Köpråd: Dodge Viper Srt-10

Rinnegan Malleus Malificarum
28 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
Oavsett så fick jag höra av en Viper-ägare att man behöver inte oroa sig för bensinnotan, det är nya bakdäck som kommer dränera plånboken wink

Haha jo, kan jag tro. Lågprofils 345'or är inte billiga. tongue

Senast redigerat av Rinnegan (28 juli 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
CJ
28 juli 2010 · 55 Inlägg

Hör med min kompis xtreme_v70 här på garaget han har en viper och berättar nog gärna hur den är.

Senast redigerat av CJ (28 juli 2010)

Mvh Cj
MeepMeep Finraggare
28 juli 2010 · 2 381 Inlägg

Alltså, missförstå mig inte - Viper är rå. Råare än råare än råast. Men inte lätt att tämja - du kommer få jobba för varje kurva men som sagt jag är nog för gammal och feg med mina 32 år smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Stefan Varberg Supraman
28 juli 2010 · 2 300 Inlägg

E man ute efter väghållning byggkvalite och en inredning som består av annat än plast så e viper inte rätt bil och väldigt få jänk överhuvudtaget.
Det är först nu som kvaliten börjar komma upp men det är fortfarande så att den är långt ifrån bra.
Kan t,ex säga att helhetsintrycket mellan en mustang -10 och motsvarande camaroär stor.
Medan camaron e fin så ligger mustangen ljusår bakom.
Viper är vad jag kallar en raktfram bil och inget man enkelt kastar runt bana, jag skulle isf lägga till lite för att köpa en vettig väghållningssats för att få upp den till något som funkar bättre.
Sen ska man inte va för långbent i en viper, dom gamla är riktigt trånga och dom nya e inte så mkt större.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Rinnegan Malleus Malificarum
28 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
E man ute efter väghållning byggkvalite och en inredning som består av annat än plast så e viper inte rätt bil och väldigt få jänk överhuvudtaget.
Det är först nu som kvaliten börjar komma upp men det är fortfarande så att den är långt ifrån bra.
Kan t,ex säga att helhetsintrycket mellan en mustang -10 och motsvarande camaroär stor.
Medan camaron e fin så ligger mustangen ljusår bakom.
Viper är vad jag kallar en raktfram bil och inget man enkelt kastar runt bana, jag skulle isf lägga till lite för att köpa en vettig väghållningssats för att få upp den till något som funkar bättre.
Sen ska man inte va för långbent i en viper, dom gamla är riktigt trånga och dom nya e inte så mkt större.

När är det dags att folk börjar förstå att alla fördomar mot amerikanskt var sant under 60 - 70 talet endast. Klart Viper går att svänga med, och har bra byggkvalité. Dock så ligger byggkvalité där det räknas som mest, drivlina.

Sen så kunde både jag med mina 181cm och ägaren med 187cm rymmas helt utmärkt i Vipern.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
28 juli 2010 · 3 929 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
E man ute efter väghållning byggkvalite och en inredning som består av annat än plast så e viper inte rätt bil och väldigt få jänk överhuvudtaget.
Det är först nu som kvaliten börjar komma upp men det är fortfarande så att den är långt ifrån bra.
Kan t,ex säga att helhetsintrycket mellan en mustang -10 och motsvarande camaroär stor.
Medan camaron e fin så ligger mustangen ljusår bakom.
Viper är vad jag kallar en raktfram bil och inget man enkelt kastar runt bana, jag skulle isf lägga till lite för att köpa en vettig väghållningssats för att få upp den till något som funkar bättre.
Sen ska man inte va för långbent i en viper, dom gamla är riktigt trånga och dom nya e inte så mkt större.

Snarare tvärt om ...
Man ska inte vara för liten i en Viper då iallafall gamla kan man inte köra sätet varken upp eller ner ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
cheffer
2 augusti 2010 · 1 422 Inlägg

Munkis skrev:

cheffer skrev:
För att vara så dyr och saknar kvalitétskänsla (inte körglädje, det säger jag inte) så är den ju inte så överdrivet snabb precis. Jämför med t ex en bmw m6 istället, ungefär samma grundpris på båda bilarna, men bmwn har en motor som har kostat väldigt mycket mer att utveckla och mycket mer kvalitétskänsla, visst vipern är faktiskt lite snabbare på bana (skiljer ca 8sek på ringen mellan dem) men då offrar jag hellre dessa 8sek för att vistas i en mycket trevligare förarmiljö. Fast det är ju min personliga åsikt. Vipern har ju så sjukt mycket personlighet och känsla, det kan man inte ta ifrån den. En riktig kultbil!

Men så sjukt snabb är den inte för vad man offrar i kvalitétskänsla, samma tid som en skyline r33 v-spec på ringen och långsammare än en m3 csl som var 200 000kr billigare då den såldes. Fast å andra sidan har den ett ljud som få andra bilar och är ju ruggigt stark på alla varvtal tack vara den stora motorn. Men svänga kan den ju uppenbarligen även om den är betydligt mer svårkörd än andra bilar som är lika snabb. Den kräver sin förare för att klara snabba varvtider.

Går inte att jämföra Bmw M6 och Dodge Viper, eller har jag missat något? En Bmw M6 ska vara en skoj bil som även fungerar fint till vardags. Dodge Viper ska vara en in i helvette rå bil som bara andas "monster" och är byggd för att lekas med.

I den jämförelsen så har ju även Vipern fördelen att den ser bra ut....

Klart det går att jämföra, båda är bilar i samma prisklass. Skillnaden är att det är mer kvalité och detaljarbete på bmwn medans vipern med rätt förare är snabbare, tar du vilken random förare som hellst är jag nästan säker på att m6 är snabbare på bana då den är mer lättkörd.

Ang utseende är det ju individuellt men du har rätt i att vipern ser riktigt läcker ut, det tycker iofs jag även att bmwn gör.

Hedning skrev:
Viperns fördel(vilket vissa ser som en nackdel, tydligen) är att motorn är väldigt o-exotisk. Designen går tillbaks till 60 talet och trimmningsgraden är låg, vilket också betyder att den fungerar och går många tusen mil sålänge det är olja i motorn.

"Cheffer

För att vara så dyr och saknar kvalitétskänsla (inte körglädje, det säger jag inte) så är den ju inte så överdrivet snabb precis. Jämför med t ex en bmw m6 istället, ungefär samma grundpris på båda bilarna, men bmwn har en motor som har kostat väldigt mycket mer att utveckla och mycket mer kvalitétskänsla, visst vipern är faktiskt lite snabbare på bana (skiljer ca 8sek på ringen mellan dem) men då offrar jag hellre dessa 8sek för att vistas i en mycket trevligare förarmiljö. Fast det är ju min personliga åsikt. Vipern har ju så sjukt mycket personlighet och känsla, det kan man inte ta ifrån den. En riktig kultbil!

Men så sjukt snabb är den inte för vad man offrar i kvalitétskänsla, samma tid som en skyline r33 v-spec på ringen och långsammare än en m3 csl som var 200 000kr billigare då den såldes. Fast å andra sidan har den ett ljud som få andra bilar och är ju ruggigt stark på alla varvtal tack vara den stora motorn. Men svänga kan den ju uppenbarligen även om den är betydligt mer svårkörd än andra bilar som är lika snabb. Den kräver sin förare för att klara snabba varvtider."

Man offrar kvalitetskänslan för känslan av att dela samma utseende på bilen som resten av landets pizzabagare och illegala invandrare. Jeeeez, vilket kap!

Herregud vilken nivå man har på inläggen här... Ska du komma med ett argument kom med ett vettigt, dedär håller ju inte. Sedan tror jag inte det är så värst många pizzabagare eller illigala invandrare som kör m6 eller 6-serie öht för den delen och om dom gör det så gratts till dom.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mortalis VW-nörd?
2 augusti 2010 · 4 332 Inlägg

Cörvetten verkar ju vara en lättare bil att leva med, komfortabel och snabb (se Top Gear när de körde lite över usa med ett par muskelbilar) och vipern e lite mer galen om man säger...men viper finns ju inte längre, undra om värdet går upp på dom snarare än ner som för cörvette?
Hur som...jag gillar dom båda (trots att du kan slå in baken på cörvetten med näven bara)..för posing e de ju inge slips över nån av dom, vill man ha bluetooth headset, kostym och se dryg ut eller prata ihjäl folk om ina varvtider så är de tyska eller ferrari alternativen att föredra...
Helt subjektiv åsikt naturligtvis

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang