Saab 9000 2.3Turbo läcker olja , hjälp!

Poppsey
10 januari 2011 · 479 Inlägg

Donvito skrev:

Revotech skrev:

Donvito skrev:
Kan bara påpeka att det inte sitter någon packning mellan block och tråg original på dessa bilar, det ska räcka med att det är helt rent och jämnt mellan ytorna som man pressar samman

Kan bara påpeka att det gör det visst.. Det sitter en packning orginal en silikonpackning typ "rightstuff" eller liknande sån man gör själv.

Låter knepigt att du är så säker på att det sitter en sådan original, då jag aldrig har sett någon sitta där iallafall. Kanske är från motor till motor då även om det låter ganska otroligt. Säker på att du inte har blandat ihop dom? V6an till exempel har väl en trågpackning, Men dom 4 cylindriga motorerna har vad jag vet ingen trågpackning. Däremot sitter det ju ofta typ permatex mellan ytorna.

Angående felet så kan jag inte mer än att hålla med om att packboxen till vevaxeln också kan vara en ganska trolig källa till läckaget!

Ah de låter troligt de med packboxen tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
jonTe
10 januari 2011 · 5 710 Inlägg

Sluta chatta för ****.
Rensar tråden på sådant som inte hjälper TS eller läsarna så får ni PM:a varandra vart ni bor, om domkraftar och vad det är för väder.

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............
Mattias.C.O
10 januari 2011 · 159 Inlägg

Donvito skrev:

Revotech skrev:

Donvito skrev:
Kan bara påpeka att det inte sitter någon packning mellan block och tråg original på dessa bilar, det ska räcka med att det är helt rent och jämnt mellan ytorna som man pressar samman

Kan bara påpeka att det gör det visst.. Det sitter en packning orginal en silikonpackning typ "rightstuff" eller liknande sån man gör själv.

Låter knepigt att du är så säker på att det sitter en sådan original, då jag aldrig har sett någon sitta där iallafall. Kanske är från motor till motor då även om det låter ganska otroligt. Säker på att du inte har blandat ihop dom? V6an till exempel har väl en trågpackning, Men dom 4 cylindriga motorerna har vad jag vet ingen trågpackning. Däremot sitter det ju ofta typ permatex mellan ytorna.

Angående felet så kan jag inte mer än att hålla med om att packboxen till vevaxeln också kan vara en ganska trolig källa till läckaget!

En vanlig Saab T5 och T7 har INGEN annan packning än flytande mellan Blocket och Sumpen !!

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN
Donvito
10 januari 2011 · 964 Inlägg

Mattias.C.O skrev:

Donvito skrev:

Revotech skrev:

Kan bara påpeka att det gör det visst.. Det sitter en packning orginal en silikonpackning typ "rightstuff" eller liknande sån man gör själv.

Låter knepigt att du är så säker på att det sitter en sådan original, då jag aldrig har sett någon sitta där iallafall. Kanske är från motor till motor då även om det låter ganska otroligt. Säker på att du inte har blandat ihop dom? V6an till exempel har väl en trågpackning, Men dom 4 cylindriga motorerna har vad jag vet ingen trågpackning. Däremot sitter det ju ofta typ permatex mellan ytorna.

Angående felet så kan jag inte mer än att hålla med om att packboxen till vevaxeln också kan vara en ganska trolig källa till läckaget!

En vanlig Saab T5 och T7 har INGEN annan packning än flytande mellan Blocket och Sumpen !!

Precis, och med flytande antar jag att du menar samma som jag menar med permatex, alltså packning på tub eller liknande?

Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Funkiee Saab älskare!
10 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Det är ju fortfarande inte en packning direkt som du lägger på plats o sen skjuter upp

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
kwansa Hmm, vet inte?
10 januari 2011 · 1 775 Inlägg

Funkiee skrev:
Det är ju fortfarande inte en packning direkt som du lägger på plats o sen skjuter upp

säker på det? wink

http://www.geting.se/viewimage/image/264960-trag3.jpg

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Funkiee Saab älskare!
10 januari 2011 · 4 597 Inlägg

¨har inte sagt att det inte sitter någon, men om det är flytande packning är det ju ingen man bara lägger på som är färdigtryckt tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Donvito
10 januari 2011 · 964 Inlägg

Funkiee skrev:
¨har inte sagt att det inte sitter någon, men om det är flytande packning är det ju ingen man bara lägger på som är färdigtryckt tongue

Det var precis detta jag försökte få fram i början av tråden tongue Det finns ingen originalmonterad trågpackning, men att man kan hitta "Packning på tub" emellan är ju inte omöjligt smile

Den bilden som "kwansa" laddade upp är jag ganska övertygad om att packningen på bild inte är någon Saab original pryl. Men jag nekar inte till att man kan få tag på sånna packningar på annat sätt.

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
kwansa Hmm, vet inte?
10 januari 2011 · 1 775 Inlägg

Donvito skrev:

Funkiee skrev:
¨har inte sagt att det inte sitter någon, men om det är flytande packning är det ju ingen man bara lägger på som är färdigtryckt tongue

Det var precis detta jag försökte få fram i början av tråden tongue Det finns ingen originalmonterad trågpackning, men att man kan hitta "Packning på tub" emellan är ju inte omöjligt smile

Den bilden som "kwansa" laddade upp är jag ganska övertygad om att packningen på bild inte är någon Saab original pryl. Men jag nekar inte till att man kan få tag på sånna packningar på annat sätt.

jag erkänner...det är ingen orinalpackning wink Det är flänspackning som ska användas tongue

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang