Generatorproblem Renault Clio -95 totalt hjärnsläpp, behov av hjälp

Mirsoo
13 maj 2010 · 22 Inlägg

Hej!

Satte mig i bilen en morgon för att sticka ut och handla, så direkt när jag kom iväg en bit så kände jag att nått inte var okej med bilen. Inga lampor lyste i bilen, blinkers o.s.v. fungerade ej. Sen när jag stannade så ville den inte starta igen, så vi fick knuffa igång den. Och såhär har det hållit på nu, jag har laddat upp batteriet och då fungerar allt prima men efter en stund så börjar allt dö. Och då är man tillbaka på ruta ett. En snubbe kikade skiten, mätte lite och konstaterade direkt att det var generatorn. Men jag tycker att det är konstigt att HELA generatorn är död, eller så kanske det inte är konstigt. Men som sagt, inga varningslampor lyste när den fungerade, inte ens laddlampan.  Bilen gick att köra dagen innan, utan några som helst problem.

Nu har jag demonterat generatorn, jag vet inte vad det är jag ska titta efter eller hur jag ska gå vidare för att veta precis vad det är som är kaputt.

Hjälp tack!

Toyota Supra TT -93 US-Spec
Full BPU och TTC
Glenn9K Montör
14 maj 2010 · 664 Inlägg

Jag är inte heller jättebra på vad man ska titta efter på/i generatorn. Men ett laddningsrelä/regulator skall finnas någonstans, dem brukar ge upp. Oftast en svart rund plastgrej monterad på en platta som i sin tur sitter med 2st skruv in i generatorn.

Finns det några siffror på hur mycket volt snubben lyckades mäta upp?

Och att "HELA" generatorn skulle vara död kan väl visserligen hända, men jag funderar på om det inte kan vara så att det är nån kabel någonstans som fått lite kabelbrott eller någonting? Men det har du väl säkert redan kollat, men om inte, gör det.

Btw; en generator på en bil brukar oftast i fullt fungerande skick ge ut ungefär 13.5-14.5VDC. Ger den ut lägre än så laddas inte batteriet men bilen borde kunna hålla sig igång ändå, men sedan kanske inte starta efteråt eftersom då lär batteriet vara dött.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
YipYip
14 maj 2010 · 308 Inlägg

låter precis som generatorfel tycker jag. Råkade själv ut för det mitt under färd. Lamporna slocknade en och en och till slut la styrservon av.

Tror inte man vill ge sej in så mycket och meka med generatorn själv. Bättre att lämna in den och köpa en ny så får verkstaden rusta upp den och sälja igen.
Du kan ju annars börja leta på skroten. Dom kan säkert göra en deal om du ger dom den gamla i inbyte.

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang