MDF / spån?

M_icke_
20 mars 2011 · 3 466 Inlägg

Phaetoon skrev:

M_icke_ skrev:

Phaetoon skrev:

MDF är lite porösare än spån. Skulle tippa på att MDF är ett sämre val om man verkligen ska klämma ut det sista ur sina element. Ju styvare desto bättre.

Öhh.. porösare?! Den MDF:en som jag använder är betydligt mycket kompaktare än spånskiva.. Vilket i sin tur innebär stummare material!

Visserligen så kan det finnas en hel del luft i en dålig spånskiva, men limmet tätar en hel del. Det finns en anledning till varför MDF dammar mer och det är pga kortare fibrer och fler porer. Ihåligheterna ligger på rätt håll i en spånskiva, medan dom hamnar huller om buller i en MDF.
Detta problem fixar man lätt med ett täckande färglager (eller något liknande), så det är egentligen inget problem. Sen så handlar det ju mest om teori. I praktiken så är det ingen som kommer att höra skillnaden...

MDF är fint "trädamm" som man mixar med lim och sedan pressar, allså finns det inga "ihåligheter" i MDF. Det är också därför det väger bertydligt mer än spån...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Phaetoon
21 mars 2011 · 8 156 Inlägg

M_icke_ skrev:
MDF är fint "trädamm" som man mixar med lim och sedan pressar, allså finns det inga "ihåligheter" i MDF. Det är också därför det väger bertydligt mer än spån...

Nja. Ihåligheter är lite att ta i. MDF är inte helt olikt riktigt tjockt papper. Mängden lim påverkar kvalitén.
Densiteten är oftast lite högre (dvs högre vikt). Dock så ligger fibrerna åt alla möjliga håll.

Om man dränker spånskivan och MDF-skivan i vatten så lär MDF:en suga upp mer vatten. Det handlar bara om små skillnader, men i teorin så borde det vara så. I vilket fall så betyder det bara att ytfinishen är viktig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
AULARENSET
21 mars 2011 ·

Phaetoon skrev:

M_icke_ skrev:
MDF är fint "trädamm" som man mixar med lim och sedan pressar, allså finns det inga "ihåligheter" i MDF. Det är också därför det väger bertydligt mer än spån...

Nja. Ihåligheter är lite att ta i. MDF är inte helt olikt riktigt tjockt papper. Mängden lim påverkar kvalitén.
Densiteten är oftast lite högre (dvs högre vikt). Dock så ligger fibrerna åt alla möjliga håll.

Om man dränker spånskivan och MDF-skivan i vatten så lär MDF:en suga upp mer vatten. Det handlar bara om små skillnader, men i teorin så borde det vara så. I vilket fall så betyder det bara att ytfinishen är viktig.

av egen erfarenhet av blöta skivor (som jag har mycket av;) ) så blir spånen mycket blötare!
vi kan testa sen och skriva ut resultaten!

mvh robin

Phaetoon
21 mars 2011 · 8 156 Inlägg

ZvenZZon skrev:
av egen erfarenhet av blöta skivor (som jag har mycket av;) ) så blir spånen mycket blötare!
vi kan testa sen och skriva ut resultaten!

mvh robin

Låter bra. Jag skulle gärna få reda på om mina teorier stämmer eller inte.
Rent teoretiskt så borde spånskivan kunna hålla lite mer vatten (pga mindre mängd lim?) och MDF-skivan borde vara lite snabbare på att suga upp vatten. Så enligt min teori så beror det på hur lång tid skivorna ligger i blöt. Man kanske skulle testa med småbitar på 1x1dm, väga dom och sen väga dom igen efter att dom legat i vatten i 10 sekunder, 1 minut, 5 minuter och 1 timme?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
evilaudio
21 mars 2011 · 16 195 Inlägg

Sen kan man ju fråga sig vem f-n som har vatten i bilen? Visst att de blir kondens i en bil men om de e så mycke fukt så att en skiva sväller å ruttnar så borde man nog se över sin bil.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Putte-Penzel Billackerare
21 mars 2011 · 231 Inlägg

evilaudio skrev:
Sen kan man ju fråga sig vem f-n som har vatten i bilen? Visst att de blir kondens i en bil men om de e så mycke fukt så att en skiva sväller å ruttnar så borde man nog se över sin bil.

Att veta hur mycke vatten en MDF/spånskiva suger upp kan ju vara livsviktigt att veta ju....! Tänk dig själv om du skulle köra av vägen å hamna i en sjö! "-Jaja....jag har ju byggt i spån så baslådan går ju att rädda iaf! Vilken jävla tur att jag inte byggde i MDF! cool (ironi) cool

Man har det inte roligare än man gör på sig!
Ford Fairlane "-62an-" (1962)
Ford Fairlane 500 "63an" (1963)
Volvo V70 GLT "Seppo" (1997)
Phaetoon
21 mars 2011 · 8 156 Inlägg

Putte-Penzel skrev:
Att veta hur mycke vatten en MDF/spånskiva suger upp kan ju vara livsviktigt att veta ju....! Tänk dig själv om du skulle köra av vägen å hamna i en sjö! "-Jaja....jag har ju byggt i spån så baslådan går ju att rädda iaf! Vilken jävla tur att jag inte byggde i MDF! cool (ironi) cool

Frigolit måste väl vara det bästa valet wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ExtraKim Team dBAkuten!
21 mars 2011 · 3 263 Inlägg

Vi hittade frigolit i bakväggen på Fiestan när vi rev den.... big_smile

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang