Tips: Vad kan jag göra för att öka effekten på min bil?

Danyeal
14 maj 2011 · 420 Inlägg

Hej, jag har gjort en tidigare post om vad jag kan göra för att öka effekten på min bil men kommer inte på något sätt att hitta tråden igen .. iallafall.

Som rubriken lyder. det är en mitsubishi lancer sportback 2010 med MIVEC motor, 140 hästar, och väger runt 1700. Min första fråga är vad kan jag göra för att öka topphastigheten på bilen? Jag kommer inte över 180 km/h, samt hur kan jag öka acclerationen på bilen, vad är viktigast om man vill både öka topp och acclerationshastigheten, Vikt eller effekt?

Tacksam för alla era svar, sköt om er!

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Rinnegan Malleus Malificarum
14 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Danyeal skrev:
Hej, jag har gjort en tidigare post om vad jag kan göra för att öka effekten på min bil men kommer inte på något sätt att hitta tråden igen .. iallafall.

Som rubriken lyder. det är en mitsubishi lancer sportback 2010 med MIVEC motor, 140 hästar, och väger runt 1700. Min första fråga är vad kan jag göra för att öka topphastigheten på bilen? Jag kommer inte över 180 km/h, samt hur kan jag öka acclerationen på bilen, vad är viktigast om man vill både öka topp och acclerationshastigheten, Vikt eller effekt?

Tacksam för alla era svar, sköt om er!

Effekt och aerodynamiska egenskaper samt utväxling på bakaxel samt växellåda har högre prioritet än vikt. Bugatti Veyron väger ju en bra bit över 2 ton men klarar höga hastigheter pga utformningen på karossen samt effekten.

Om du är ute efter billig effekt så är att fippla med turbo bland de bästa sakerna du kan göra.

Senast redigerat av Rinnegan (14 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Danyeal
14 maj 2011 · 420 Inlägg

Tack för ditt svar Rinnegan, men jag har inte turbo på bilen, eller du kanske menade turbokonvertering?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Rinnegan Malleus Malificarum
14 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Danyeal skrev:
Tack för ditt svar Rinnegan, men jag har inte turbo på bilen, eller du kanske menade turbokonvertering?

Japp. Det är utan tvekan det lättaste och billigaste sättet att få ut nog med effekt för att det ska ha en stor inverkan på bilen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Danyeal
14 maj 2011 · 420 Inlägg

kommer nog behöva lite hjälp då ... eller finns det några verkstäder som utför detta?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Det gör det garanterat men du kommer inte igenom besiktningen för man får inte trimma motorer.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Danyeal
14 maj 2011 · 420 Inlägg

tänkte precis fråga det också Aces ... tror det utesluter turbokonverteringen rätt så bra .. ACeshigh .. har du några tips på hur jag kan öka effekten? Vikt eller effekt, vilket är viktigast i dina ögon?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Svårt att säga, men i ditt fall hade jag nog struntat i det och köpt en annan bil. Det blir dyrt annars. Och det finns få besiktningsvänliga moddar du kan göra.

Angående vikt så kan vi säga såhär, min mazda har 115hk i en liten sugmotor. Och väger strax under 1000kg. Och den ska göra ca190km/h. Och den accar väl "okej" med tanke på effekten

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Danyeal
14 maj 2011 · 420 Inlägg

Jag har faktiskt tänk på det i snart 4 månader nu .. ifall jag ska sälja bilen och införskaffa en roligare bil .. satt och titta på några s2000 idag .. man blir sjukt sugen .. men med andra ord så e d inte värt o trimma o försöka öka effekten på lancern?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Rinnegan Malleus Malificarum
14 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Danyeal skrev:
Jag har faktiskt tänk på det i snart 4 månader nu .. ifall jag ska sälja bilen och införskaffa en roligare bil .. satt och titta på några s2000 idag .. man blir sjukt sugen .. men med andra ord så e d inte värt o trimma o försöka öka effekten på lancern?

Inte speciellt, tyvärr. Lättare att bara hålla efter den och sälja den sedan i förmån för en roligare bil.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
DavidSan
14 maj 2011 · 227 Inlägg

Om du gillar lancern, så varför inte Ralliart versionen? eller Evo X tongue Är sjukt nöjd med min, mappade bara om bilen och voìla 300hk och 400nm big_smile

Hamilton
14 maj 2011 · 8 865 Inlägg

Låser och hänvisar till den här
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213196

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang