Ta loss luftburken Saab 9-5 -98

_DamnIt R1 driver!
8 maj 2011 · 5 128 Inlägg

Först, vet inte om tråden hamnade rätt, men flytta gärna isf!

Nu till saken, jag hade tänkt montera ett öppet filter på min 9-5 2.3t, men har konstaterat att jag inte har en blekaste aning om hur jag ska få bort luftburken!
Testade med att ta loss lyckta och blinkers, men fick inte ens bort lycktan tack vare listen som sitter under.

Så, finns det något smidigare sätt?

Mvh Marcus

GiSS
8 maj 2011 · 25 Inlägg

Finns inget smidigt sätt tyvärr, mycket saker som måste skruvas bort för att underlätta detta...

Lyset på höger sida måste bort först (ja efter blinkersen då förstås), och det går att lyfta lyset över kanten på stötfångaren, sitter tre (3) skruvar samt ett fäste ute i kanten under blinkersen, var försiktig med denna då den lätt går sönder om man bara drar i lyset, så lyft lugnt och försiktigt av detta så har du något att hänga tillbaka lampan på sedan.

Sedan måste snorkeln som går upp bakom grillen bort och denna sitter fast dels bakom grillen i ett sorts gaffel fäste med en skruv, samt med en klammer i botten av luftburken. Du kan behöva ta bort skyddsplasten som sitter under kylaren också, detta underlättar mycket då det är trångt.

Sedan så har du en klammer upptill på luftburken som fäster den gjutna gummislang som sitter fast i ditt kobra-rör som går vidare ner till turbo'n, här bör man vara försiktig så inte smuts hamnar i denna slang då den matar direkt ner i turbo'n.

Sedan är det bara två gummi fästen undertill (har jag för mig) på din bil som håller kvar filtret på plats, och är din 9-5'a som de flesta andra så är säkert dessa redan trasiga och ligger bara o studsar runt löst. wink

Men om man får ge ett råd, strunta i ett öppet filter och kör med en sportfilter-insats i orginal luftburken istället, det far runt väldigt mycket skit i hjulhuset som kan komma in genom ett öppet filter, och detta mår inte en turbo så bra av hmm

_DamnIt R1 driver!
8 maj 2011 · 5 128 Inlägg

Hmm, låter som ett jävla projekt för det lilla jobbet!

Dessvärre har jag ingen lust att köpa ett insatsfilter, eftersom jag redan har ett nyrengjort JR filter hemma. Dock kommer jag försöka bygga någon form av avskärmning till det så jag slipper värsta smutsen!

Men tackar iaf för instruktionerna, får ta och kolla på det en dag när jag har gott om tid smile

Mattias.C.O
9 maj 2011 · 159 Inlägg

Jag gjorde det på min för ett tag sen, Du behöver inte ta av lyktorna, tog inte 1 timme att göra allt !! har du bara adaptern mellan filtret och slangen upp till så är det inga som helst problem !!

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN
Smoke
9 maj 2011 · 692 Inlägg

Ta bort hjulet och innerskärmen, sen ska du komma åt. Så gjorde jag då på min 9-5 för ett par år sedan.

_DamnIt R1 driver!
9 maj 2011 · 5 128 Inlägg

Får titta på det då! smile

stewii
9 maj 2011 · 318 Inlägg

Har för mig ja hissade upp bilen och tog bort plasten under bara smile va lite pilligt men de funka fint för mig iaf big_smile

Mattias.C.O
9 maj 2011 · 159 Inlägg

Smoke skrev:
Ta bort hjulet och innerskärmen, sen ska du komma åt. Så gjorde jag då på min 9-5 för ett par år sedan.

Inte äns det, lossa lite på innerskärmen bara (2 skruvar) och vrid ut hjulet max åt höger, sen har du lite pill framför dig men verkligen inget svårt ! Tar bara lite tid !!

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN
_DamnIt R1 driver!
9 maj 2011 · 5 128 Inlägg

Kan jag få loss hela burken då? smile

Mattias.C.O
10 maj 2011 · 159 Inlägg

_DamnIt skrev:
Kan jag få loss hela burken då? smile

Ja det är inga problem !! big_smile

Technican
Tekniker/Mekaniker Sverige
Autoropa AB
FERRARI MASERATI BENTLEY LANDROVER JAGUAR MERCEDES-BENZ MCLAREN
_DamnIt R1 driver!
10 maj 2011 · 5 128 Inlägg

Mattias.C.O skrev:

_DamnIt skrev:
Kan jag få loss hela burken då? smile

Ja det är inga problem !! big_smile

Fint skit! Får testa då. smile

Fluffas
22 maj 2011 · 3 Inlägg

http://www.econmancer.com/?p=35
Kanske kan vara till hjälp smile

Sen ett smart litet tips på o skärma av med orginal luftburk.
http://www.saabcentral.com/forums/showt … ?p=1363674

Saab 9-5 (2006)
_DamnIt R1 driver!
23 maj 2011 · 5 128 Inlägg

Tack! Nu ska jag bara samla ork till att ge mig på detta projekt!

Dock vet jag inte riktigt om jag vill ge mig på och slakta originalburken, blir isf när jag hittar en annan att döda! smile

Fluffas
23 maj 2011 · 3 Inlägg

köp en annan på skroten för en 100 lapp. så slipper man slakta den originala tongue

Saab 9-5 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang