BMW E36 M3 ZF-Växellåda till E36 325i


-BMW-Motorsport- ///M-Power

#1
987 8

2011-10-09 18:23

Tjena allihopa!

BMW E36 M3 ZF-Växellådan sitter i 3.0L M3:an och 328:an. Men det jag undrar är om den går att montera rakt på en BMW E36 325i -93? 3.0L M3:an har ju samma motorblock som 325:an så det borde väl gå?

Tacksam för svar! / Johan


BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "PTG" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo S60 T5 "The Black Pearl" (2002)

alain www.bimmerpower.org

#2
3995 3

2011-10-09 19:03

ZF 5HP18 transmission.
5HP18 var den första 5-växlade automatlådan för personbilar och den producerades av ZF Friedrichshafen AG. Den infördes 1991 på BMW E36 320i/325i och E34 5-serie, och var avsedd för längsgående motorer. Den återfanns i följande modeller:

* 1992-1995 BMW E34 530i M60/B30
* 1993-1995 BMW E36 320i M50/B20
* 1993-1996 BMW E36 M3 S50us/B30
* 1997-1999 BMW E36 M3 3,2 S50usB32

Här har du alla BMW ZF transmission.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=4687.0


varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
#3
12077 12

2011-10-09 19:50

Vad ylar du om? tongue 5HP18 är en automatlåda, TS frågar om en låda från M3 passar på hans 325.

För att svara på frågan, ja den passar mot blocket. M3 lådan är längre än 325 lådan, så ny kardan krävs.

Senast redigerat av JapMax (2011-10-09 19:51)

-BMW-Motorsport- ///M-Power

#4
987 8

2011-10-09 21:11

Ok, tack så mycket! Det är riktigt bra att veta, då får jag även leta upp en kardan från en 328 eller en 3.0L M3:a när jag ska byta växellåda smile


BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "PTG" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo S60 T5 "The Black Pearl" (2002)

Lozinmust "Unloaded"

#5
1557 16

2011-10-09 22:02

Vad ska du köra med för koppling? Rekommenderar starkt M20-svänghjul samt lilla startmotorn, förlänga slavcylindern och köra på riktig tryckplatta och lamell.


"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)

-BMW-Motorsport- ///M-Power

#6
987 8

2011-10-10 05:52

Tack för tipset! Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det. De måste ju vara grejor som tål en del för jag har ju tänkt ha något runt 350hk, men den ska inte endast vara gjord för bana så den måste även gå att köras på gata.


BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "PTG" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo S60 T5 "The Black Pearl" (2002)

Lozinmust "Unloaded"

#7
1557 16

2011-10-10 16:37

När du säger att den måste gå att köras för "gata"; menar du då att en ofjädrad sexpuckad sinterlamell blir för hårt? =P Körde själv med en sådan samt Sachs 618-tryckplatta, lilla startmotorn samt svänghjul från samma M20-maskin och fick slavcylindern förlängd 1,5 cm. Exakt samma motor och låda som du kommer ha, kördes enbart på gatan och visst var kopplingen hård men så är det ju kul att värma däck också wink

Körde iofs också med tillhörande kardan och bakvagn från M3:an(större bromsar bak och diffbroms och grövre grejer) så det ang. kardan som JapMax stämmer nog.


"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)

-BMW-Motorsport- ///M-Power

#8
987 8

2011-10-10 17:09

Tack åter igen! Ja jag vet inte riktigt, jag får se hur det bli, men det du säger låter bra så kör kanske på det! smile Trro du det går att ta hela bakvagnen från M3:an och bara montera eller det behövs sjusteringar för det?


BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "PTG" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo S60 T5 "The Black Pearl" (2002)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

#9
3585 9

2011-10-10 17:10

Du behöver bara byta främre halvan av kardanen. Och kör på den setuppen som julmusten pratar om. Funkar fint i min bmw turbo iafal. + "alla" andra kör det.


Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)

Lozinmust "Unloaded"

#10
1557 16

2011-10-10 17:33

Det går utmärkt att montera M3-bakvagn från en 3.0, men ett bra trick vore att fixa bakvagnsdetaljer från 3.2, med förstärkning vid infästningarna, en solid investering.


"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

#11
3585 9

2011-10-10 17:35

Lozinmust skrev:
Det går utmärkt att montera M3-bakvagn från en 3.0, men ett bra trick vore att fixa bakvagnsdetaljer från 3.2, med förstärkning vid infästningarna, en solid investering.

Annars blir det såhär

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-0e76e33005727467b067f4ca1d841fcc.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-f36e7539e73ca2bc25c1ab68dfd40eda.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-03cd990e8a8fb6f835041e630e83c04e.jpg


Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)

-BMW-Motorsport- ///M-Power

#12
987 8

2011-10-10 18:01

Satan! Ser inte roligt ut sad Men jag tänkte det att om man vill ha lite värre grejer så kan man kanske köpa grejer som är gjorda för 3.0L M3 och montera på min 325:a smile


BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "PTG" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo S60 T5 "The Black Pearl" (2002)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

#13
3585 9

2011-10-10 20:27

Det är karossen jag har slitit med ner efter 2 års hårt brukande med med än 1bar i laddtryck.

De bakre har hade stora sprickor. Och är sedan innan lagade i överkant.

Detta hände när jag körde dragrace på klister för första gången. Fick fäste kan man säga..

Dock har det hållt för att köra drifting hela sesången smile

Nu är det stadigt förstärkt med 3mm plåt


Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)

-BMW-Motorsport- ///M-Power

#14
987 8

2011-10-11 06:07

Satan ja men det är ju bra smile Hur går det med driftingen då?


BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "PTG" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo S60 T5 "The Black Pearl" (2002)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

#15
3585 9

2011-10-11 17:37

Fick sista prylarna till bilen så ska ner å försöka skruva ihop allt nu på 2 kvällar... Är sesångens sista körning på lördag smile


Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)

-BMW-Motorsport- ///M-Power

#16
987 8

2011-10-11 18:08

Ao fan, ja då får du ligga i! Lycka till smile


BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "PTG" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo S60 T5 "The Black Pearl" (2002)

-BMW-Motorsport- ///M-Power

#17
987 8

2011-10-11 18:32

Föresten, går det att monetra en 3.2L M3 växellåda rakt på? Jag tror inte det för den har ju 6 växlar och så hmm


BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "PTG" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo S60 T5 "The Black Pearl" (2002)
#18
357 10

2012-05-16 20:24

Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk? smile


Klar 2010? ;)
Audi A6 2.0 TDI S-line "Black money is also money" (2008)
Volkswagen Caddy 2k "Sannefjord Transport" (2009)

-BMW-Motorsport- ///M-Power

#19
987 8

2012-05-16 20:42

Sannefjord skrev:
Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk? smile

Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den smile

Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (2012-05-16 20:42)


BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "PTG" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
Volvo S60 T5 "The Black Pearl" (2002)
#20
357 10

2012-05-16 23:08

-BMW-Motorsport- skrev:

Sannefjord skrev:
Vill med veta. Och vilken låda lämpar sig bäst i en 3.0 turbo med ca 6-700 hk? smile

Jag har alldrig gjort det själv, med jag har sett att alla kör med BMW ZF (M3) växellåda för att den tåler riktigt mycket. Alla med turbobygge (även de med Volvo) kör med den smile

Getrag sämre alltså? Blandar ihop dem :p


Klar 2010? ;)
Audi A6 2.0 TDI S-line "Black money is also money" (2008)
Volkswagen Caddy 2k "Sannefjord Transport" (2009)




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon