Hur behandla svetsfog (på baksidan)?!

Metica
15 april 2011 · 170 Inlägg

Hej på er!

Har nyligen slipat bort allt skit från golvet i Novans bagagelucka. Lite rost fanns förstås, så jag lade igen några hål, samt ersatte en större porig och rostangripen del med en ny bit plåt. Denna har jag punktsvetsat dit med MIG, och efter sliperi blev det riktigt fint på ovansidan.

På undersidan är det dock lite fulare (ser lite grand ut som klassar med kånkelbär ;-). Spelar väl ingen roll estetiskt, men hur skydda bäst mot nya rostangrepp? Nu när jag ändå monterat bort bensintanken finns ju fler vägar att gå. Jag kan ju blåsa på med rostskydd direkt på kånkelbären, eller så kan jag slipa ner dem, och sedan roskskydda? Eller slipa ner dem lite grand, så att de värsta vrårna / gömmorna mellan "bären" (för fukt) försvinner.

Hur skulle du göra?

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
Aero T16
15 april 2011 · 1 327 Inlägg

Slipa ner litegrann så det blir en jämnare svets annars är det svårt att måla så att det inte börjar rosta igen.

Sedan måla/spraya rostskydsfärg låt torka och lägg sedan på underredsmassa.

Metica
15 april 2011 · 170 Inlägg

Tackar!

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
caromania Forummoderator
15 april 2011 · 9 296 Inlägg

Jag skulle faktiskt rekommendera att du tvättar med aceton eller förtunning, och sedan penslar med tunn (sprayburksfärg) rostskyddsfärg, därefter penselmålar på en tjockare järn/staketfärg och till slut lägger på (med pensel) tre fyra lager blank svart metallfärg, typ pansarol. På det tar du endast tunt rostskydd, inte underredsmassa. Efter ett antal år blir underredsmassa hårt och kan släppa från plåten, då kommer det in fukt och luft.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Metica
15 april 2011 · 170 Inlägg

Faktum är att jag tänkte precis den tanken när jag surfade efter bra massa. Dock inte så många olika lager som du tipsade om. Men ja, så får det blir. Har alla färger i garaget dessutom, så jag slipper springa å köpa!

Tack för tipset!

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 april 2011 · 1 594 Inlägg

Metica skrev:
Hej på er!

Har nyligen slipat bort allt skit från golvet i Novans bagagelucka. Lite rost fanns förstås, så jag lade igen några hål, samt ersatte en större porig och rostangripen del med en ny bit plåt. Denna har jag punktsvetsat dit med MIG, och efter sliperi blev det riktigt fint på ovansidan.

På undersidan är det dock lite fulare (ser lite grand ut som klassar med kånkelbär ;-). Spelar väl ingen roll estetiskt, men hur skydda bäst mot nya rostangrepp? Nu när jag ändå monterat bort bensintanken finns ju fler vägar att gå. Jag kan ju blåsa på med rostskydd direkt på kånkelbären, eller så kan jag slipa ner dem, och sedan roskskydda? Eller slipa ner dem lite grand, så att de värsta vrårna / gömmorna mellan "bären" (för fukt) försvinner.

Hur skulle du göra?

Mvh /Peter

Slipa ner skarven så den blir jämnare, på med en rostskyddsgrund och lägg karosserikitt direkt på skarven med en smal pensel. När kittet sedan torkat lägger du en topplack och sedan body/underedsmassa.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang