Andromeda
Rumpmas
15 september 2011
· 3 860 Inlägg
joysam skrev:
Andromeda skrev:
joysam skrev:
Aldrig i helvete släpper ifrån sig?
Låt se nu...
Säg att inkomsterna varit ungefär så här höga de senaste 10 åren.
Då skulle vi alltså ha ca 570 miljarder undanstoppade någonstans.
Du som vet att staten "aldrig i helvete" släpper ifrån sig några pengar, vet du var de gömt de här pengarna?
Det får jag inte svara på på det här forumet, men åk in till en större stad på normal arbetstid och titta dig runt på gatorna.
Bra svar.
Som vanligt har du alltså inget att svara.
Du verkade först ganska sansad och initierad men sedan du började yra om att sällanköpshandeln går under om bensinpriset höjs och att företag flyttar utomlands på grund av krav på rökgasrening så insåg jag att du bara är emot och inte har några belägg för det du säger.
De problem som kan ses med lönsamhet i sällanköpshandeln beror inte på att det kostar 1 kr mer eller mindre per mil att ta bilen till köpcentrat. Det beror snarare på att de tävlar om att ta marknadsandelar och det kriget kostar, se tex hur det går för elektronikkedjorna, ingen av dem går med vinst och det beror inte på att de säljer för få tv-apparater.
Ser det ut som om försäljningen av altanvirke gått ner senaste åren, har andelen kök som renoveras minskat som en följd av högre bensinpriser?
Att det kostar att installlera tex rökgasrening eller avloppsrening är det ingen tvekan om.
Men miljölagstiftningen säger också att den typen av åtgärder ska vara ekonomiskt försvarbara.
Vilket svenskt företag har flyttat till ett låglöneland pga för höga krav på rökgasrening i Sverige?
Har inte jag några svar? Jag får inga svar från din sida i några frågor, bara aggressiva påhopp.
1. Industrier bedriver inte välgörenhet. De tillverkar produkter som ska säljas. Kunderna vill inte betala mer än nödvändigt, och ingen kund lägger dubbla priset bara för att en produkt tillverkas under svensk miljölagstiftning. De kanske inte ens överlever själva då. Industrier tillverkar ofta produkter som ska säljas till andra industrier, och dessa i sin tur ska leverera till en kund.
Om du åker ned till t ex Polen, där brunkol är en vanlig energikälla kan du ju titta lite på upplagen som ligger längs floderna och väntar på transport. Varje gång det regnar blir vattendragen svarta. En chef på jobbet var på besök till en polsk fabrik av samma slag som den jag jobbar på. Noll investeringar i miljöteknik, vilket också märktes på utsläppsvärdena kan man säga. Vad de släpper ut i övriga växthusgaser än CO2 på ett år tar flera decennier för min arbetsplats att lyckas med, och vad det gör med närmiljön när man bara skickar allt skit (processavlopp och andra restprodukter) rätt ut i naturen är skrämmande.
Får vi för högt NOx får vi slå igen omedelbart tills vi kan lösa det, medan de flesta andra länder inte har några begränsningar alls. NOx är en betydligt mer potent växthusgas än CO2.
Det finns en väldigt enkel poäng med det här om du kan vidga ditt tankesätt en aning. Att bli kvar som företag handlar om lönsamhet. Man måste uppnå vinst. När det är dubbelt så dyrt att tillverka något i Sverige (löner är en mycket liten kostnad i sammanhanget) pga miljölagar blir vinsterna mindre. För en del företag kanske de uteblir, och då väntar konkursen eller uppköpet. Ett uppköpt företag kan flyttas om den nya ägaren ser miljölagarna som ett hinder, till ett land utan samma lagar. Ett nedlagt företag har ju tillverkat någonting, som fortfarande behövs. Någon konkurrent kommer i sin tur att ta över dessa order, en konkurrent med fabriker i något land där vinsten kan göras.
Hur går det att inte förstå?
Och hur går det att inte förstå följande:
2. Folk måste ta sig till jobbet. De flesta kan inte åka kollektivt utan att tappa flera timmar extra per dag, och många kan det inte alls. Drivmedel blir allt dyrare, snabbare än löneutvecklingen. Grundnivån för reseavdrag höjs ständigt, och numer får du tillbaka ca 25% av drivmedelskostnaden för arbetsresor som överstiger 9000 kr/år.
Folk får mindre pengar i plånboken, och många som har en tight budget får avstå sällanköpsvaror. Att Onoff gick i konkurs har med konkurrensen att göra, eftersom kunderna inte vill betala mer än nödvändigt. Jag förstår inte varför du vill blanda in det. Sjunker den sammanlagda summan folk har att lägga på drivmedel minskar försäljningen för alla företag som sysslar med sällanköpsvaror. Så är det. Man kan inte handla utan pengar. Än så länge går det, men när bensinen kostar 25 kr/liter kommer det garanterat att märkas på folks konsumtionsvanor, men inte i trafiken. Folk måste ju åka bil, och drar igen på annat istället.
3. Miljöinvesteringar som är nödvändiga för t ex pappersbruk i Sverige är inte ekonomiskt försvarbara, och sedan 50 år har en stor del av bruken också fått slå igen. Man får inte tillbaka de pengar man investerat. Det är bara en enorm kostnad som ska tas igen genom ett högre produktpris.
Angående vart skattepengar tar vägen; vi har inte jobb till alla arbetsföra. Långt ifrån. Då är det extra vanskligt att riskera att ytterligare jobb försvinner. Visst kan en och annan miljökoordinator behövas, men det räcker inte åt alla arbetslösa, som kanske inte heller har vad som krävs för en eftergymnasial utbildning.
Jag tror att du har svårt att förstå mina inlägg pga att du helt enkelt är noll insatt i hur ekonomi och i synnerhet nationalekonomi och industriell ekonomi fungerar. Inget att skämmas för, många har inte det (ingen kan på allvar rösta på Mp om de har det). Det är väl ädelt på sitt sätt att stå för sina ideologiska värdegrunder, men ädelt och hedersamt är många gånger synonymt med dumt och ogenomtänkt. Det är inte jag som inte vill tänka om, det är du som inte förstår vad de idéer du köper rakt av kan leda till.
Nu ska jag åka till skolan, och sedan till jobbet. Med bil.
Och "initierad" betyder inte det du tror.