740, T5 eller B230FT?

SweeXic
16 maj 2010 · 136 Inlägg

Det står följande om denna forumsdel:

"Omfattar även standardmodifikationer samt enkla och/eller vanligt förekommande uppgraderingar"

O de är väl ganska vanligt att 740's i detta landet får en vanlig turbomotor under huven eller en T5'a numera tycker jag wink



Jag söker råd o information...

Jag vill ha en turbobil o satsar på i en 740 då de är en bra första riktiga lekbil(de finns ju hur många såna på skrotarna som helst så kör jag sönder nått så finns de delar o få tag på wink)


Och vad jag vet - B230ft lär ju knappast behöva några modifikationer alls för o kunna få ner på plats eller nånting. de är "bara" o byta kabelstammen o allt sånt o sen är de klart - eller?

T5 lär ju säkert vara liiite smått klyddigare men kanske inte så enormt mycket ändå?


Eller?

Jag behöver lite råd tongue
kostnaden kan vi väl skita i, jag vill ha nått som går bra o som ger den där sur40'n en hel del effekt så man kan köra o leka på riktigt (så ja, jag har tänkt att trimma lite sen också)

Är de värt o "klydda" lite mer o få ner en T5 eller ska man köra på en vanlig fulltryckare?

Marlboroman
16 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Det blir ju mer jobb, och det kräver att man letar upp rätt saker om man ska i med en femma. Och för en busbil så skulle jag satsat på en FT/FK pga att det är enklare och billigare. SKa man däremot bygga ett serilöst projekt, då kan man fundera på en femma.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
SweeXic
17 maj 2010 · 136 Inlägg

Tackar för de svaret..

Jag har gått o tänkt idag o tror jag går på det..

De ska bli min första turbobil så kanske dumt o lägga ner förmycket tid, energi, pengar o allt o sen kanske jag kör o leker o krockar eller nått..

Börjar med en 740 med en ft/fk o sen får vi se va som händer..


En snabb fråga, som är ställd hur många gånger som helst!
Hur skrämmer man lätt upp en sån motor?

turboforssen Telge Drifting Team
17 maj 2010 · 5 398 Inlägg

minst mitzu t16 agg , -968 spridare , ställbar btr, viking chipp , a\ vx\v\k eller nån slipad kam, alu intercooler
hårdare tryck platta , m90 låda eller nån bmw  då har du ganska gott mos i den smile men det kostar

annars kan du bara köpa ett chipp å ställa på laddet lite smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Sharky
17 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Lätt.

Eller....svårt...roll

Beror på förutsättningar, förhoppningar och mål.

/Göran

SweeXic skrev:
En snabb fråga, som är ställd hur många gånger som helst!
Hur skrämmer man lätt upp en sån motor?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Glenn9K Montör
19 maj 2010 · 664 Inlägg

Tycker också du skall köra på rödmotor. Femma i 740 är inget litet jobb. Behövs mycket mer saker än om du ska ner med en FT/FK, som t.ex. M90 låda från 960, 960 motorfästen, kortat 960 oljetråg.

Men visst, ska du börja hiva ner M90-låda även till rödmotorn så är det ju också mycket jobb, men fortfarande troligen mindre än med den vita motorn.

Och ang. trimningen så är det som någon annan skrev en bra idé med t.ex. vikingchip, större spridare, 3" LMM + tryck/sugrör, 3" avgas+racekatt, trimkam (gärna riktig trimkam och inte bara nån annan volvokam som vx osv.), större turbo (som tidigare nämnt,, minst en TD04-16T från t.ex. 850 turbo), och så lite koppling och sådär.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
SweeXic
19 maj 2010 · 136 Inlägg

Tack tack!

Jag är gaanska så grön på triminig också om jag ska va ärlig, eller de har jag kanske nämnt tongue

Men tack för tipsen!

En del är ju lika bra o fixa till direkt liksom, eftersom motorn kommer finnas vid sidan o allt så kan man lika bra slänga på värre koppling, turbo, kam o allt va de nu va.. slippa göra de på plats liksom.

Har även tänkt att  passa på o köpa en sotningssats o byta allt, de är ju lika bra o enklare när motorn är lös..



Googla snabbt o hittade följande om M90 i 740
"Du behöver en M90 anpassad för rödblockare.
Du behöver främre kardanrör tillhörande M90.
Växellådasbalken måste bytas.
Svänghjul
Tryckplatta
Lamell
Har du inte redan hydraulisk koppling, så måste du byta till det oxå. Men på en -92 borde det vara hydraulisk koppling redan. "

De bör ju inte va några problem o få på plats i samband med motorbyte o allt smile

enbergg
3 augusti 2010 · 139 Inlägg

Nu vill jag se att det händer nånting här! Har själv en ft från 97 i min 740

Om603 Turbo!
TurboTarzan
11 augusti 2010 · 235 Inlägg

berthelsen skrev:
Tycker också du skall köra på rödmotor. Femma i 740 är inget litet jobb. Behövs mycket mer saker än om du ska ner med en FT/FK, som t.ex. M90 låda från 960, 960 motorfästen, kortat 960 oljetråg.

Men visst, ska du börja hiva ner M90-låda även till rödmotorn så är det ju också mycket jobb, men fortfarande troligen mindre än med den vita motorn.

Har funderat på det där med kortat 960 tråg. Är det endast för att få ner femman i en 7/940? Eller har det någon betydelse för att man använder m90 lådan eller för hur oljan skvalpar då man rakställer. Jag har ett så speciellt projekt på gång nu så jag skulle inte behöva ha nån rambalk under motorn o då ser jag ongen anledning till att bygga om motorn. Tacksam för svar.

Marlboroman
11 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

TurboTarzan skrev:
Har funderat på det där med kortat 960 tråg. Är det endast för att få ner femman i en 7/940? Eller har det någon betydelse för att man använder m90 lådan eller för hur oljan skvalpar då man rakställer.

Det är för att tråget inte ska ta i framvagnsbalken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Gronwalls
11 augusti 2010 · 1 808 Inlägg

Kan tillägga att det är inte svårt å lägga i en M90 låda som ska sitta på en FT motor i en 740. några timmar sen äre fixat smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang