Bubblans 34 hk ska femdubblas med hjälp av en porschemotor

mo_tattoo
13 maj 2011 · 275 Inlägg

köpte bränslepump idag på biltema, 130 l/tim 0,27-0,4 bars tryck.
få se om den pumpar tillräckligt med soppa...
ska börja kapa till rörbitarna imorgon så kan monteringen börja sen.

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
mo_tattoo
1 juni 2011 · 275 Inlägg

kapade rörbitarna klart förra veckan, borde funka, de skiler inte mer än någon tiondels mm iaf...
den ska ju låta lite big_smile
och jag lär väl vara tvungen byta motor inför besiktningen iaf, så.
jobbar den här veckan men till ledigveckan ska motorn provmonteras...
blir spännande att se hur allt passar roll

Senast redigerat av mo_tattoo (1 juni 2011)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
robininfOCUS Med lem
1 juni 2011 · 768 Inlägg

Kul projekt! Tror nog motorn räcker till ändå (till en början iallafall!)

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
loow Jävel
1 juni 2011 · 2 018 Inlägg

Skitkul projekt! Min förstabil var en såndär bubbla smile Kanon att pilla lite med.

You got to risk it, to get the biscuit :)
mo_tattoo
23 juni 2011 · 275 Inlägg

då intresset verkat lite svalt så har jag inte orkat skriva här på ett tag, men kan ju uppdatera lite, bättre sent än aldrig...
tänkte häromveckan att jag skulle prova trycka dit motorn, men tänkte för mig själv att det absolut säkert skulle skita sig rätt fort...
fick hjällp av farsan och lillebror att bära motorn och döm om min förvåning när den bara gled på plats utan minsta svordom.
vred runt motorn för hand och det verkade inte ens ta i inuti växellådan, vilket jag oxå räknat med att det skulle göra yikes
kopplade in bränslepump,bränsleslangar och tändspole.
körde runt på starten och se på f-n, den startade big_smile
lät väldigt skumt då jag inte monterat avgassystemet, men fan vad grymt den lät!
bara byta lite gamla bränsleslangar och liknande, dit med ett oljefilter(sitter oljefilterförflyttare men just nu bara en slang som går som ett u från ut till in utan filter) och sen på med fälgarna, så blir det premiärturen sen:Dlolbig_smile
sen blir det att fundera mer på hur generatorn ska sitta, då det inte går att ha den som jag tänkte.
tillverka extra motorfästen baktill på motorn eftersom den är BETYDLIGT längre och tyngre än original...
finns mycket annat att göra förstås men det är planen just nu iaf
ska lägga upp lite bilder på hur det ser ut sen, är lite trött i ögat just nu, tar det imorgon...

Senast redigerat av mo_tattoo (23 juni 2011)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
BMW 530d (2009)
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
hedley Saaboholic
23 juni 2011 · 3 129 Inlägg

Vad ska du köra för låda till?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
mo_tattoo
26 juni 2011 · 275 Inlägg

bubblalådan roll
pratade med en kille som körde en trimmad bubbla på strippen, han sa att han hade en "superdiff" om jag inte minns fel och att jag borde skaffa det...
får nog kolla upp det...
nån som har nåt annat tips?

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
hedley Saaboholic
26 juni 2011 · 3 129 Inlägg

mo_tattoo skrev:
bubblalådan roll
pratade med en kille som körde en trimmad bubbla på strippen, han sa att han hade en "superdiff" om jag inte minns fel och att jag borde skaffa det...
får nog kolla upp det...
nån som har nåt annat tips?

Ingen aning faktiskt, men diffat är alltid trevligt.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
mo_tattoo
29 juli 2011 · 275 Inlägg

nu är extra motorfästet byggt, satt dit ett oljefilter på originalplatsen (skippade filterförflyttningen),bytt olja, bytt tändstift.
nu ska bara motorn ur igen ( tongue ) för att montera en lagring på axeln i växellådan som saknas på typ4-motorerna.

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
nonne_j
29 juli 2011 · 77 Inlägg

Väntar med spänning på film från premiärtur big_smile
Tummen upp*

Mazda Miata "Mx5" (2002)
mo_tattoo
29 juli 2011 · 275 Inlägg

så här ser det ut just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-73146ced0f962c4ec14e1556968a3473.jpg
blir trångt med generatorn, men jag tror det ska gå...(efter att ha byggt om fästen o.d)
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-17da8b56527a769286f989d1765ed9c3.jpg
eftersom det suttit en b21 turbomaskin i bubblan tidigare så är det mycket plåt bortkapat i motorrummet...hoppas att det gör att motorn kyls bättre...borde ju komma in en hel del frisk luft från hjulhusen?
eller så kanske man får nån typ av baksug som håller kvar all varmluft? vad vet jag ?!?
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4114/4114-a5a041c5d28ef1c40281d712ae0dc72d.jpg
luckan går inte riktigt igen, trots att jag har den med vinge...blir att plasta en liten extrabula men det är ju ändå inte mycket som är original på bilen så det gör inget smile

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang