Växellådan är stum

patrik531
17 augusti 2011 · 334 Inlägg

hejsan har en saab 900 2,0T 1997a växellådan är konstig hehe när man lägger i en växel så går de inte att köra i väg den blir stum och 1an går inte att lägga i vad kan de va för fel kan man fixa de utan att behöva köpa en ny/begangnad växellåda hoppas på svar snabbt... smile

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
baltis
17 augusti 2011 · 1 948 Inlägg

till att börja med så fixa en bättre beskrivning... du säger att du kan lägga i en växel... men ändå så kan du inte köra iväg? Isåfall är det ju kopplingen... men sen babblar du om en massa om att du plötsligt inte kan lägga i växeln... raden ovan skrev du att du kunde... hmmm

Beskriv problemet ordentligt så ska du nog kunna få lite tips

patrik531
17 augusti 2011 · 334 Inlägg

alla växlar funkar förutom 1an do you understand hehe nej koppling kan det ej vara för det känns som att den inte vill driva den står stil fast jag släpper upp koppling så märker man av att motorljudet sjunker det är som att kugen i växellådan har låst sig

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
patrik531
18 augusti 2011 · 334 Inlägg

ja det stämer sad

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
patrik531
18 augusti 2011 · 334 Inlägg

vad menar du vart sitter länkaget då sad

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
patrik531
18 augusti 2011 · 334 Inlägg

nej jag får inte i den alls bara dom andra

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

Om du får i alla växlar utom ettan *och kan köra bilen på dom* så bör det ju vara länkaget.

Det justeras nog likadant som på dom flesta saabar, på en knut som du hittar inne vid torpedväggen bak motorn. Det är ett j-la pill att justera och kan ta ett tag tongue


Men att bilen sjunker i varv när du släpper upp kopplingen tyder ju ändå på att någon växel ligger i så helt säkert att det är länkaget är det ju inte...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
patrik531
18 augusti 2011 · 334 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Om du får i alla växlar utom ettan *och kan köra bilen på dom* så bör det ju vara länkaget.

Det justeras nog likadant som på dom flesta saabar, på en knut som du hittar inne vid torpedväggen bak motorn. Det är ett j-la pill att justera och kan ta ett tag tongue


Men att bilen sjunker i varv när du släpper upp kopplingen tyder ju ändå på att någon växel ligger i så helt säkert att det är länkaget är det ju inte...

går ju inte att köra i väg alls den e stum

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

Det var ju det jonnie tyckte var konstigt, att du svarade att alla andra växlar går att köra på tongue

Men om bilen inte går att köra genom att starta i tvåan heller fast tvåan går i utan beter sig likadant så är det nog inte länkaget utan något inne i lådan.


Men kolla ändå knuten vid torpedväggen, kan ju hända att den hoppat av så att länkaget bara vispar rundor när du "växlar" ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
patrik531
19 augusti 2011 · 334 Inlägg

hitta felet i dag hål rakt in i växellådan förklarade även varför de inte fanns växellådsolja i den sad

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang