Vad ska man välja för svetsar?

Dahl_S4
15 november 2010 · 114 Inlägg

Hej.

Har en farsa som har de flästa svetsar! Nu är det så att vi har en svets som givit upp i slangpaket och känner sig helt handikappad utan den. Den vi har är en gammal LUNA  140amp!

Vilken svets ska man använda för bilar ? Självklart varierar de väl med vad man sysslar med för typ av svetsning eller vad man ska göra för något på bilen? Grenrör/Kaross m.m!

Farsan min har en svets TIG/Pinne Migatronic Pilot 1800 HP inverter som man fick köpa till bra pris, sen är det en kemppi Pro Mig 500 som han kanske kan sälja mig.

Både är ju riktigt bra men till olika syften, jag vill börja bygga grenrör, insug och då har väl dom flästa tig? men sen är det avgassystem/kaross, kan man använda tig för sådant?

För jag vill gärna ha EN svets för så många syften som möjligt då att köpa båda 2 blir multum pris!

Vad ska man satsa på? Då jag är helt okunnig i detta ämne!

Vänlig hälsning Dahl_s4

Senast redigerat av Dahl_S4 (15 november 2010)

decib3L Körv
15 november 2010 · 3 535 Inlägg

Jag skulle satsa på Kemppi. Funkar helt klart bäst i mitt tycke. Förövrigt är det brutalt jävla dyngsvårt att TIG-Svetsa om man inte lärt sig. Så ett tips om du inte kan det är att träna mycket innan du ger dig på grenrör och sånt tongue Men det är kul som fan! smile

Truckdriving Man
Dahl_S4
15 november 2010 · 114 Inlägg

Men till grenrörsbygge och insug med mera! Är inte tig lämpligast då? Om man vet hur tiggen fungerar ? smile
För denna tig är inge skräp om man säger så!

Senast redigerat av Dahl_S4 (15 november 2010)

Dubs I got Dubs!
15 november 2010 · 2 423 Inlägg

Kemppi

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Dahl_S4
15 november 2010 · 114 Inlägg

Är mig/mag den jag ska ha för grenrörsbygge och insugsbygge?

Senast redigerat av Dahl_S4 (15 november 2010)

Hedin_ Kan jag? Ja då.
15 november 2010 · 118 Inlägg

det räcker med en mig/mag.

skogenracing.com for real people and cars..
JonasHalt
15 november 2010 · 699 Inlägg

Ska du bygga grenrör så ska du ha tig. För reparation av bilplåt funkar en migsvets bäst..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Hedin_ Kan jag? Ja då.
15 november 2010 · 118 Inlägg

OCh mig/mag är vi stort behov av i garaget Emil!! Kan ju inte laga rost med tig

skogenracing.com for real people and cars..
Dahl_S4
15 november 2010 · 114 Inlägg

Men grejjen är att farsans mig är inte de minsta billig. Migen han har kostar 79 tusen ny vilken den gjorde 2002. Men har inte gått många timmar! Den svetsen går på minst 17tusen + om man ska ha hans svets vilken inte är ett alternativ för oss ekonomiskt! Vi har inte ens värmen igång vilket jag tycker är prio 1 !

Om jag köper den så blir det självklart avbetalning! Han skulle uggla på pris till imorgon !
Så jag får vänta och se om priset är något att fundera på eller om det bara är att glömma!

Jag har svetsat med den och jag har aldrig varit med om en sådan underbar svets som matar så jävla mjukt underbart. De blir verkligen bra men därefter priset!

Henke titta på svets på jula för 5000kr, kankse är ett alternativ?

Senast redigerat av Dahl_S4 (15 november 2010)

G-sson
15 november 2010 · 612 Inlägg

Helt olika jobb kräver helt olika svets... TIG för finjobb, MIG/MAG till gammal bilplåt, MMA till järnbalk. Själv har jag köpt en Dillon gassvets istället, tyckte att den blev mest mångsidig och passade mina användningsområden bäst.

Svetsa gjutjärn? http://www.youtube.com/watch?v=qrdHjtXu … re=related
Rostigt avgasrör? http://www.youtube.com/watch?v=FztsaMqD … re=related

Senast redigerat av G-sson (15 november 2010)

Dahl_S4
15 november 2010 · 114 Inlägg

Om ni behöver svets för billåt, rostlagning och sånt så är ju de bästa alternativet för mina rumspolare. Men jag kommer nog inte rostlaga någon bil dom närmaste åren eftersom jag inte har de problemet, och får jag de problemet så lämnar jag in den tongue Jag är mest på jakt efter en svets för bygga insug / turbogrenrör med mera! Blir så jävla mkt svetslopper av mig/mag som också hamnar i grenröret vilket inte direkt är så bra, ifall dom lossnar av hettan motorn ger i från sig och hamnar på något olämpligt ställe! Jag har iallafall 2 alternativ jag kan välja imellan då man inte oftar får bra priset på grymma industrimaskiner!

Senast redigerat av Dahl_S4 (15 november 2010)

Hedin_ Kan jag? Ja då.
15 november 2010 · 118 Inlägg

Men jag tänker inte lägga in nån slant på din svets bara så du vet. Jag ska köpa ett nytt slang paket till min svets sen har vi enh fungerande Mig/mag svets ju. men köp den om du vill, Varken henke eller jag kommer o lägga in nån slant bara så du vet....

skogenracing.com for real people and cars..
Dahl_S4
16 november 2010 · 114 Inlägg

Det vet jag väl att ni inte tänker göra, de hade jag inte direkt förväntat mig heller. Svetsen är bra om slangpaketet är i bra skick. kommer jag köpa en i framtiden av farsan min så vet jag inte heller om jag skulle ha just den i garaget heller.

Slangpaketet är väl inte de enklaste att hitta till din Luna heller om jag minns fel? men ni kanske har funnit än eller?

Senast redigerat av Dahl_S4 (16 november 2010)

Hedin_ Kan jag? Ja då.
16 november 2010 · 118 Inlägg

Vi hittade felet...

skogenracing.com for real people and cars..
Dahl_S4
16 november 2010 · 114 Inlägg

att den läcker ur gasslangen i slangpaketet. De är väl bara testa att byta ut den slangen då ! Henke prata om det igår ! Inte undra på att gasen försvinner fort!

Wike
17 november 2010 · 2 Inlägg

Jag kommer inte heller lägga någon slant på en TIG.. Vill du ha det så får du stå för det helt själv och personligen tycker jag bara att det är onödigt med tanke på att det räcker med en MIG/MAG..

Dahl_S4
18 november 2010 · 114 Inlägg

De var ett jävla tjat om tig... jag frågar om råd på denna  topic ! Inte om folk kommer lägga någon krona på det jag kanske köper. Jag vet att ni alla vill ha en MIG och det har ni juh, en Luna! Kör den till hela Lunan brinner upp innan man funderar på att köpa en ny, tycker finns de liv i den så kan man ju alltid försöka få att fungera.

I framtiden kommer jag nog bygga grenrör, insug och allt sånt och då har man en grymt bra tig till de.
Då kanske inte vi delar samma garaget heller lixom.

Men det är en senare fråga! Ska sitta och rita ett insug till Audin till o börja med!

Senast redigerat av Dahl_S4 (18 november 2010)

Henka_ Slav
19 november 2010 · 1 454 Inlägg

bygg dina insug och grenrör du emil, jag antar att du ska bygga dom i rostfritt och aluminium? då kan det säkert vara bra med en TIG. annars går de ju jättebra att bygga grenrör i svartstål och insug i plåt.
Men som sagt, ska du bygga i alu, RF eller syrafast och andra finare metaller så ska du självklart ha en tig.
Det som kommer byggas i vårat garage kommer absolut inte behöva någon tig, utan det räcker och blir över med en MIG/MAG

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang