Missnöjd med KVD Kvarndammen

Rallyhalle
7 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

Du säger att bilen funkade bra när du hämtat den, det tolkar jag som att den inte hackade när du gasade eller rök konstigt (det kännetecknar kass turbo). Det är då inget "dolt fel" eftersom man inte plockar ner bilen vid en varudeklaration, man går igenom det man ser och kommer åt i princip.

Och du snackar om provtryckning av intercoolern, om det behövdes en provtryckning för att konstatera att IC:n va paj är inte det heller nått dolt fel. För att det ska kunna vara ett dolt fel måste säljaren veta om det, och provtrycka IC tror jag knappast KVD gör för varudeklarationen.

Att man sen har 30 mil till bilen ser inte jag som någon ursäkt till att bara köpa bilar hej vilt på internet. Har man inte själv inspekterat ordentligt kan man inte komma och klaga sen.

Det är som man alltid säger, "allt ska man behöva göra själv".

boenana
9 augusti 2009 · 77 Inlägg

Vill tacka alla för era svar, ger en lite perspektiv.

Men jag anser fortfarande att det är KVD som gjort fel då turbon var så gott som utsliten när dom sa att den var ny. Ska som sagt fortsätta i veckan.

Mvh

TireSlayer Tvivlare
9 augusti 2009 · 2 266 Inlägg

verkar konstigt, men som sagt visade de sig inte när du hämtade bilen att något var fel, så tror jag inte KVD tar på sig det. En turbo kan va bra ena dagen, när du startar morgonen därpå så ryker de blått, tro mig, jag har jobbat med Saab wink Lycka till i vilket fall!

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Nikel
9 augusti 2009 · 19 Inlägg

Om det står på kvittot att det är ett nytt turbo aggregat och det visar sig att det är ett gammal så ska du kontakta ARN. Allmäna reklamationsnämnden. Kvd har även en garanti som alla bilförsäljare har att om något händer med bilen inom 3 månader och det kan bevisas att felet är äldre än 3 månader så ska dom stå för alla kostnader. Om GIK har sagt att turbon ser ut som den suttit där sen den var ny så är det nog så med.

jocke_gronberg
9 augusti 2009 · 4 586 Inlägg

Kolla gärna oljeledningarna till turbon kanske där boven sitter.

Hur långt har bilen gått? Servad enligt servicebok?

Kesler
9 augusti 2009 · 3 650 Inlägg

Kvd testar sina bilar innan de läggs ut för försäljning, har jobbat som däckmontör där. Men de klart, finns ju gamla rishögar där med..

alexxe En gång till nu
9 augusti 2009 · 760 Inlägg

Mrsky skrev:
brukar inte en intercooler vara i aluminium...senast jag kollade så rostar inte alu =S

Aluminium "rostar", oxidering kan va ordet du letar efter....

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
boenana
9 augusti 2009 · 77 Inlägg

alexxe skrev:

Mrsky skrev:
brukar inte en intercooler vara i aluminium...senast jag kollade så rostar inte alu =S

Aluminium "rostar", oxidering kan va ordet du letar efter....

har redan dratt d..tongue

Jimpan Tuner
17 augusti 2009 · 18 Inlägg

Vore jag dig så skulle jag sätta mig o läsa igenom kvd:s försäljningsvillkor innan du går till ARN då kvd inte har samma villkor som köp vid en "vanlig" bilfirma då dom bara förmedlar företags bilar via auktion.

Mvh

Ford Sierra Cosworth RWD 1990
Volkswagen Passat 1.8T 1997
Volkswagen Golf MK2 1990
Fredrik_Rangert Egenföretagare
17 augusti 2009 · 999 Inlägg

Dom står ju ofta som registrerad ägare på bilarna dom säljer så det är lite mer än bara förmedla.

turbodeath
17 augusti 2009 · 2 452 Inlägg

ang turbo så kan ett nytt aggregat rasa utan problem,jag köpte ett helt nytt aggregat o det rasade efter en vecka o då körde jag lungt....det är skitsvårt att veta hur skicket var innan på aggregatet,han kan ju tokkört med det så att det rasat ...nu menar jag han som hade bilen först....

döden kommer tillbaka
andreas_gbg_
17 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

Finns det inte någon garanti kvar på aggregatet om det nu är så "nytt". 2 år ska väl alltid gälla? Alltså inte garanti ifrån kvd utan där turbon är monterat.

Senast redigerat av andreas_gbg_ (17 augusti 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
Jimmu
17 augusti 2009 · 744 Inlägg

En arbetskamrat till mig köpte en släpkärra därifrån, den var riktigt kletig innuti då de kört motorsågar i den som hade läckt rikligt med olja.
Han ringde till KVD och ville häva köpet då det inte gick att tvätta bort det, men de kunde inte göra något åt saken, har fortsatte att bråka med dem men kom ingen vart, sedan ringde han konsumentverket och drog historien för dem.

Efter någon dag ringde de upp honom från KVD och var jätte trevliga och meddelade att han självklart skulle få byta in den och få pengarna tillbaka.

Så mitt tips är att kontakta konsumentverket!

torpis Forummoderator
18 augusti 2009 · 10 572 Inlägg

Kan vi få upp ett foto på den "nya" turbon så ser vi direkt om den är ny eller begagnad.  Står det ny som i fabriksny på kvittot och turbon inte är det så har de ljugit och du skall ha en ny turbo monterad och klar. Svårare än så tycker inte jag det skall vara.

Är nu turbon ny, dvs skinande blank men slut innuti så behöver det inte vara deras fel utan kanske låg oljenivå eller taskigt oljefilter som givit onormalt slitage på turbon.  Om en del är trasig på en bil så funderar jag alltid på varför den är trasig innan jag byter.  hjälper ju inte med en ny turbo till om det nu inte finns någon olja i motorn exempelvis.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 augusti 2009 · 1 874 Inlägg

Är det bara jag som håller med trådskaparen. Är man ett företag som agerar bilsäljare och som lovar ersättning om det är fel som funnits när bilen köptes, så borde ju rost och en slutkörd turbo räknas in där, antar jag. Rost kommer ju inte på en dag liksom.

boenana
18 augusti 2009 · 77 Inlägg

Lite update...

Fick till sist tag på en handläggare på KVD. Och nu var det andra bullar. Jag började samtalet med att jag ringt flertalet gånger om dagen i tre veckor och att jag precis skrivit ut anmälningsblanketter till ARN.

Då fick jag skicka ett mail med fullständig information och bilder på de delar som var trasiga. En del tryckslangar De som givit upphov till det höjda laddtrycket och överdrivna slitaget på turbon.

Har nu gått en vecka sedan dess. Antar att jag får ha överseende då det skulle behandlas av opartisk reklamationskonsult. Denna vecka väntar jag också. Sen fyller jag i papperna o skickar in dom...


Fick en kommentar att jag skulle ta detta som en man och bara betala det o hålla tyst. Låter meningen tala för sig själv.

boenana
19 april 2010 · 77 Inlägg

Update,

Har nu efter ett halvår fått KVD att köpa tillbaka bilen.

skam den som ger sig...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang