BmW Trimmning

Carlos_a17 Nissan 200sx S14
2 augusti 2005 · 69 Inlägg

Hej..
Jag undrar om man kan trimma min m3 upp till 440 hästar.
det finns chip steg 2 som ökar 70-80 hästar,
plus sportavgasssystem som ökar 50 hästar alltså då kommer den ha 440 hästar.
men jag om man behöver ändra andra saker i motorn så att den orkar så att den inte förstörs så som
kolvar
koppling till sport
och cylindrar??

-»^Nissan»-200sx-S14-»^
Jocelyn Gasglad
2 augusti 2005 · 46 Inlägg

Klart du kan, men det kostar mkt pengar.

Det finns inte en chans i helvete att ett chip till en M3:a ger 70-80 hästar!

Och det finns inget avgassystem till den som ger 50hk heller!

Så det enklaste ekonomiskt är en turbo eller kompressor...

Sagge_AM
2 augusti 2005 ·

nej faktist är inte ett turbo kit så smart, för att för en BMW M3 så finns bara
speciella Tubo kit och som tar upp minst 150hk, och för att ta upp så mycket
hästar så behövs det byta Cylindrerna till större, kolvarna me och så måste man byta kopplling till Sport koppling.
Och för allt det så kan det kosta upp till 40-50.000kr

Sagge_AM
2 augusti 2005 ·

Jocelyn skrev:
Klart du kan, men det kostar mkt pengar.

Det finns inte en chans i helvete att ett chip till en M3:a ger 70-80 hästar!

Och det finns inget avgassystem till den som ger 50hk heller!

Så det enklaste ekonomiskt är en turbo eller kompressor...

e du skön eller.
det är chip STEG 2 DEN TAR UPP SOM 60-70 HÄSTAR
plus halvt rakt avgassystem det tar juh upp 50 hästar
hur mkt blir det
70+50:130
130+321:451:hästar

Senast redigerat av Sagge_AM (2 augusti 2005)

Sharky
4 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Sagge. Du kan inte addera tillskott från olika saker rakt av.
Dessutom så spelar det ingen roll om man trimmar på sätt A eller sätt B och slutresultatet är en ökning på 150 Hkr, i båda fallen så kommer tex koppling inte att räcka till.

Och som jag skrev i Carlos andra tråd - detta är en omöjlig dröm. Om någon tror annat så sätt upp bilen i Rototest så får vi mäta. Visar det sig att jag har fel och man får ut dessa 150Hkr med chip och halvsats - då betalar jag Rototesten gladeligen.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sagge_AM
4 augusti 2005 ·

alltså ja tror du inte förstog va jag sa, det jag menar är att man först trimmar den upp till steg 1, sen till steg 2, och efter man tagit upp den till steg 2 med chip sportluftfilter och avgassystem så fixar man cylindrerna
man borrar upp de så att de tål mer och så fixar man större kolvar, sen så
byter man Kopplingen oxå till sport koppling som är tåligare och hårdare ..

Det är på så sätt det kommer funka om man inte borrar upp Cylindrerna så vet jag själv att det inte kommer o funka men om man gör det så går det, och så byter man kopplingen oxå och säg inte att det inte kommer gå för
jag vände mig till www.bildelsimporten.se och fråga de och det stämde rätt
med det ja sa ...

babek
5 augusti 2005 · 26 Inlägg

skön längd på meningarna. smile

idiot!
Audi S2 Coupé "- Turbobanditen" (1991)
Sharky
5 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Du Sagge, menar du allvarligt att någon påstår att man skall borra upp ett M3 block (alltså inte bara för öd, utan för större slagvolym). För att det skall bli någon väsentlig skillnad, låt oss anta 10% större yta på kolvarna, dvs grovt 10% ökning av effekt så har loppen möts för länge sedan. Och du MINSKAR hållbarhet i given motor med större lopp. För att ÖKA hållbarhet pratar vi nikasilfoder eller motsv och då minskar man diametern på loppen.

Ta en tur till dom som vet, tex Team Jakan i Jakobsberg (Tero, Jörgen). Magnum Racing i Bålsta, Trendab, Kennet Andersson i Orminge (som har mappat Opel i DTM), Roger Skrifvars i Väsby , Claus på Turbocenter mfl så får du reda på rätt mycket som ligger närmare sanningen.

Berätta gärna vem på bildelsimporten som kom med dessa fantasier så kan jag kontakta dom och fråga vilka faktamaterial dom har som stödjer detta. tex en oberoende rototest.

Jag hoppas du är medveten om att det finns en teoretisk övre gräns för vilket vridmoment/ liter slagvolym man kan få ut ur en sugmotor och att BMW M motorer i orginal ligger mycket nära denna. Skall man öka effekt, så gäller, som för i princip alla sugmotorer, att men bibehållen VE öka varvet.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
22 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

För alla ottomotorer ("bensinmotorer") finns en teoretisk gräns för vilken effekt som går att få ut "per liter slagvolym" vid ett visst givet varvtal.

BMWs M-motorer är så bra byggda i orginal att dom ligger nära denna gräns. Det är dessutom så besvärligt att få ut mera ur en så bra motor att alla varianter av "vedbodstrimning" eller "jag har en polare som säger att..." är dömt att misslyckas.
BMW själva får lägga ner många miljoner för varenda hkr dom vill förbättra dessa motorer.

Det finns i princip dessa sätt att trimma:

- Packa in mera bränsleluftblandning , dvs överladdning (turbo /kompressor)
- Se till att den bränsle/luftblandning man skickar in ger mera energi, dvs bättre bränsle.
- Öka varvtalet
- Förbättra motors effektivitet (VE= Volumetric Efficiency)

Och det är just den sista grejen, VE, som på dom flesta sugmotorer på vanliga Svenssonbilar är så pass dåliga att det på sådana går att öka effekten (jag sa inte att det  var billigt /enkelt).
Men på en M-motor är VE så bra att det är svårt.

Visst går det att turboladda BMW och M-motorer, men det är dyrt och omöjligt att besikta (lagligt).

Jag har i flera år använt en formel som säger att det kostar ca 300kr/hkr att trimma en turbomotor. Detta gäller bilar som redan har turbo och som inte är alltför avancerade. Att konvertera till turbo på en M-motor landar säkert på minst  600 kr/Hkr, antagligen mycket mer.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurboToffi
22 augusti 2005 · 50 Inlägg

Varför ska folk blanda in cylinderbyten i trimmningsfrågor????? Det är väl ändå inga mopeder vi talar om!!
Försök studera motorer lite!!!
Med funderingar på så hög nivå borde man nog inte tänka så mycket på effekthöjning.
Läs å se vad andra har gjort istället å va nöjd å glad åt de!!!!

Beemerloover The Real Team
25 augusti 2010 · 235 Inlägg

Sharky skrev:
För alla ottomotorer ("bensinmotorer") finns en teoretisk gräns för vilken effekt som går att få ut "per liter slagvolym" vid ett visst givet varvtal.

BMWs M-motorer är så bra byggda i orginal att dom ligger nära denna gräns. Det är dessutom så besvärligt att få ut mera ur en så bra motor att alla varianter av "vedbodstrimning" eller "jag har en polare som säger att..." är dömt att misslyckas.
BMW själva får lägga ner många miljoner för varenda hkr dom vill förbättra dessa motorer.

Det finns i princip dessa sätt att trimma:

- Packa in mera bränsleluftblandning , dvs överladdning (turbo /kompressor)
- Se till att den bränsle/luftblandning man skickar in ger mera energi, dvs bättre bränsle.
- Öka varvtalet
- Förbättra motors effektivitet (VE= Volumetric Efficiency)

Och det är just den sista grejen, VE, som på dom flesta sugmotorer på vanliga Svenssonbilar är så pass dåliga att det på sådana går att öka effekten (jag sa inte att det  var billigt /enkelt).
Men på en M-motor är VE så bra att det är svårt.

Visst går det att turboladda BMW och M-motorer, men det är dyrt och omöjligt att besikta (lagligt).

Jag har i flera år använt en formel som säger att det kostar ca 300kr/hkr att trimma en turbomotor. Detta gäller bilar som redan har turbo och som inte är alltför avancerade. Att konvertera till turbo på en M-motor landar säkert på minst  600 kr/Hkr, antagligen mycket mer.

Mvh
Göran

en ottomotor är väl en motor som andvänder kolvar så är lite osäker på ovan skrivande rätta mig om jahar fel tongue

Hoppsan hur fan gick det här till !
Beemerloover The Real Team
25 augusti 2010 · 235 Inlägg

Beemerloover skrev:

Sharky skrev:
För alla ottomotorer ("bensinmotorer") finns en teoretisk gräns för vilken effekt som går att få ut "per liter slagvolym" vid ett visst givet varvtal.

BMWs M-motorer är så bra byggda i orginal att dom ligger nära denna gräns. Det är dessutom så besvärligt att få ut mera ur en så bra motor att alla varianter av "vedbodstrimning" eller "jag har en polare som säger att..." är dömt att misslyckas.
BMW själva får lägga ner många miljoner för varenda hkr dom vill förbättra dessa motorer.

Det finns i princip dessa sätt att trimma:

- Packa in mera bränsleluftblandning , dvs överladdning (turbo /kompressor)
- Se till att den bränsle/luftblandning man skickar in ger mera energi, dvs bättre bränsle.
- Öka varvtalet
- Förbättra motors effektivitet (VE= Volumetric Efficiency)

Och det är just den sista grejen, VE, som på dom flesta sugmotorer på vanliga Svenssonbilar är så pass dåliga att det på sådana går att öka effekten (jag sa inte att det  var billigt /enkelt).
Men på en M-motor är VE så bra att det är svårt.

Visst går det att turboladda BMW och M-motorer, men det är dyrt och omöjligt att besikta (lagligt).

Jag har i flera år använt en formel som säger att det kostar ca 300kr/hkr att trimma en turbomotor. Detta gäller bilar som redan har turbo och som inte är alltför avancerade. Att konvertera till turbo på en M-motor landar säkert på minst  600 kr/Hkr, antagligen mycket mer.

Mvh
Göran

en ottomotor är väl en motor som andvänder kolvar så är lite osäker på ovan skrivande rätta mig om jahar fel tongue

altså en diesel är också en ottomotor

Hoppsan hur fan gick det här till !
TooS Hjultomte
25 augusti 2010 · 1 500 Inlägg

oO du skrev i en tråd som är över 5år för att ??????????????????????

DAGENS BUMP *DING DING DING*

Ha de guttiluttans

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
25 augusti 2010 · 764 Inlägg

Det här chippet ger 7 hk smile
http://www.esstuning.com/products/E46-M … tware.html

Och nej, en diesel är ingen ottomotor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ottomotor

AnesN Bilmekaniker
25 augusti 2010 · 805 Inlägg

du får inte  70hk av ett chipp hahah... och verkligen inte 50 av ett avgasrör. Tror nog du måste turbo / kompressor mata den för att komma upp i 440hk.

Senast redigerat av AnesN (25 augusti 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang