Dimljus och parkering på dagtid

alterswede
4 augusti 2007 · 33 Inlägg

polisen sa till mig att det var OK med P-ljus + dimljus sålänge inte gatulyktorna är tända (nu snackar vi i stan, inte ute på landet, där e de väl fritt fram) vilket ibland kan vara en rätt bra regel...
När lyktorna är släckta, på med dimljusen.
När de tänds...av med dom roll
Där kan vi ha e svar på skymning vs gryning tongue

Visst, detta har sina brister med.

Elvis
5 augusti 2007 · 122 Inlägg

alterswede skrev:
polisen sa till mig att det var OK med P-ljus + dimljus sålänge inte gatulyktorna är tända (nu snackar vi i stan, inte ute på landet, där e de väl fritt fram) vilket ibland kan vara en rätt bra regel...
När lyktorna är släckta, på med dimljusen.
När de tänds...av med dom roll
Där kan vi ha e svar på skymning vs gryning tongue

Visst, detta har sina brister med.

Hehe, den gamla klassiska definitionen på mörker alltså:
"Mörkret infaller då gatlyktorna tänds" big_smile

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
Mankan1978 Son Of Murphy
5 augusti 2007 · 782 Inlägg

barrre skrev:
Så nu fanns det en ny dimljus-tråd igen!

Förstår inte att det är så svårt att fatta att det bländar vissa personer! 4 ljuskällor är mer än 2. Folk med ljuskänsliga ögon (inkl mig själv) tycker att detta är extremt bländande när det förövrigt är kolmörkt ute! Särskilt då när dom är felinställda.
Så ni som möter mig med 4 lyktor får smaka på helljuset!!!

Tåls dock att sägas att rätt-inställda halv+dimljus bländar mindre än bilar med för högt halvljus. Det är en ännu värre pest!
En del verkar tro att en lampa ska stå rätt ner i backen och den andra upp i himlen.


Men dagtid får ni köra bäst ni vill! big_smile

*håller med*

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Mankan1978 Son Of Murphy
5 augusti 2007 · 782 Inlägg

RedDragon skrev:
Bra med en sån här tråd. Brukar vara lite vilse ibland hur det verkligen är smile

Kör själv alltid medp parkering och dimljus på dagen. Sparar mycket på xenonljusen. Speciellt då de är känsliga för av/på/av/på mycket och korta perioder. Vilket det kan bli under en dag.

Kvällen blir det faktiskt halvljus med dimljus på. Tycker det är rätt skönt då dimljusen faktiskt lyser ner i dikena rätt bra. smile Men har mött min egen bil och tycker inte mina bländer nått. Är själv ganska känslig för sånt och ser en hel del bilar som måste ha felställda dimljus eller nått.

Inte en gång har en bil blinkat på mig för ljusen. Förra bilen hände det ofta och då körde jag utan dimljusen till slut.

Tror vi har kommit fram till här att Halvljus o dimljus är förbjudet! Så starka helljusbländningar på dig!

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
blacken
6 augusti 2007 ·

Jag vill tillägga det. Att dimljus ska kopplas så, att halv/hel släcks ned när man tänder dimljusen. Annars så funkar dom inte som det är tänkt att dom ska fungera.

Sokrates Eliminator
6 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

jonesono skrev:
Ljusregeln borde vara klar som korvspad, vad är det som är luddigt?
Halvljus på all annan tid än dagstid & dimm+park övrig tid = lagligt.
Taskigt att inte den polisen visste om det! Intagningsproven kanske är frivilliga? wink

Kan vi få denna tråd klistrad nu? En exakt kopia kommer att dyka upp om cirkus 3-4 veckor igen, eftersom tämligen få brukar sökfunktionen.

EHH var står det nångonstans att man får använda pljus och dimljus?
Refererar till inlägg #13

Man får aldrig köra med pljus tänd, sedan att vissa inte bryr sig är en annan sak, men om de vill kan du bli bötfälld för att köra med pljus.

//Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (6 augusti 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
falloutboy
7 augusti 2007 · 1 723 Inlägg

Sokrates skrev:

jonesono skrev:
Ljusregeln borde vara klar som korvspad, vad är det som är luddigt?
Halvljus på all annan tid än dagstid & dimm+park övrig tid = lagligt.
Taskigt att inte den polisen visste om det! Intagningsproven kanske är frivilliga? wink

Kan vi få denna tråd klistrad nu? En exakt kopia kommer att dyka upp om cirkus 3-4 veckor igen, eftersom tämligen få brukar sökfunktionen.

EHH var står det nångonstans att man får använda pljus och dimljus?
Refererar till inlägg #13

Man får aldrig köra med pljus tänd, sedan att vissa inte bryr sig är en annan sak, men om de vill kan du bli bötfälld för att köra med pljus.

//Tommy.

parkeringslykta är det samma som positionslykta.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872819

AntonK
9 augusti 2007 · 208 Inlägg

Blev stannad igår av polisen... Gick lite fort men dom han aldrig klocka mig som tur var... Hur som helst så slog dom på blåljusen och körde upp bakom mig.. Han kom fram till mig och sa att det gick lite väl fort. Näe sa jag. Int en km snabbare än 50. big_smile Sen gick han fram i fronten och kollade... Dom har klagat förut över att jag bara kört med parkering. Men han gick fram då och nu har jag parkering i alla glasen fram + dimljus. Och Konstapeln sa att det var snyggt... Och att det var lagligt att köra sådär. Ska se om jag kan ladda upp bilder. Annars finns det bilder på min bil.....

http://www.garaget.org/gallery/archive/19462/129748_9v4hg9.jpg

Wrum!
jonesono Personal- och beteendevetare
9 augusti 2007 · 1 082 Inlägg

falloutboy skrev:

Sokrates skrev:

jonesono skrev:
Ljusregeln borde vara klar som korvspad, vad är det som är luddigt?
Halvljus på all annan tid än dagstid & dimm+park övrig tid = lagligt.
Taskigt att inte den polisen visste om det! Intagningsproven kanske är frivilliga? wink

Kan vi få denna tråd klistrad nu? En exakt kopia kommer att dyka upp om cirkus 3-4 veckor igen, eftersom tämligen få brukar sökfunktionen.

EHH var står det nångonstans att man får använda pljus och dimljus?
Refererar till inlägg #13

Man får aldrig köra med pljus tänd, sedan att vissa inte bryr sig är en annan sak, men om de vill kan du bli bötfälld för att köra med pljus.

//Tommy.

parkeringslykta är det samma som positionslykta.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872819

Ja, jag var väl något otydlig där och skrev inte positionslykta.. men men..

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
falloutboy
9 augusti 2007 · 1 723 Inlägg

jonesono skrev:
Ja, jag var väl något otydlig där och skrev inte positionslykta.. men men..

kvittar ju, det är samma sak wink

jonesono Personal- och beteendevetare
10 augusti 2007 · 1 082 Inlägg

falloutboy skrev:

jonesono skrev:
Ja, jag var väl något otydlig där och skrev inte positionslykta.. men men..

kvittar ju, det är samma sak wink

Ibland får man va övertydlig.. alla verkar inte läsa ordentligt. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Stavve
10 augusti 2007 · 65 Inlägg

Eftersom parkeringsljus får kombineras med alla ljuskombinationer så FÅR man använda dimljus med parkeringsljus i dagsljus. (Under kvällen ser man ju inget ändå utan halvljus.) Jag har aldrig hört om någon som åkt dit på det under cruisingar och dylikt heller.

Saab 9000 "Griffin" (1994)
BMW 325iA Cabriolet "M-technic" (1994)
Antonsson78
4 oktober 2007 · 2 Inlägg

Om dimmljusen är rätt inställda så förstår jag inte varför folk ska bry sig i om man kör med dimmljus och parkering.
Blir så jävla less på folk som ska försöka vara duktiga å blinka å göra massa konsitga saker med sina bilar.
Jag vet att mina dimmljus är rätt inställda men ändå så finns det idioter  som orkar bry sig i att man har dom på.
Vet inte om det bara är jag som blir irriterad på dom mäniskorna men det måste väll finas nått bättre att lägga energin på en några små sketna lysen som lyser i marken.

Quattro då vet man att man tar sig fram.....
oumi "audiot"
4 oktober 2007 · 287 Inlägg

Vi tar fram lite förordningar och annat. smile

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   -I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
   -Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.

[(http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm) Trafikförordning]

Rätta mig hemskt gärna om jag har tolkat galet eller använt irrelevanta källor, MEN,Enligt lagarna får man alltså INTE använda dimljus tillsammans med halvljus.

Enda gången man FÅR använda dimljuset (istället för halvljuset) är vid
"dimma och vid kraftig nederbörd" samt under dagtid (så länge det är ljust och fint så man INTE kan bländas), men dock bara tillsammans med positions/parkeringsljus.

Med andra ord så är kombinationen halvljus+dimljus i alla lägen förbjudet.

Man får förstås ha hur mkt dimljus man vill på när man har samma omständigheter som gäller vid helljus, dvs, hur mkt lyktor och ljus man vill.

Sry "lonewolf-holm" inlägg #3 att jag tar upp samma sak igen!

Mvh

Senast redigerat av oumi (4 oktober 2007)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
AudiRonny
16 maj 2009 · 29 Inlägg

någon som vet om man får ha en diod remsa på spoilern som jag har? ser ingen anledning till att man inte ska få ha?

BMW 325 (2006)
MASS
27 december 2009 · 7 Inlägg

From 1 januari 2010
http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 … f5ef8c.pdf
Utredningen http://www.transportstyrelsen.se/Global … _89_EG.pdf

Nya bestämmelser om varsellyktor och s.k. nödstoppssignal på bilar
Fr.o.m. den 15 oktober 2009 är det tillåtet att vid färd under dagtid använda föreskrivna
varsellyktor för en bil, utan att baklyktorna eller övriga lyktor behöver
användas samtidigt. Det är också tillåtet att ha bromsljus med automatiskt blinkande
ljus, s.k. nödsstoppssignal. De nya bestämmelserna regleras i trafi kförordningen
(1998:1276) och genom ändringen har 2008/89/EG genomförts. Trafi kförordningen
(1998:1276) har därmed anpassats till gällande utrustningskrav i det
s.k. belysningsdirektivet, 76/756/EEG.

ps. Varför det är såhär ? wink Jo, det har om miljön att göra, blinkande broms ses lättare och drar mindre ström och ökar säkerheten, varselljus fram men inget annat på förutom broms drar också mindre och således mindre bränsle smile

Genom ändringsdirektivet 2008/89/EG ges möjlighet att installera nödstopps-signal på bilar. Nödstoppssignalen ska avges genom samtidig aktivering av alla monterade stopplyktor eller körriktningsvisare (varningsblinker), vid en viss bromskraft när fordonshastigheten överstiger 50 km/h. Biltillverkarna tillämpar denna möjlighet eftersom installationskraven i ECE-reglemente 48 trädde i kraft den 12 juni 2007.

Varsellyktor (DRL) Utrustningskravet att bil ska ha varsellyktor har ännu inte införts i VVFS 2003:22 eftersom det även påverkar användningsreglerna i trafikförordningen (1998:1276). Genom ändringsdirektivet 2008/89/EG har krav införts att nya bilar ska utrustas med varsellyktor som ska tändas automatiskt när bilen startas. Kravet gäller för personbilar och lätta lastbilar från och med den 7 februari 2011 och för övriga fordonskategorier från och med den 7 augusti 2012, men biltillverkarna har redan börjat tillämpa denna möjlighet eftersom installationskraven i ECE-reglemente 48 trädde i kraft den 7 augusti 2008.

Senast redigerat av MASS (27 december 2009)

Jag rullar...
C5an
8 januari 2010 · 1 Inlägg

Vad många inte tänker på när dom använder dimljus är att dom upptäcks senare när dom kommer över backkrön p gr av att dimljuset ligger lägre. Det motsatta fenomenet får man när man möter en lastbil/buss. Han blir bländad av ditt helljus innan du ser hans ljus. En annan sak är att många dimljus har en mindre lysande yta, kan vara svårare att se i motljus.

lindbang
15 mars 2010 · 5 Inlägg

Sokrates skrev:
Du får aldrig ha 2 olika ljus på samtidigt vid dagsljus eller vid mörker vid tex möte.
pljus och dimljus nej, halvljus och dimljus nej endast dimjus ja om det inte bländar, endast pljus nej det hörs på namnet det är parkeringsljus inte körljus.
Allt annat är fel.
//Tommy.

Konstigt.. Då står det fel i Körkortsboken wink

gamlingen
15 mars 2010 · 5 198 Inlägg

Vid dagsljus får  DIM OCH P-LJUS användas samtidigt mej EJ dim och halvljus... har nån nåt annat så hänvisa till källa..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang