Trimtips BMW 523 E39

Dan87
20 maj 2010 · 23 Inlägg

Ja nu har det hänt!!!...Fartblindheten har slagit till igen, och man tycker att bilen är för lam.
Någon som vet hur man skulle kunna tillfälligt bota denna syndrom???

BMW 523 IA "FAMILJEGLIDAREN" (1997)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
20 maj 2010 · 2 252 Inlägg

Byt bil, de är ju automat för fan kommer aldrig ge någon upphestande effekt skillnad oavsett vad du gör på en två tons sugis bil med automat

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
M103
21 maj 2010 · 1 570 Inlägg

Det finns väl chip till dem. Från 170 till 185hk, om det funkar har inte jag någon aning om smile

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
21 maj 2010 · 3 180 Inlägg

sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Crille88
21 maj 2010 · 1 353 Inlägg

Wikstromm skrev:
Byt bil, de är ju automat för fan kommer aldrig ge någon upphestande effekt skillnad oavsett vad du gör på en två tons sugis bil med automat

eh 2ton? kompis du ska nog läsa på lite mer, bilen väger 1530, dvs lika mycket som min och alla andra saab 9000 (1520 i papper för o va petig)

åter till TS:
tyvärr e det som sagt en sugmotor och inte mycket att göra åt saken, chippa ger inte mycket.. beror helt på hur djup din plånbok är, turbokonvertera osv osv..
den vanligaste "trimmetoden" är att lätta bilen, så kasta ut allt ur bilen förutom förar stolen så kommer du känna skillnad wink
(OCH JA VILL INTE HA NÅGRA J**LA PÅHOPP OCH KOMMENTARER, HAN BER OM TRIMTIPS OCH HAN FICK DET BILLIGASTE SOM ÄR DE MEST SJÄLVKLARA OCH INTE KOSTAR NÅT..)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Timmyboy hellaflush!
21 maj 2010 · 1 266 Inlägg

Turbokonvertera big_smile Eller köp 540/m5 motor smile

tobbz
21 maj 2010 · 12 Inlägg

Turbokonvertera kan du ju alltid göra.. att chippa en sugmotor är bortkastade pengar

Dan87
21 maj 2010 · 23 Inlägg

NITROUS skrev:
sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

motorn är en 2,5 liters sexa...

BMW 523 IA "FAMILJEGLIDAREN" (1997)
Darkie dARKiE
21 maj 2010 · 5 031 Inlägg

Dan87 skrev:

NITROUS skrev:
sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

motorn är en 2,5 liters sexa...

Har du bytat motor då?
Vad jag vet så sitter det liten sexa på 2.3 liter i 523:orna därav namnet 5(23)

Som 328 (2.8l) , 325 (2.5l)   540 (4.0L v8) osv

Men är dock inte lönt att trimma en sugis om du inte vill lägga x2 dubbelt av bilens värde utan turbomatning utan någon värre märkbar skillnad tyvärr.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
groze
21 maj 2010 · 564 Inlägg

Darkie skrev:

Dan87 skrev:

NITROUS skrev:
sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

motorn är en 2,5 liters sexa...

Har du bytat motor då?
Vad jag vet så sitter det liten sexa på 2.3 liter i 523:orna därav namnet 5(23)

Som 328 (2.8l) , 325 (2.5l)   540 (4.0L v8) osv

Men är dock inte lönt att trimma en sugis om du inte vill lägga x2 dubbelt av bilens värde utan turbomatning utan någon värre märkbar skillnad tyvärr.

Riktigt så enkelt är det inte längre tyvärr. BMW övergav det tankesättet vid mitten på nittiotalet om man bortser från 745 E23 som var på 3,5L fast med turbo.

540 E39 är till exempel på 4,4L. 320 är beroende på årsmodell 2,2L, och 523 finns med 2,5L motor.

Mvh Johan

Frayze
21 maj 2010 · 727 Inlägg

turbogrenrör finns att tillgå till din motor så varför inte slå till på en turbokonvertering? big_smile En hel del jobb men du får mycket effekt för pengarna, eller veva ner en 540 motor med tillhörande drivlina och bakvagn, vad som blir billigast kan jag dock ej svara på

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
21 maj 2010 · 3 180 Inlägg

Dan87 skrev:

NITROUS skrev:
sitter väl samma "strypta" insug på dom där som på 2,8orna har jag för mig, isf byt till ett 2,5 insug så får du mer drag i övre registret, men tappar lite av bottendraget.

motorn är en 2,5 liters sexa...

det är jag medveten om, men M52B28 har ett "strypt" insug, vill man ha mer puff i övre registret sätter man dit ett insug från M50B25, kanske funkar på din också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang