Oljereturs packningen har trillat ner oljetråget!

Apettersson
29 september 2011 · 13 Inlägg

Skulle sätta tillbaks turbon idag, och upptäckte att oljereturen glappade ganska mkt, bort med turbon igen och känner försiktigt med fingret i anslutningen på motorn. Och där finns inte packningen, alltså så har den åkt in i oljetråget. Måste jag få ut den eller lägger den sig på botten av oljetråget och kan inte göra någon skada? Packningen är utav gummi...

Testade med att tappa ur oljan och få tag i packningen med fingret utan framgång....


En bild som är "lånad"
http://imageshack.us/photo/my-images/842/lnadv.jpg/



Edit: Vart kan jag hitta denna packningen att köpa? letat runt på nätet nu. Men hittar bara packningen som sitter i turbon inte i blocket

Senast redigerat av Apettersson (30 september 2011)

P--JawZ--K
29 september 2011 · 579 Inlägg

Lånat min bild ser jag tongue hehe

Det kan hända att den hoppar upp å skadar nåt inuti motorn om du har otur tyvärr. Men ifall du på nåt sätt lyfter upp motorn lite grann kan du demontera oljetråget. Med lite svär ord å kluring så ska dä att gå wink

Alltså du behöver inte demontera nånting bara använd en motorlyft lr nåt liknande å lyft upp den så mycket det går, så ska dä som sagt gå lirka ut oljetråget. Far min gjorde så på sin bil när han skulle byta vevstaks lagrena wink

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
30 september 2011 · 1 594 Inlägg

P--JawZ--K skrev:
Lånat min bild ser jag tongue hehe

Det kan hända att den hoppar upp å skadar nåt inuti motorn om du har otur tyvärr. Men ifall du på nåt sätt lyfter upp motorn lite grann kan du demontera oljetråget. Med lite svär ord å kluring så ska dä att gå wink

Alltså du behöver inte demontera nånting bara använd en motorlyft lr nåt liknande å lyft upp den så mycket det går, så ska dä som sagt gå lirka ut oljetråget. Far min gjorde så på sin bil när han skulle byta vevstaks lagrena wink

VAD skulle en gummipackning kunna skada i en motor om "den hoppar upp ur tråget?
Sluta tramsa och kör.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Apettersson
30 september 2011 · 13 Inlägg

hotrodder skrev:

P--JawZ--K skrev:
Lånat min bild ser jag tongue hehe

Det kan hända att den hoppar upp å skadar nåt inuti motorn om du har otur tyvärr. Men ifall du på nåt sätt lyfter upp motorn lite grann kan du demontera oljetråget. Med lite svär ord å kluring så ska dä att gå wink

Alltså du behöver inte demontera nånting bara använd en motorlyft lr nåt liknande å lyft upp den så mycket det går, så ska dä som sagt gå lirka ut oljetråget. Far min gjorde så på sin bil när han skulle byta vevstaks lagrena wink

Din bild kom fram på google så tänkte att jag "lånar" den lite smile ska kolla nu i helgen om jag kan få loss oljetråget. Vill inte riskera att något i motorn går sönder smile



VAD skulle en gummipackning kunna skada i en motor om "den hoppar upp ur tråget?
Sluta tramsa och kör.

Koop
30 september 2011 · 1 867 Inlägg

Den lär väl ha ramlat ur när du demonterade turbon. Köp en ny på volvo, smäll dit allting och kör. Lite silikongummi gör ingen skada i motorn.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Apettersson
30 september 2011 · 13 Inlägg

Koop skrev:
Den lär väl ha ramlat ur när du demonterade turbon. Köp en ny på volvo, smäll dit allting och kör. Lite silikongummi gör ingen skada i motorn.

Är 100% säker att den åkte in, då den satt på under montering. Jo jag tycker också att den inte borde göra skada, men dumt att riskera smile

henke_99 Offroad Racing
30 september 2011 · 3 122 Inlägg

Ja en gummipackning kommer inte kunna göra nån skada. i värsta fall kommer den trasas sönder, sugas upp av oljepumpen och slutligen hamna i oljefiltret.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Apettersson
30 september 2011 · 13 Inlägg

henke_99 skrev:
Ja en gummipackning kommer inte kunna göra nån skada. i värsta fall kommer den trasas sönder, sugas upp av oljepumpen och slutligen hamna i oljefiltret.

så det är bara att köra på? oljefilter ska bytas snart ändå smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang