Engine management system säkring, saab 9-5 -04.

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
17 maj 2009 · 259 Inlägg

Tjenare

Min Saab 9-5 -04 är det något galet med batteriet dras ut hela tiden...
Ända sedan jag köpte den har startmotorn gått segt precis som om batteriet är dåligt
men dom sa på verkstan att det var normalt men det tror inte jag på pga att min gammla 9-5 inte var sådan.

Jag har mätt batteriet och det är inget fel på det...men jag mätte även om den drar någon ström och den drar 6 ampere hela tiden, jag har testat att dra ut säkringar och det blir ingen förändring förutom när jag drar ut säkringen som är för "Engine management system"...

Vad är engine management system förnågot?
Någon som vet om det kan vara något annat fel?

Kan även tillägga att för första gången idag så dog batteriet helt över en natt, och nu går inte stereon igång (batteriet är såklart uppladdat nu)

Alla tips vad det kan vara för fel uppskattas!

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 maj 2009 · 6 170 Inlägg

nummer samt placering på säkringen ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
17 maj 2009 · 259 Inlägg

Säkringarna inne i bilen vid ratten, säkringen har nr:17 och heter "engine management system"

Säkringen är en 20A

Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (17 maj 2009)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
17 maj 2009 · 2 252 Inlägg

engine management system är ju motor styrsystem på svenska, felet att den drar tjuvström kan vara att du har nån kortis eller liknande, och varför den går segt på startmotorn kan vara att du har dålig jordfläta från motorn till karossen, ett ganska vanligt fel faktiskt

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 maj 2009 · 6 170 Inlägg

På sidan till vänster om ratten eller den centralen under ratten ??

Fast iofs vet jag inte ens om det finns säkringar i centralen under ratten tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
17 maj 2009 · 259 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
På sidan till vänster om ratten eller den centralen under ratten ??

Fast iofs vet jag inte ens om det finns säkringar i centralen under ratten tongue

Hehe ok tongue vid sidan av ratten mellan instrumenpanelen och dörren tongue

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Har fått fram ett elschema i WIS som jag försöker bli klok på tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Janneutanb
17 maj 2009 · 7 272 Inlägg

Går startmotorn segt eller går den inte alls?
För om något drar 6A konstant så lär du inte ha nå batteri kvar alls om den får stå en halv dag.

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
17 maj 2009 · 259 Inlägg

Brains skrev:
Går startmotorn segt eller går den inte alls?
För om något drar 6A konstant så lär du inte ha nå batteri kvar alls om den får stå en halv dag.

Den går segt och imorse inte alls den har gått segt i några månader ibland är det precis att den startar.

Rullade igång den imorse körde en bit, sen startade den som vanligt fast segt.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Säkring 17 ger ström till huvudinstrumentet, motorstyrdonet, DICE och TWICE. Tre styrdon och instrumenten alltså.

Iom att den ger ström till så många styrdon blir det istortsett omöjligt att säga var strömmen försvinner då varje styrdon har sina egna utgångar som försörjer grejor med ström.


Vad i en bil kan dra ~72 watt utan att bilen är igång ?

Kan ju inte vara en lampa eller nå iaf så huvudinstrumentet är nog uteslutet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
17 maj 2009 · 259 Inlägg

Jag har dragit ut alla säkringar under motorhuven och inne i bilen (en och en har inte haft alla ur samtidigt)...

Och nr:17 engine management system är den ända som gör så att den slutar tjuvdra 6A,

så nån av dom grejerna som är kopplat med säkring 17 gör så bilen drar tjuvström?

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
17 maj 2009 · 259 Inlägg

Kom på en till grej, när man drar ur säkring nr:8 "trunklid lock/conv. lights/circ. pump/park.ass." då tar den bara 4A.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 maj 2009 · 6 170 Inlägg

kolla reläcentralerna med ifall något relä bränt fast i slutet läge ?

Annars tror jag faktiskt att det har med stereon att göra då du sa att den börjat strula. Du har inte haft den ute nyligen eller dragit kablar på ställen där dom kan skadas ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
18 maj 2009 · 259 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
kolla reläcentralerna med ifall något relä bränt fast i slutet läge ?

Annars tror jag faktiskt att det har med stereon att göra då du sa att den börjat strula. Du har inte haft den ute nyligen eller dragit kablar på ställen där dom kan skadas ??

Kolla relän kan jag ju göra det har jag inte tänkt på, jag har inte dragit några kablar eller nåt...

Den har varit så sedan jag köpte den och när jag var och kollade på den så var batteriet dött men dom sa att den ståt ganska länge och det bara va batteriet som behövdes laddas...

såg att jag har brabils garanti kvar ska åka dit med bilen imon och se vad dom säger, det verkar la som att det är ett större fel?

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Ingen aning, är det bara ett räla som satt sig så är det ju en skitsak, är det en kabel som käkats upp och ligger mot något så det blir kortis e det ju lite värre.

Oavsett vad så blir det ju ett större jobb att hitta felet så att plocka in den till folk som (förhoppningsvis) kan felsöka är ju ett bra initiativ.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MrMadMax
14 maj 2010 · 1 Inlägg

Trådlyft då jag fått samma problem, läckström kopplat till samma säkring sad

Kanske trådskaparen kan bjuda på en spännande uppdatering om hur det gick? smile

Andra tips eller är det bara till att lämna in till verksta'n?

Tackar! smile

SgtCrilly Hemmainstruktör
18 maj 2010 · 641 Inlägg

Om det är en sedan skulle jag kolla kablaget ut till luckan, brukar gå av vid gångjärnet där, orsakar oftast fel i reg.plåtslyse, backlyse, lås till skuffen eller farthållare men kan nog dra ström också. Lossa på gummislangen som går från luckan neråt å dra den tillbaka, synns ganska tydligt om det är skadat där.
Annors har jag inte varit med om strömtjuvar i 9-5, dock kan batteriet vara kass också, inget ovanligt å att bara mäta spänningen på batteriet berättar nödvändigtvis inget om batteriets skick eftersom ett batteri med 13V kan bara vara ytspänning och att batteriet inte klarar av å lagra Ah (ampere timmar, mängden ström, inte spänningen)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang