Vinande ljud i högtalarna!

ttep
17 april 2010 · 6 Inlägg

Tjenare

till problemet,  När jag har igång bilen så vinar det i högtalarna/basen som är i kopplat i ett steg, men när bilen är avstängd så vinar det ingenting alls. Har inte den blekaste vad det kan vara, ström kabeln till steget är draget på ena sidan av bilen och signal kabeln är dragen på den andra.


Någon som har en lösning?

volvoentusiasten
17 april 2010 · 4 005 Inlägg

ttep skrev:
Tjenare

till problemet,  När jag har igång bilen så vinar det i högtalarna/basen som är i kopplat i ett steg, men när bilen är avstängd så vinar det ingenting alls. Har inte den blekaste vad det kan vara, ström kabeln till steget är draget på ena sidan av bilen och signal kabeln är dragen på den andra.


Någon som har en lösning?

Testat sökt i forumet om det?

Förmodligen bränd signaljord i stereo.

stRaend
17 april 2010 ·

http://www.garaget.org/forum/search.php … =164335786

varsågod, om du inte orkar söka.

ttep
17 april 2010 · 6 Inlägg

jo jag har läst den tråden men hittade inte precis någon lösning för att fixa till signal jorden..

sen förstår jag inte hur det kan spela utan vinande ljud om den nu skulle vara bränd när bilen är avstängd.?

Senast redigerat av ttep (17 april 2010)

maco
17 april 2010 · 1 207 Inlägg

ttep skrev:
jo jag har läst den tråden men hittade inte precis någon lösning för att fixa till signal jorden..

sen förstår jag inte hur det kan spela utan vinande ljud om den nu skulle vara bränd när bilen är avstängd.?

Den tråden? I singular? Det kryllar ju av sådana här trådar på forumet.

Janken Driver
17 april 2010 · 2 111 Inlägg

Finns massor om detta som alla säger... men att kolla lågnivå anslutningarna skadar ju knappast. Glapp där ger också ett fint vinande ljud i takt med motorvarvet.

Senast redigerat av Janken (17 april 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
wange_82
17 april 2010 · 164 Inlägg

generatorvin...

BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Audi A6 "Ådi" (2006)
ttep
18 april 2010 · 6 Inlägg

När jag rör lite på stereon så försvinner vinandet ett tag, har kollat kablarna bakom stereon men hittar ingen kabel som är skadad osv..

RonnieH Ford är min grej!
18 april 2010 · 582 Inlägg

Kolla så kablarna ligger en bit ifrån andra kablar med eventuellt högre ampereförbrukning i, Hoppas du har bra jord till stereon och inte en stor "klut" med överbliven kabel ihop-strajpat bakom stereon, för isåfall har du skapatt ett stort magnetfält!

En knepig grej som hände med en bil med jättestereo i: Den la i backen på automatlådan i landsvägsfart utan anledning?, det gick på garanti o fick ny låda. Samma grej en vecka senare, ny låda igen. Sen vid tredje lådraset kollades det runt i bilen ordentligt, då visade sig att killen som monterat slutstegsmatningen hade för mycket kabel och då strajpade han ihop den överblivna biten bredvid växellåds-styrdonet!
Så lagom till han hade kommit ut på landsvägen, hade kabeln blivit varm o fin o skapat ett rejält magnetfält som slog ut styrdonet...

OBS! denna historia är sann!

Annars har väl Biltema en sån där Generator avskärmningsmojäng.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Mysweetantidote
18 april 2010 · 80 Inlägg

om ja skulle gissa så har du dragit RCA och strömkabeln på samma sida? har för mig man ska dra ström på vänster o signal på höger sida av bilen...

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
TyrolerHatt Skogsmålare
18 april 2010 · 630 Inlägg

Mysweetantidote skrev:
om ja skulle gissa så har du dragit RCA och strömkabeln på samma sida? har för mig man ska dra ström på vänster o signal på höger sida av bilen...

nu skriver han att han dragit ström/signal på var en sida om bilen.

men mest troligt är att det är signaljorden alternativt dålig jord till steget

Tubriken
18 april 2010 · 156 Inlägg

hej, annars så om de inte försvinner så kan man väl köra med kolringar för att minimera magnetismen också?

Mysweetantidote
18 april 2010 · 80 Inlägg

jynsa skrev:

Mysweetantidote skrev:
om ja skulle gissa så har du dragit RCA och strömkabeln på samma sida? har för mig man ska dra ström på vänster o signal på höger sida av bilen...

nu skriver han att han dragit ström/signal på var en sida om bilen.

men mest troligt är att det är signaljorden alternativt dålig jord till steget

oj sry såg inte de! mitt fel smile

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
TurboPeppe
18 april 2010 · 4 Inlägg

Är steget jordat nära bränslepumpen så vinar det, samma på min tongue

Volvo v70 TDI "DieselKraft" (1998)
Vilden
18 april 2010 · 223 Inlägg

wange_82 skrev:
generatorvin...

True True !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang