HJÄLP!!! billjud 15000w

MrSir
26 mars 2011 · 369 Inlägg

tjena jag är riktigt sugen på att bygga billjud. skulle vilja komma upp iaf till en 15 000w:cool: eftersom jag suger på de skulle jag uppskatta hjälp. skulle vilja ha som en typ lista på saker som e bra tsm. ex huvudhenhet, basar osv
lol
MVH

Pray For Japan
Lexus GS300 (2000)
Toyota Chaser Tourer V "streetdancer" (1995)
Freddddan
26 mars 2011 · 87 Inlägg

15.000 watt är nog inte de lättaste tongue

Saab 9-3 2.0t "Aero T5" (1999)
Peggy_red
26 mars 2011 · 142 Inlägg

vet precis hur det blir skulle bygga ett system med 10000 wrms men nu är allt totalt ner lagt pga av gamla bilen strula o blev tvungen o köpa ny,bara ett tips lägg ribban lägre annars finns det risk att det aldrig blir färdigt bara mitt framsystem gick på 27000 ungefär det blir fruktansvärt mycket pengar och man får inget för grejorna när man säljer dom sen.så om du bygger ett system med 5000wrms så spelar du utav helvete än då

Drönirettab
26 mars 2011 · 21 761 Inlägg

Trådskaparen får gärna bekräfta om det verkligen är 15000 W som han/hon vill ha, det kanske skulle stå 1500 W. En anläggning på 15 kW slänger man inte ihop bara så där, speciellt inte om man inte har tidigare erfarenheter av kraftiga stereobyggen. Enda vettiga användningssättet för den anläggningen är tävling, annars är det ingen ide att bygga så stort system enligt mig. smile

För skojs skull har jag kikat i manualen till Kicker WX10000.1 (Warhorse), det steget ska tydligen ge ut 10 kW i 2 Ohm vid 14,4 V. Man rekommenderar minst 8 st batterier med 800 A i CCA, vilket med ett hyfsat "vanligt" startbatteri skulle betyda 80-90 Ah storlek. Används "stereobatterier" så kan de ha mindre kapacitet för samma startström, men priset blir ofta högre.

Det rekommenderas åtminstone 3 st 50 mm2 kablar till både plus och minus, sedan ska det sitta ordentliga säkringar.

Detta är alltså för ett tävlingssteg som "bara" ger ut 10 kW, att gå upp till 15 kW innebär ju ännu kraftigare saker.

ExtraKim Team dBAkuten!
26 mars 2011 · 3 263 Inlägg

Bara det att man har som mål att ha en viss effekt i bilen och inget annat mål än just effekt är enligt mig ett tecken på att man inte vet vad man är ute efter och att man kanske borde prata med någon som är mer insatt.

Om du vill ha mycket effekt så köp 8st sådana här så har du 16 000W för 2392:-
http://www.obhnordica.se/Admin/Public/GetImage.aspx?Image=/Files/Billeder/Ecom/Products/5159_frit.jpg&Format=jpg&Width=280&&Resolution=72
wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
tujbo
26 mars 2011 · 5 852 Inlägg

Varför så faschinerad av watt?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
huntelaar DLS
26 mars 2011 · 1 147 Inlägg

tujbo skrev:
Varför så faschinerad av watt?

Är man totalt novice så är det enda man kan just ordet "Watt".
Dessa personer blir ofta "lurade" av kalle-anka steg vars angivna effekt inte är i linje med verklighetens.

Davidzzon DAVEO
26 mars 2011 · 513 Inlägg

ExtraKim skrev:
Bara det att man har som mål att ha en viss effekt i bilen och inget annat mål än just effekt är enligt mig ett tecken på att man inte vet vad man är ute efter och att man kanske borde prata med någon som är mer insatt.

Om du vill ha mycket effekt så köp 8st sådana här så har du 16 000W för 2392:-
http://www.obhnordica.se/Admin/Public/G … olution=72
wink

Haha ursäkte ot men det va min humor smile

SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.
almadeus
27 mars 2011 · 215 Inlägg

ExtraKim skrev:
Bara det att man har som mål att ha en viss effekt i bilen och inget annat mål än just effekt är enligt mig ett tecken på att man inte vet vad man är ute efter och att man kanske borde prata med någon som är mer insatt.

Om du vill ha mycket effekt så köp 8st sådana här så har du 16 000W för 2392:-
http://www.obhnordica.se/Admin/Public/G … olution=72
wink

Hur många db tror du det är möjligt att spela med denna setup kim?

jag tror ju man kommer kunna göra jävulska hairtricks big_smile

Senast redigerat av almadeus (27 mars 2011)

BMW 330 turbo "drifting" (1991)
Tiger1978 Fattig student
27 mars 2011 · 1 282 Inlägg

huntelaar skrev:

tujbo skrev:
Varför så faschinerad av watt?

Är man totalt novice så är det enda man kan just ordet "Watt".
Dessa personer blir ofta "lurade" av kalle-anka steg vars angivna effekt inte är i linje med verklighetens.

Du menar whaaaat

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
christofer_k Vorsprung durch Technik
27 mars 2011 · 2 432 Inlägg

kom med en budget och vad för bil och vad för typ av musik du lyssnar på. så kan vi börja tipsa

ExtraKim Team dBAkuten!
27 mars 2011 · 3 263 Inlägg

almadeus skrev:

ExtraKim skrev:
Bara det att man har som mål att ha en viss effekt i bilen och inget annat mål än just effekt är enligt mig ett tecken på att man inte vet vad man är ute efter och att man kanske borde prata med någon som är mer insatt.

Om du vill ha mycket effekt så köp 8st sådana här så har du 16 000W för 2392:-
http://www.obhnordica.se/Admin/Public/G … olution=72
wink

Hur många db tror du det är möjligt att spela med denna setup kim?

jag tror ju man kommer kunna göra jävulska hairtricks big_smile

Okej jag kanske framstår som sjukt dryg, (det bjuder jag på i så fall wink ) men det var skrivet med glimten i ögat.

Grejen är att folk ofta fastnar på siffror, en del på dB och en del på Watt, men de har dålig koll på vad det egentligen innebär. Det är inte svårt att stoppa in 15 000watt i en bil, men det är inte så många som vet hur de ska använda dem och då spelar det mindre roll hur mycket effekt man har.

Om jag får skryta lite med mitt egna bygge så är det få i Sverige som dels kan spela lika högt vid så låga frekvenser och det är få som har så jämn (allt är relativt när man passerar 150dB) frekvens gång mellan 25-50Hz, det är en stor skillnad på att ha ett bygge som peakar sjukt högt vid en viss frekvens och ett bygge som har ganska jämn frekvensgång (som sagt, jag har stora skillnader om man tänker HiFi, men nu pratar vi 150dB+) när man spelar musik.


Så siffror är en sak men en bil som spelar musik och som UPPLEVS är en helt annan sak. En bil som spelar 10dB lägre kan upplevas som sjukt mycket värre än en annan bil som peakar vid en viss frekvens.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Lonefox Bad music kills good sound
27 mars 2011 · 7 241 Inlägg

ExtraKim skrev:

almadeus skrev:

ExtraKim skrev:
Bara det att man har som mål att ha en viss effekt i bilen och inget annat mål än just effekt är enligt mig ett tecken på att man inte vet vad man är ute efter och att man kanske borde prata med någon som är mer insatt.

Om du vill ha mycket effekt så köp 8st sådana här så har du 16 000W för 2392:-
http://www.obhnordica.se/Admin/Public/G … olution=72
wink

Hur många db tror du det är möjligt att spela med denna setup kim?

jag tror ju man kommer kunna göra jävulska hairtricks big_smile

Okej jag kanske framstår som sjukt dryg, (det bjuder jag på i så fall wink ) men det var skrivet med glimten i ögat.

Grejen är att folk ofta fastnar på siffror, en del på dB och en del på Watt, men de har dålig koll på vad det egentligen innebär. Det är inte svårt att stoppa in 15 000watt i en bil, men det är inte så många som vet hur de ska använda dem och då spelar det mindre roll hur mycket effekt man har.

Om jag får skryta lite med mitt egna bygge så är det få i Sverige som dels kan spela lika högt vid så låga frekvenser och det är få som har så jämn (allt är relativt när man passerar 150dB) frekvens gång mellan 25-50Hz, det är en stor skillnad på att ha ett bygge som peakar sjukt högt vid en viss frekvens och ett bygge som har ganska jämn frekvensgång (som sagt, jag har stora skillnader om man tänker HiFi, men nu pratar vi 150dB+) när man spelar musik.


Så siffror är en sak men en bil som spelar musik och som UPPLEVS är en helt annan sak. En bil som spelar 10dB lägre kan upplevas som sjukt mycket värre än en annan bil som peakar vid en viss frekvens.

Precis.
Jag VILL återuppleva 130 LINJÄRA och RENA decibel igen.
Det är en BRUTAL upplevelse.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
MrSir
31 mars 2011 · 369 Inlägg

tack för alla svar. jag ska tänka närmare på saken...

Pray For Japan
Lexus GS300 (2000)
Toyota Chaser Tourer V "streetdancer" (1995)
Emilius Avstängd
31 mars 2011 · 1 714 Inlägg

Lonefox skrev:

ExtraKim skrev:

almadeus skrev:

Hur många db tror du det är möjligt att spela med denna setup kim?

jag tror ju man kommer kunna göra jävulska hairtricks big_smile

Okej jag kanske framstår som sjukt dryg, (det bjuder jag på i så fall wink ) men det var skrivet med glimten i ögat.

Grejen är att folk ofta fastnar på siffror, en del på dB och en del på Watt, men de har dålig koll på vad det egentligen innebär. Det är inte svårt att stoppa in 15 000watt i en bil, men det är inte så många som vet hur de ska använda dem och då spelar det mindre roll hur mycket effekt man har.

Om jag får skryta lite med mitt egna bygge så är det få i Sverige som dels kan spela lika högt vid så låga frekvenser och det är få som har så jämn (allt är relativt när man passerar 150dB) frekvens gång mellan 25-50Hz, det är en stor skillnad på att ha ett bygge som peakar sjukt högt vid en viss frekvens och ett bygge som har ganska jämn frekvensgång (som sagt, jag har stora skillnader om man tänker HiFi, men nu pratar vi 150dB+) när man spelar musik.


Så siffror är en sak men en bil som spelar musik och som UPPLEVS är en helt annan sak. En bil som spelar 10dB lägre kan upplevas som sjukt mycket värre än en annan bil som peakar vid en viss frekvens.

Precis.
Jag VILL återuppleva 130 LINJÄRA och RENA decibel igen.
Det är en BRUTAL upplevelse.....

Du får mer än gärna utveckla detta i en ny tråd,
låter helmysigt så jag vill veta lite mer!

M_icke_
1 april 2011 · 3 466 Inlägg

De flesta som bygger extrema byggen satsar på att nå en viss ljudtrycksnivå, detta mäts i deciBel (dB).
Att man har 20000W betyder inte på något sätt att man spelar högre än en bil som har 2000W. Installationen av hela anläggningen spelar in betydligt mer!

Börja därför med ett mindre bygge och lär dig att installera allt rätt så kan du bygga ett extrembygge sen.
Folk verkar inte förstå hur svårt det faktiskt är att bygga ett extrembygge och hur mycket man ska tänka på.

Sen är det ju inte bara basar och steg som kostar, ofta är det batterierna som springer iväg i pris om man ska ha mycket effekt.. Man brukar säga minst 1 batteri per 1000W, vilket innebär att du bör ha minst 15 batterier till den effekten och ett bra bilstereobatteri ligger mellan 2500-5000kr. Sen tillkommer ju kablar och det blir lätt en hel del kabel till detta. Äkta 50mm2 kopparkabel är ju inte direkt billig heller...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Lonefox Bad music kills good sound
1 april 2011 · 7 241 Inlägg

Emilius skrev:

Lonefox skrev:

ExtraKim skrev:

Okej jag kanske framstår som sjukt dryg, (det bjuder jag på i så fall wink ) men det var skrivet med glimten i ögat.

Grejen är att folk ofta fastnar på siffror, en del på dB och en del på Watt, men de har dålig koll på vad det egentligen innebär. Det är inte svårt att stoppa in 15 000watt i en bil, men det är inte så många som vet hur de ska använda dem och då spelar det mindre roll hur mycket effekt man har.

Om jag får skryta lite med mitt egna bygge så är det få i Sverige som dels kan spela lika högt vid så låga frekvenser och det är få som har så jämn (allt är relativt när man passerar 150dB) frekvens gång mellan 25-50Hz, det är en stor skillnad på att ha ett bygge som peakar sjukt högt vid en viss frekvens och ett bygge som har ganska jämn frekvensgång (som sagt, jag har stora skillnader om man tänker HiFi, men nu pratar vi 150dB+) när man spelar musik.


Så siffror är en sak men en bil som spelar musik och som UPPLEVS är en helt annan sak. En bil som spelar 10dB lägre kan upplevas som sjukt mycket värre än en annan bil som peakar vid en viss frekvens.

Precis.
Jag VILL återuppleva 130 LINJÄRA och RENA decibel igen.
Det är en BRUTAL upplevelse.....

Du får mer än gärna utveckla detta i en ny tråd,
låter helmysigt så jag vill veta lite mer!

Nej men jag kan förklara lite enkelt såhär:

Peakar och distortion UPPLEVS som högre än det är.....
Spelaren rigg utan ngr obekväma peakar och utan distortion så blir man rädd när man är på de volymerna förman märker inte hur högt det spelar....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang