Att köra 9000 vs 9-5

2-8Injection
21 maj 2010 · 120 Inlägg

Hur är Saab 9000 att köra jämfört med 9-5an? 9-5an tycker jag är väldigt bekväm och en smula rolig:) Mycket trevlig bil!
Men hur är de senare 9000, samma karaktär?
Tänker på komfort, under-/överstyrning, vägkänsla, utväxling osv.

Rille0
21 maj 2010 · 2 021 Inlägg

9-5 har bättre väghållning pga delad bakvagn och lite annat. gillar även kopplingen/växellådan på 9-5an mer än 9000 även om skillnaderna är rätt små.
9000 med turbomotor har högre utväxling än 9-5 och 9000 icke turbo om jag inte missminner mig.

Komforten är riktigt fin i båda, 9000 aero stolarna är bland de bästa du kan sitta i.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
lingua
21 maj 2010 · 2 271 Inlägg

9k känns enligt mig mer gedigen än 9-5. Båda är riktigt bekväma men hade jag valt sista årsmodell 9k mot första 9-5 så vinner 9k alla dagar.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
hedley Saaboholic
21 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Jag tycker vxl lådan i 9000 är mycket bättre än i 9-5 men det är ju en smak sak.

9000 aerons stolar slår istortsett allt samtidigt som dess motor är tåligare än 9-5.ans osv.

En sen modell av 9000 aero hade jag satsat på alla dagar i veckan.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Rallyhalle
22 maj 2010 · 4 299 Inlägg

Senare modell 9000 aero eller A50 hade jag också satsat på såhär me facit i hand tongue

Som lingua sa känns 9000 mer gedigen. Sen tycker jag personligen nästan att originalstolarna i min 9000CS är skönare än 9-5ans.

Dock tycker jag 9-5-växellådan är skönare att växla (så länge den funkar som den ska). Växlarna glider i lättare på 9-5an än på 9000.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 maj 2010 · 3 404 Inlägg

9-5 är en modernare bil och det går inte att komma från men jag tycker 9000 är trevligare ändå. Hitta en fin A50/Aero från '97-´98 du kommer inte bli besviken wink

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
klimpan
22 maj 2010 · 2 600 Inlägg

tycker 9-5 an är jäkla go att köra. körde en saab 9000 utan turbo en gång säkert med lite utrustning med men gillade inte den. men en mera utrustad och med turbo gör nog en stor skillnad=)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
SgtCrilly Hemmainstruktör
22 maj 2010 · 641 Inlägg

klimpan skrev:
tycker 9-5 an är jäkla go att köra. körde en saab 9000 utan turbo en gång säkert med lite utrustning med men gillade inte den. men en mera utrustad och med turbo gör nog en stor skillnad=)

En Aero eller A50 är ljusår ifrån en 9k med sugmotor, fönstervev  och tygklädsel, går inte att jämföra smile

Sena 9000 (97-98) skulle jag helre ta än tidig 9-5, dock senare 9-5(-05 och uppåt) så är den såpas mycket skönare än 9000 att det skulle bli valet då, fast då är prisklassen helt annan.
Hade själv en 9000 A50 -97, riktigt bekväm å köra både i stan och på längfärd, lätt skruvad 2.3T under huven så var den riktigt rolig å köra med också och hölls bra på vägen förutom vid full acceleration från, då vinglade den ganska mycket mer än en motsvarande 9-5 gör.
Så 9000 känns mer direkt och rå, fast fortf. väldigt bekväm medans 9-5 känns mycket större och tyngre men mer stadig på vägen. (Inte kört 9000 Aero tyvärr så kan vara att den känns stabilare än vad min 9000 var) Köpa bara inte nån billig modell, A50 eller Aero som 9000 och om du tar en 9-5 ta en Vector eller Aero, billig inredning och svag motor är ett lätt sätt å sabba en bra Saab.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
2-8Injection
22 maj 2010 · 120 Inlägg

Tack för svaren=) Oväntat att 9000 känns mer gedigen:O

Lozinmust "Unloaded"
22 maj 2010 · 1 557 Inlägg

Personligen föredrar jag 9-5an, känns stabilare och enligt mig som en mer gedigen bil än 9000. Framförallt snyggare och skönare att åka i, bortsett från ev. pilotstolarna i 9000 Aero, men ventilerad skinnklädsel med fläktar i stolarna är inte fy skam det heller, saknar det än idag.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
Munkis
22 maj 2010 · 1 637 Inlägg

Har alltid gillat 9000, Jämfört med 9-5 så gillar jag 9K bäst, 9-5 känns mer plastig och "billig". Därmed inte sagt att 9-5 är en dålig bil, men tror att 9000 överlag är bättre, känns iallafall så smile

Mortalis VW-nörd?
23 maj 2010 · 4 332 Inlägg

ang. överstyrning/understyrning så tycker iaf jag, med 9000 som jag kört, att det är en av de mest tråkiga bilarna som finns...extremt understyd i karaktären och vad jag hört är 9-5 likadan...får ja säkert massa skit för detta, men det är min åsikt jämfört med andra bilar jag kört, säker, men tråkig på de viset

Senast redigerat av Mortalis (23 maj 2010)

twin_cam Smålänning
23 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Jag tycker 9000 ligger bättre på vägen, känns som man har bättre kommunikation med hjulen i den än i 9-5, även om 9-5:ans framvagn är stadigare med mycket effekt.

En sen 9000 2,3t, gärna A50 skulle jag välja framför en 9-5 i samma prisklass. 9000 har slitstarkare motor än 9-5 också, vilket är ett + för mig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
klimpan
23 maj 2010 · 2 600 Inlägg

Pukadjuret skrev:

klimpan skrev:
tycker 9-5 an är jäkla go att köra. körde en saab 9000 utan turbo en gång säkert med lite utrustning med men gillade inte den. men en mera utrustad och med turbo gör nog en stor skillnad=)

En Aero eller A50 är ljusår ifrån en 9k med sugmotor, fönstervev  och tygklädsel, går inte att jämföra smile

Sena 9000 (97-98) skulle jag helre ta än tidig 9-5, dock senare 9-5(-05 och uppåt) så är den såpas mycket skönare än 9000 att det skulle bli valet då, fast då är prisklassen helt annan.
Hade själv en 9000 A50 -97, riktigt bekväm å köra både i stan och på längfärd, lätt skruvad 2.3T under huven så var den riktigt rolig å köra med också och hölls bra på vägen förutom vid full acceleration från, då vinglade den ganska mycket mer än en motsvarande 9-5 gör.
Så 9000 känns mer direkt och rå, fast fortf. väldigt bekväm medans 9-5 känns mycket större och tyngre men mer stadig på vägen. (Inte kört 9000 Aero tyvärr så kan vara att den känns stabilare än vad min 9000 var) Köpa bara inte nån billig modell, A50 eller Aero som 9000 och om du tar en 9-5 ta en Vector eller Aero, billig inredning och svag motor är ett lätt sätt å sabba en bra Saab.

jo så är det säkert den jag körde var ju ingen utrustning och ingen turbo. men är den ända jag har kört som sagt tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
hedley Saaboholic
23 maj 2010 · 3 129 Inlägg

Mortalis skrev:
ang. överstyrning/understyrning så tycker iaf jag, med 9000 som jag kört, att det är en av de mest tråkiga bilarna som finns...extremt understyd i karaktären och vad jag hört är 9-5 likadan...får ja säkert massa skit för detta, men det är min åsikt jämfört med andra bilar jag kört, säker, men tråkig på de viset

Sen är det ju en vane sak och hur pass bra man är som bilförare med.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
frostyman
23 maj 2010 · 120 Inlägg

Vilken tänkt prislapp på bilen snackar vi om?

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang