Uppdatera bromsar och bakaxel på saab 90, vad passar?

Ksj
5 september 2010 · 1 217 Inlägg

Hejsan, jag har klurat lite på att uppdatera min gamla saab 90 med bromsar och bakaxel från en 900 som jag har stående.

Det jag klurar mest på är hur "bolt on" dessa delar är?

Det jag hade tänkt byta är följande: skivor och ok runt om, komplett bromsservo, bakaxel, handbroms"-spakstället" och ev lite mer prylar, får se.

Men av det jag nämnde ovan, vad passar rakt av?

Mvh

Saab 900 "2.1an" (1992)
Hua100
7 september 2010 · 267 Inlägg

Ta bort lådan från 900 och sätt den på 90 den passar också . På så sett får du de nya drivaxlarna,nav (900 bultcikeln), bromsar,spakstället och allt passar smile
Bakaxeln passar också

ps 900 är från 88 och framåt? (handbromsen bak)

Volkswagen Passat 2,0 TDI 4M "Vaffelwagen" (2010)
Dodge Charger R/T "2 X Hemi v8" (2007)
Rallyhalle
7 september 2010 · 4 299 Inlägg

Du ska väl göra något åt motorn effektmässigt också?
Annars låter ju detta mest som ett projekt som man lika gärna kan skippa och köpa en 900 istället.

Ksj
7 september 2010 · 1 217 Inlägg

Tanken är att jag ska få i motorn från 900an också (från 1990 f. övrigt).
t16 (ltt).
Problemet är bara att jag HATAR el och jag får ju byta hela kabelstammen om jag ska använda 900ans motor hmm

Jaja, jag börjar lätt med "kringutrustningen", typ bakaxel mm så får vi se efter vintern vad jag har fått i och inte smile

Saab 900 "2.1an" (1992)
Hua100
7 september 2010 · 267 Inlägg

Byt bara motorstammen med boxen och soppa relä. sen stoppar du i en ny fördelare med sk hallgivare (du slipper nu vevaxelgivaren) så har du bara 3 kablar du ska dra tändström på. leta efter en LLT med bosch tändsystem (Lucas går ej att trimma lika lätt som bosch). torpedväggen måste bulas om du ska ner motor i 90 eller 99 (gjorde detta för ett par år sen) ev AC pump = släng (får inte plats med de remhjulet på veven). Batteri i bakluckan (avgassystemet tar den platsen), Elektronisk soppa pump måste byggas i alt. byt tank!!! (ej om bilen är av EMS typ "gamla"  8v sprutmotorn) , Montering av oljekylare i fronten (turbon vill ha den)

Styrdon och bränsle relän får plats samma ställe som de sitter i en 900 (passagerar sidan fram höder sida bakom klädseln)

En Saab 90/99 är ca 10 cm kortare i nosen än 900 därav viss modd/flytt med batteri, torpedvägg

Om du har problem med elen åk till en folkrace tävling och kolla lite hur de har kopplat, många kör med 16v i saabarna

Dodge Charger R/T "2 X Hemi v8" (2007)
Volkswagen Passat 2,0 TDI 4M "Vaffelwagen" (2010)
bumpe Lastbilsmekaniker
7 september 2010 · 3 878 Inlägg

Fram ska du ju ha bromsar från 9000 istället monterade på 900 nav, antingen från turbo innan -91 eller valfri från -92 och framåt.

Det enda som felar är att man får klippa lite i bromsskölden och att man får köpa sig en special-slang smile

Hua100
7 september 2010 · 267 Inlägg

bumpe skrev:
Fram ska du ju ha bromsar från 9000 istället monterade på 900 nav, antingen från turbo innan -91 eller valfri från -92 och framåt.

Det enda som felar är att man får klippa lite i bromsskölden och att man får köpa sig en special-slang smile

köp då en stålomspunnen

Dodge Charger R/T "2 X Hemi v8" (2007)
Volkswagen Passat 2,0 TDI 4M "Vaffelwagen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang