Volvo 745 -90 startar inte efter vinter förvaring

reebstyle
10 augusti 2010 · 93 Inlägg

hejsan

jo jag har en 745gl (b230f)  som är stendöd efter att ha stått ute i vinter

startade och gick som en klocka innan vintern men pga platsbrist fick den stå ute 

har varken gnista eller bränsle fram ,startmotorn går och motorn går runt men den vägrar verkligen starta
får ström till tändspolen iaf hmm
startade till en gång efter en massa nötante på startmotorn gick i 5 min klockrent sen dog den igen och har inte startat igen
har bytt (eller ja tagit från en fullt fungerande 740)

bränslerelä
spridarreä
rotor o tänddelar
tändmodul
svänghjulsgivare

kan det verkligen vara boxen som gett upp?
MVH

Senast redigerat av reebstyle (10 augusti 2010)

bluemayth
12 augusti 2010 · 95 Inlägg

jo de vore ju ganska logiskt om han inte starta när han inte fick soppa eller gnista . kolla soppapump och om de kommer fram ström till spolen är ju förmodligen felet där

BMW M3 cab (2004)
BMW 535 "E28 Power" (1986)
Andreas_ace
12 augusti 2010 · 375 Inlägg

Har du ström till spolen, eller efter spolen?
Koppla in ett tändstift på högspänningskabeln ( dvs den som går mellan spole och fördelare)
och tryck stiftet mot ex grenröret.
Får du gnista?

Då har du ström till fördelaren.



Om du inte får gnista från tändstift som är kopplade till fördelaren så är det antingen fördelaren/rotor trasig, eller kablar.

Kolla säkring 11 om du har spänning.
Om inte säkring 11 får spänning i varken läge II eller III på tändlåset så kan det bero på olika saker:

om vevaxelgivaren som sitter i skarven mellan motorn och lådan inte ger signal till bränsleboxen att motorn går runt så är inte bränsleboxen inresserad av att jorda relät för att starta pumparna

trasig bränslebox är också alternativ..

Du kan kolla att pumparna går genom att göra följande operation, mha den går du förbi alla reläer och boxar :

* lossa askkoppen
* dra ut relälådan
* ta ur  sopparelät
* kolla på reläts undersida hur stiftens kontakter heter & sitter
* bygla i relähållaren för sopparelät följande kontaktstift samtidigt utan tändningen på
30 matning
87/1 soppapump under bilen
87/2 soppapumpen i tanken
lyssna i tankpåfyllningsröret om du hör tankpumpen
känn / lyssna under bilen på den pumpen om den går

Går pumparna så beror det troligen på givaren mellan motorn och lådan som sagt...

Hallgivaren , vevaxelgivarenhar samma uppgift
Styrboxen för bränsle - begagnad ligger väl runt 700 - 1500 kr privat / skrot

Du kan också mäta kontakten vid en spridare om du har 12v , ta loss en kontakt och mät där när du vridit på tändningen-då fungerar det svarta relät som , sitter oftast på expansionskärlet för påfyllningen av kylvatten, styr insprutarnas spänning - bränsleboxen jordar även dessa då de ska öppna.

Hoppas detta hjälper till något iaf...

Senast redigerat av Andreas_ace (12 augusti 2010)

Volvo 740GL (1990)
reebstyle
12 september 2010 · 93 Inlägg

den får varken bensin eller gnista
har nu även provat
tändstift
tändspole
svänghjulsgivaren igen
reläet som sitter på expansionskärlet glömt va det heter

Pumparna går inte tog tom bort slangen from fuelrailen och det var bentorrt.
Mätte som ace sa och ingen spänning på spridarna.

Mätte på säkring 11 ingen spänning alls och alla säkringar är uppmätt hela.
Provade även alla relän vid säkringarna från en fungerande 740 utan resultat och den andra 740in startade med mina relän.

(om någon undrar vf jag inte flyttar över box osv från den andra är det för att det är regina/rex sprut/tänning på den så fel box osv)
hör inte nån pump i tanken heller.
INGA FELKODER bara 1-1-1

Senast redigerat av reebstyle (13 september 2010)

reebstyle
16 september 2010 · 93 Inlägg

PROBLEMET LÖST...
var jordkabel 4 i tändslutsteget hadde krypit bort + kass svänghjulsgivare som funkade ibland

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang