Maffigare ljud till Cayenne S. Hur?

PeterPan
4 maj 2009 · 20 Inlägg

Köpte nyss en 2004 Porsche Cayenne S.
V8an går bra, men jag skulle vilja ha ett betydligt dovare, tyngre, maffigare ljud.
Jag vill alltså inte ha nåt som låter som en racerbil, utan ett mer dovt, kraftfullt mullrande.
(Svårt att i text beskriva ljud :-) ).
Men samtidigt, motsägelsefullt nog, vill jag få in minsta möjliga ljud i kupéen.
Så vad kan man göra? Jag har varken lust eller råd att lägga 20000 på ett sportavgassystem. Men jag har förstått att man med relativt enkla medel (byta ljuddämpare?) kan uppnå det jag önskar.
Dessutom önskar jag behålla de två utblås som sitter på idag.

Har ni några förslag på vad man kan göra?
Var i Sthhlm kan man vända sig för att få detta gjort?
Vilka pengar kan det handla om?

Tackar tackar

von_blad
5 maj 2009 · 461 Inlägg

Jag vet inte vad ett sportavgassystem kostar till en porsche SUV, men 20k ligger säkert ganska nära sanningen, så du får nog bita i det sura äpplet och köpa ett sådant. Om ingen firma kan bygga ett på plats, för en något billigare peng. Finns garanterat en bonnmek som kan ta 5k för ett bygga ett halvtaskigt system, men det känns ju inte riktigt rätt på din bil.

Dumt att gå genvägar med en såpass fin och dyr bil. Sen tycker jag att 20k borde du ha råd med om du hade råd med bilen, även om det kanske är mycket pengar.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Rojpen
5 maj 2009 · 2 230 Inlägg

sitter väll 2 dämpare på bilen? ta bort ena å dra ett rakt rör bara smile
bör ju bli lite närmare det ljud du söker iaf.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
PeterPan
5 maj 2009 · 20 Inlägg

von_blad skrev:
Dumt att gå genvägar med en såpass fin och dyr bil. Sen tycker jag att 20k borde du ha råd med om du hade råd med bilen, även om det kanske är mycket pengar.

Jodå, om det kostar 20k, får jag väl snällt hosta upp det. Men anledningen till att jag frågade var att jag läste någonstans att man med enkla medel kunde uppnå riktigt bra resultat.

sir_daniel www.kudoz.se
5 maj 2009 · 3 802 Inlägg

prata med ferrita eller uppsala avgasteknik, annars kolla över hur luftvägarna ser ut med filter och sådant, borde finnas eftermarknads som gör att man får lite mer insugsljud till 8an.

Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
PeterPan
20 maj 2009 · 20 Inlägg

Någon annan som har ytterligare info?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Som det sagts innan, snacka med killarna på Ferrita så ska du se att dom kan fixa vad du söker.

Finns några videor på bilar dom gjort system till och oftast får man lite mer kusar men inte nödvändigtvis mer ljud. 30hk extra i en Carrera GT tex är ju inte illa.



Tog detta från sidan så slipper du wink
"Ring 0221-180 70 eller skicka ett mail till mail@ferrita.com"

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Superman
21 maj 2009 · 321 Inlägg

Kolla med Uppsala avgas teknik.
Dom är duktiga på att bygga avgassystem.

Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Buick Invicta "Victa60" (1960)
PeterPan
25 juni 2009 · 20 Inlägg

Tack för alla svar.
Har inte nåt vidare framgång då jag kontaktat några som tipsas om här i tråden.
Någon annan som har en åsikt?

tackar tackar

CayenneS
24 augusti 2010 · 1 Inlägg

PeterPan, jag står inför exakt samma situation som du! Precis som du vill jag ha maffigare ljud utan att lägga ut en förmögenhet eller ändra slutrör etc. Så det vore kul att höra en uppdatering om hur det har gått och om du har några tips.

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang