Vinande ljud i högtalarna som följer motorns varvtal.

bjornt herr
26 april 2010 · 321 Inlägg

Hej!,
Min förra CD gick sönder så jag fick tag på en gammal kassetbansspelare som suttit i en 850 från -96 (en volvo original stereo) som jag tänkte ha tills vidare.

Vart tvungen att leta reda på + och - osv själv, iom att det bara sitter en kabelhärva med "sockerbitar" i bilen. Var sen ut och åkte och hörde hur det kom ett vinande ljud någonstans i kupén, var rädd att växellådan var knasig, men kom sedan underfund med att ljudet kom från högtalarna.

Problem #1: Det vinande ljudet (påminner faktiskt lite om ljudet från en turbosnurra) följer som sagt motorns varvtal. Har aldrig hört det förut, och är ganska störande. Jag har ingen baslåda eller slutsteg, och har inte dragit om några kablar själv.

Problem #2: Stereon sätts igång automatiskt direkt man vrider på tändningen, och går inte att stänga av, fast jag vrider av "på/av" knappen så lyser displayen, och jag hör det prata ur högtalarna, hörs inte om man har motorn igång men endå.

Stereon var hel innan, satt i min flickväns 850 och den fungerade fint då.

Kan någon snälla hjälpa mig, jag blir fan knasig över det här?

Bilen är förövrigt en volvo 740 -91:a

Tack på förhand
//Björn

Cadiper
26 april 2010 · 25 Inlägg

Jag hade samma problem i en gammal 740 jag hade, fick höra att det kunde vara för att generatorn var dåligt jordad/isolerad.

var rätt charmigt då många frågade om man faktiskt hade turbo i bilen. Då kunde man bara svara ja och vrida upp ljudet på stereon! ^^

I love the sound of my V6 in the morning
Toyota Carina "Carina" (1979)
Saab 9000 CDE "Per-Henrik" (1993)
Frissan
26 april 2010 · 4 693 Inlägg

Sök!

Booyakasha!
Peete
26 april 2010 · 134 Inlägg

Det är som Cadiper säger, det blir ett vinande ljud när generatorn är dåligt isolerad.

// Peete

xc90
26 april 2010 · 406 Inlägg

Det är ljud från generatorn, som då givetvis följer varvtalet. Testa riv ut stereon o koppla både plus o minus direkt till batteriet med egna kablar(inte från kabelhärvan)....funkar det, bra dra då nya kablar o koppla det så(med säkring). Om inte, testa med andra kablar direkt från cd till högt,  kan ju va nån gammal/skavd kabel i härvan som ligger nära en +kabel som då stör............men jag skulle tippa på mitt första förslag.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Zulu
26 april 2010 · 98 Inlägg

Tändkablarna?
om dom är dåliga så får du inte så bra in radiokanalerna!

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang