Vad kan jag ha gjort för fel när jag kopplade neonröret?

Niklas12
7 december 2008 · 128 Inlägg

Jag skulle koppla in neonrör vid pedalerna igår. Och det gick bra ändra fram tills ja skulle koppla på röret. Jag  tog ström från parkeringsljusen tror ja de var. Så testade jag med en vanlig glödlampa ifall de lyste när jag ville. Och det gjorde det. Så jag drog alla kablar som behövdes men när jag sen koppla in neonröret lyste de inte. Då testade jag med att ta bort strömbrytaren och testa neonröret som jag gjorde med glödlampan på exakt samma sätt, men de lyste inte då heller. Så då tänkte jag att det kanske var sönder. Då testade jag det direkt på batteriets plus och minus pol. Först så lyste det inte alls men sen tändes det. Hur kan jag ha kopplat fel inne i bilen? Den vanliga glödlampan lyste ju.

Eclipse1 Lillen
7 december 2008 · 101 Inlägg

har du testat att byta platsen på jorden?
Hade själv de problemet innan. annars så är de bästa att dra + och - direkt från batteriet med en brytare på + kablen inne i bilen big_smile

Full Gas Sparar Tid!!! :D
Mitsubishi Eclipse GS "Lillen" (1996)
Niklas12
7 december 2008 · 128 Inlägg

Eclipse1 skrev:
har du testat att byta platsen på jorden?
Hade själv de problemet innan. annars så är de bästa att dra + och - direkt från batteriet med en brytare på + kablen inne i bilen big_smile

Men eftersom den vanliga glödlampan fungerade med samma jord borde de väl funka?  Har någon ett bra tips på jord vid pedalerna annars?

Astaroth Däckmontör
7 december 2008 · 112 Inlägg

kopplade du polerna rätt? gör annars som en annan skrev i ett inlägg här: Dra ny +kabel från batteriet, koppla in en strömbrytare på den. jorden kan du sätta på något smart ställe tongue

einherjer
7 december 2008 · 587 Inlägg

inkopplingen är nog rätt , inköpet däremot är fel wink

( inköpet av neonrör syftar jag på )

Rallyhalle
7 december 2008 · 4 299 Inlägg

Jorda kan du göra på valfri plats på karossen, kolla runt lite däromkring för o se om du kanske ser nån skruv som har kontakt med karossen som du kan jorda i.

Annars kan du ju göra ett litet hål på valfrit ställe som du drar i en plåtskruv i som du jordar på.

Nått annat tips har jag inte för stunden då jag inte har nån kolla alls på peugeot smile

//Jacob

chrizz Administratör
8 december 2008 · 11 790 Inlägg

Tråd rensad på skräp...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Niklas12
8 december 2008 · 128 Inlägg

einherjer skrev:
inkopplingen är nog rätt , inköpet däremot är fel wink

( inköpet av neonrör syftar jag på )

Varför skulle det inte vara rätt då? Köpte ett sån här: http://www.mds.se/?artnr=neo290b

Senast redigerat av Niklas12 (8 december 2008)

henke_99 Offroad Racing
8 december 2008 · 3 122 Inlägg

Ett neonrör kräver att plus är kopplat på plus, och minus på minus. en glödlampa har ingen betydelse, den fungerar bara det går ström igenom den.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
henke_99 Offroad Racing
8 december 2008 · 3 122 Inlägg

Niklas12 skrev:

einherjer skrev:
inkopplingen är nog rätt , inköpet däremot är fel wink

( inköpet av neonrör syftar jag på )

Varför skulle det inte vara rätt då? Köpte ett sån här: http://www.mds.se/?artnr=neo290b

Han syftar på märket, då många har nåt emot mdsprylar

Senast redigerat av henke_99 (8 december 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Niklas12
8 december 2008 · 128 Inlägg

henke_99 skrev:
Ett neonrör kräver att plus är kopplat på plus, och minus på minus. en glödlampa har ingen betydelse, den fungerar bara det går ström igenom den.

Men jag har snackat med en casanovan som har samma rör. Och han kopplade så som jag kopplade det?

Drönirettab
8 december 2008 · 21 761 Inlägg

Plocka fram multimetern och gör några spänningsmätningar, mät på alla kopplingspunkter i strömförsörjningen till neonröret. Då får du säkert reda på vart spänningen försvinner. smile

Tubriken
4 april 2010 · 156 Inlägg

Jag har märkt på de neonrör ja köpte på MDS att ibland då de har varit småkyligt så har de vart segt att komma igång.. NU ska ja koppla in mina på dörrbelysningen å ja fick de inte å funka. dock ska ja kolla kopplingspunkterna även här smile

Senast redigerat av Tubriken (4 april 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang