Fråga ang. ampere och volt. Idiotförklarad idag!

Rickard-v
4 mars 2010 · 2 665 Inlägg

Henka_ skrev:
trek: jo ja vet de heter så, men för att alla ska förstå kan vi hålla oss till Volt och Ampere, bra där med resistansen.

nä de gör inte det leo, men tänk på att ett batteri som går under 12V många ggr och länge kan ta skada.

Edit: glömde en sak

Hmm vi ska prata volt o ampere o sedan skriver du resistansen.

Du ska skriva ohm istället för resistansen eftersom du vill säga volt o ampere.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Phaetoon
4 mars 2010 · 8 156 Inlägg

Lite förenklat kan man säga att Watt = Volt x Ampere (Spänning x Strömstyrka)

Men sen handlar det ju om hur mycket kräm som batteriet kan lämna.
Ett batteri som rent teoretiskt (men i praktiken omöjligt) kan lämna 200A och 12V konstant (dvs utan spänningsfall) under en hel timme för att sen omedelbart dö innehåller lika många ah som ett batteri som kan lämna dubbla Amperestyrkan, fast bara under 30 min...
Nu är inte heller det riktigt sant, eftersom spänningen sjunker med tiden osv.

Man kan jämföra det med att tappa ett fat öl. I början går det snabbt, men effekten avtar ju mer man tömmer ur ölen. En större kran tömmer fatet snabbare, men den totala effekten blir densamma. Skillnaden ligger i hur man fördelar effekten över tiden.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
4 mars 2010 · 8 156 Inlägg

Tänk på att man måste ha en generator som matchar batterierna, annars betyder det extra batteriet bara några minuter extra speltid.

Ett bra bilstereo-batteri idag klarar av sisådär en 10 ggr Ah i startström. Dvs ett 220 Ah borde klara av minst 2200A under en kort stund. Även ett vanligt hederligt bilbatteri klarar att pumpa ut en hel del A under en kort stund. Skillnaden ligger i hur länge som batteriet orkar med att hålla uppe strömstyrkan & spänningen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Leo86
5 mars 2010 · 1 468 Inlägg

aah najs svar allihop.

Har fått lit eo tänka på här men beslutat jag kör på med lastbilsbatterierna under förutsättning att jag inte finner några "normala" batterier så att säga. men och då andra sidan. jag vill kunna spela en vurp med fulladdade batterier o sen kunna starta bilen igen tongue. bla därav dessa bestar. jag hoppas ja tänker rätt nu smile.

Lite OT nu. vet ni någon som kan något om att räkna ut horn lådor?

Drönirettab
5 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Det går inte att på ett fulladdat batteri plocka ut så pass mycket ström, under en enda "burp", att man inte kan starta bilen sedan. Sånt behöver du inte bekymra dig om. smile

Frissan
5 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det går inte att på ett fulladdat batteri plocka ut så pass mycket ström, under en enda "burp", att man inte kan starta bilen sedan. Sånt behöver du inte bekymra dig om. smile

Beror väl på hur länge burpen varar? roll

Booyakasha!
Drönirettab
5 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Nja, inte om man utgår ifrån den sortens burp som normalt sett görs på tävling. Då drar det så mycket ström att spänningen sätter stopp för användandet långt innan batteriet har hunnit bli urdraget, man hinner alltså inte använda så mycket av batteriets totala kapacitet innan spänningen har sjunkit ner till gränsen för vad steget tål. smile

Däremot om man tex "demar" med bilen så blir det en annan sak.

Senast redigerat av Drönirettab (5 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang