41000mil Volvo 850 -95, någon fara?

Dansken80
8 november 2006 · 30 Inlägg

tjena ja köpte en 855SE-95,men de är så att motorn har gått 41000mil.Så min fråga är va är de ja kan göra för att kolla om allt är bra me den,eller va ja ska tänka på o byta?

Eller ska ja försöka att spara till en begangnad motor me få mil på sig.
tacksam över svar=)

*Moderatortrix i rubriken, läs:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176.

MVH jonTe/moderator

"Jag Rullar!"
Volvo 855 (1995)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
8 november 2006 · 1 660 Inlägg

Är den bara välservad så borde det inte vara nå problem.
Kolla ev. servicebok och för säkerhets skull byt ev. kamrem, generatorrem, tänddelar och motorolja + filter.

falloutboy
8 november 2006 · 1 723 Inlägg

som det redan är skrivet, är servicen skött så är det nog inga problem. Men en bil som gått 41000 mil är ju större risk för att börja rackla rejält än en som gått 20000.

GurraG INGET ANNAT!!
8 november 2006 · 1 725 Inlägg

men sen är det ju även en volvo..wink så som sagt är allt bara skött så

Dansken80
8 november 2006 · 30 Inlägg

De är sant som ni säger,ska någ fixa detta ni säger på en gång..tack för tipset hör ni=)

"Jag Rullar!"
Volvo 855 (1995)
Dialbo
8 november 2006 · 124 Inlägg

du kan ju kolla felkoder big_smile

insane_1 Min dröm, din vardag.
8 november 2006 · 641 Inlägg

Tänk även på att en bil som gått så pass långt kan vara mer svårsåld än en 20000mila bil om du hade tänkt sälja senare.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
ZACK
22 november 2006 · 12 Inlägg

Ta ett avgastest hos en verkstad. Garanterat att det är höga värden på HC.

high_speed
8 december 2006 · 64 Inlägg

Precis som vanligt då det gäller antalet mil på bilar, så beror det helt och hållet på vem/vilka det är som haft den innan och hur de har skött den.
En volvo som är välskött, regelbundet servad och tvättad, fått rosten åtgärdad tidigt innan den har spridit sej, m.m. kan säkert utan problem gå 40-50 000 mil.

Sedan beror det ju på hur bilen har gått som. Har den gått utan släp i lugna långkörningar på fina landsvägar så är ju det självklart en klar fördel, mot om den har dragit tunga husvagnar på smala skogsvägar.

Det kan dessutom slita hårt på motorn om ägarna före har kört väldigt ryckigt.

En riktigt välanvänd klyscha, men som faktiskt är sann. Är att en bilmotor kan jämföras med en människokropp.
Man plågas inte lika hårt om man får jogga lungt i 1,5 mil, som om man får blåkuta i 300 m uppförsbacke med polarn på ryggen. wink

Har den fått stå i varmgarage året runt, eller har den stått utomhus i ur och skur?

Har själv precis köpt en 2,5 liters 850 smile
Den har iofs "bara" gått knappt 25 000 mil, haft tre ägare. Varav två är bilförsäljare och en är en äldre herre.
Har dessutom aldrig haft en dragkrok monterad. Det var några faktorer som gjorde att jag valde just den bilen.

Men generellt så är Volvo en redig bil! Dock så är 300 och 400-serierna är långt, långt ifrån denna kategori....

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen
Saab 900 (1996)
dan-kristian
8 december 2006 · 518 Inlägg

Det största fabrikationsfelet på den motor är packboxen mellan motor och växellådan.Och sedan man pratar om kvaliteten så var volvo 960 den senaste volvon man kan kalla VOLVO kvalitet...........Har själv än 3,0liters rak 6:a från volvo...min bil har bara gått 31000 mil..men kompisens som har samma bil tuggar på på sina 56000mil.............själv tycker jag om saab........

dan-kristian
8 december 2006 · 518 Inlägg

high_speed skrev:
Precis som vanligt då det gäller antalet mil på bilar, så beror det helt och hållet på vem/vilka det är som haft den innan och hur de har skött den.
En volvo som är välskött, regelbundet servad och tvättad, fått rosten åtgärdad tidigt innan den har spridit sej, m.m. kan säkert utan problem gå 40-50 000 mil.

Sedan beror det ju på hur bilen har gått som. Har den gått utan släp i lugna långkörningar på fina landsvägar så är ju det självklart en klar fördel, mot om den har dragit tunga husvagnar på smala skogsvägar.

Det kan dessutom slita hårt på motorn om ägarna före har kört väldigt ryckigt.

En riktigt välanvänd klyscha, men som faktiskt är sann. Är att en bilmotor kan jämföras med en människokropp.
Man plågas inte lika hårt om man får jogga lungt i 1,5 mil, som om man får blåkuta i 300 m uppförsbacke med polarn på ryggen. wink

Har den fått stå i varmgarage året runt, eller har den stått utomhus i ur och skur?

Har själv precis köpt en 2,5 liters 850 smile
Den har iofs "bara" gått knappt 25 000 mil, haft tre ägare. Varav två är bilförsäljare och en är en äldre herre.
Har dessutom aldrig haft en dragkrok monterad. Det var några faktorer som gjorde att jag valde just den bilen.

Men generellt så är Volvo en redig bil! Dock så är 300 och 400-serierna är långt, långt ifrån denna kategori....

den klyschan håller jag med på

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang