Trafikrelaterade myter i svensk trafik, vilka känner du till ?

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
28 juni 2011 · 938 Inlägg

Ok, miss av mej isf, men har läst att vi inte har de med en del länder, minns inte nu på rak arm vilka, men de var nå fd. öststater, typ baltiska länder å polen... Har stått en del om de i lastbilstidningar, om att böterna mot vissa chaufförer är som ett slag i luften då vi inte kan tvinga dom å betala, så dom i princip blir verkningslösa...

Edit: stavat som en full kråka...

Senast redigerat av TobbeE_87 (28 juni 2011)

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Hellectric Trött
29 juni 2011 · 267 Inlägg

KHRacing skrev:

TobbeE_87 skrev:

Bullet--- skrev:
att en utlänskskyltad bil för köra snabbare på motorvägen än svenska bilar tongue

Lite OT kanske, men de är faktiskt nästan halvt sant, då svenska polisen inte kan/får ta  böter kontant på plats, och Sverige inte har nåt samarbete med andra länder om att kräva in böter...
De har diskuterats en del inom yrkestrafiken att en utlandschaufför som kör i sverige i princip kan riva böteslappen på plats utan att polisen kan göra nåt åt saken. Om han skiter i att betala in böterna så händer absolut inenting, och ingen kan kräva in dom från hans hemland...

Vi har visst det samarbete med olika länders polisiära myndigheter, så detta är helt felaktigt.

Så är det. Däremot så kan inte t ex polsk polis driva in svenska böter från en polsk förare. Kronofogden har inget samarbete med andra länders indrivningsmyndigheter, så det är där det faller. Och det är jävligt irriterande eftersom jag som svensk yrkeschaufför får 3000 spänn i böter om jag kör en minut över tillåten körtid. En utländsk chaufför kan, precis som TobbeE skrev, i princip ta emot böteslappen med ett stort leende och riva sönder den. Det ska vara som i tyskland, får man böter där så är det bara att dra dieselkortet innan du får åka en meter! Det är slappsverige i ett nötskal, man lägger resurser på att kräva min sambo på 13 kr i restskatt, men klarar inte av att kräva in böter. Frågar du mig så är detta ett effektivt sätt att ta död på svensk åkerinäring.

Ursäkta OT, är så jävla irriterad över det där + en massa annat som har med utländsk yrkestrafik i Sverige.

WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
29 juni 2011 · 273 Inlägg

Hellectric skrev:

KHRacing skrev:

TobbeE_87 skrev:

Lite OT kanske, men de är faktiskt nästan halvt sant, då svenska polisen inte kan/får ta  böter kontant på plats, och Sverige inte har nåt samarbete med andra länder om att kräva in böter...
De har diskuterats en del inom yrkestrafiken att en utlandschaufför som kör i sverige i princip kan riva böteslappen på plats utan att polisen kan göra nåt åt saken. Om han skiter i att betala in böterna så händer absolut inenting, och ingen kan kräva in dom från hans hemland...

Vi har visst det samarbete med olika länders polisiära myndigheter, så detta är helt felaktigt.

Så är det. Däremot så kan inte t ex polsk polis driva in svenska böter från en polsk förare. Kronofogden har inget samarbete med andra länders indrivningsmyndigheter, så det är där det faller. Och det är jävligt irriterande eftersom jag som svensk yrkeschaufför får 3000 spänn i böter om jag kör en minut över tillåten körtid. En utländsk chaufför kan, precis som TobbeE skrev, i princip ta emot böteslappen med ett stort leende och riva sönder den. Det ska vara som i tyskland, får man böter där så är det bara att dra dieselkortet innan du får åka en meter! Det är slappsverige i ett nötskal, man lägger resurser på att kräva min sambo på 13 kr i restskatt, men klarar inte av att kräva in böter. Frågar du mig så är detta ett effektivt sätt att ta död på svensk åkerinäring.

Ursäkta OT, är så jävla irriterad över det där + en massa annat som har med utländsk yrkestrafik i Sverige.

Kan förstå dej där, samma om man har en utlandsreggad bil så kan man köra för fort utan att få böter och slipper besiktiga mm hmm

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang