2. Vad det nu innebär ;-)


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
28 februari 2010
#26
Tribbe skrev:
Okej. Mitt laddtryck har jag ingen aning om vad det ligger på. Rullar med speedparts steg 2. Vad det nu innebär ;-)
Då borde du nog ladd för att det skulle höras!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök