Vad för Bensin ska användas i en CLS 500 V8 årsm 2005?

M5Hartge
16 oktober 2011 · 31 Inlägg

Hejsan

Har en ny bil och är lite orolig vad för bensin jag ska tanka.

Har nu tomtank och vågar inte riktigt tanka utan att känna mig säker.

Står i boken att man ska använda MINST 95-oktan... Men ordet "minst" gör mig tveksam.

Betalar ett par öre mer om bilen mår bättre av det.

Använder 99 (V-power) till min M5 E60 dagligen så inget jag kommer lipa över för ett par öre.

Har frågat runt lite men har fått olika svar, 95, 98, 99 (V-power).

Tacksam för snabba svar så jag kan åka och tanka smile

Bilen är en CLS 500, årsm 2005, V8 på 306hk.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Alla bilar ska väl enligt svenska regler kunna köras på 95 oktan ??

Men iaf, tanka vad du vill i den. Står det minst 95 oktan då klarar den från 95 oktan och uppåt.


Men om du tankar mer högoktanig soppa i bilen får du ut mer effekt ur motorn wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Andreas34
16 oktober 2011 · 188 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Alla bilar ska väl enligt svenska regler kunna köras på 95 oktan ??

Men iaf, tanka vad du vill i den. Står det minst 95 oktan då klarar den från 95 oktan och uppåt.


Men om du tankar mer högoktanig soppa i bilen får du ut mer effekt ur motorn wink

mer effekt kan man väll inte få ut?? oktan är väll "kvaliteten" på bensinen, eller rättare sagt hur lätt den självantänder. eller är det bara jag som är helt fel ute?? för rimligtvis kan jag tänka mig att eftersom att det "går" att ha högre kompression ju högre oktan du har så kan du kanske få ytterst lite effekt OM man höjer kompet.. Eller är jag helt fel ute igen?? och du höjer väll inte kompet för att du tankar annan bensin?

Och till TS om du kan tanka vad du känner för, men om du inte bryr dig om priset så tanka 98 eller V-power.

Senast redigerat av Andreas34 (16 oktober 2011)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Andreas34 skrev:

TBOC_Razor skrev:
Alla bilar ska väl enligt svenska regler kunna köras på 95 oktan ??

Men iaf, tanka vad du vill i den. Står det minst 95 oktan då klarar den från 95 oktan och uppåt.


Men om du tankar mer högoktanig soppa i bilen får du ut mer effekt ur motorn wink

mer effekt kan man väll inte få ut?? oktan är väll "kvaliteten" på bensinen, eller rättare sagt hur lätt den självantänder. eller är det bara jag som är helt fel ute?? för rimligtvis kan jag tänka mig att eftersom att det "går" att ha högre kompression ju högre oktan du har så kan du kanske få ytterst lite effekt OM man höjer kompet.. Eller är jag helt fel ute igen?? och du höjer väll inte kompet för att du tankar annan bensin?

Och till TS om du kan tanka vad du känner för, men om du inte bryr dig om priset så tanka 98 eller V-power.

Jo i en modern bil får man ut mer effekt med bättre bensin.

Är bensinen av lägre kvalitet ställs tändningen in mycket snällare vilket tar bort en del effekt, tvärtom när man tankar riktig soppa så ställs tändningen in mer aggressivt och man kan få ett par hästar mer.

Här har du ett bra exempel: http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4as … re=related


EDIT: Och kompressionen i en motor ändrar man inte utan tändningskurvan wink

Senast redigerat av TBOC_Razor (16 oktober 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Andreas34
17 oktober 2011 · 188 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Andreas34 skrev:

TBOC_Razor skrev:
Alla bilar ska väl enligt svenska regler kunna köras på 95 oktan ??

Men iaf, tanka vad du vill i den. Står det minst 95 oktan då klarar den från 95 oktan och uppåt.


Men om du tankar mer högoktanig soppa i bilen får du ut mer effekt ur motorn wink

mer effekt kan man väll inte få ut?? oktan är väll "kvaliteten" på bensinen, eller rättare sagt hur lätt den självantänder. eller är det bara jag som är helt fel ute?? för rimligtvis kan jag tänka mig att eftersom att det "går" att ha högre kompression ju högre oktan du har så kan du kanske få ytterst lite effekt OM man höjer kompet.. Eller är jag helt fel ute igen?? och du höjer väll inte kompet för att du tankar annan bensin?

Och till TS om du kan tanka vad du känner för, men om du inte bryr dig om priset så tanka 98 eller V-power.

Jo i en modern bil får man ut mer effekt med bättre bensin.

Är bensinen av lägre kvalitet ställs tändningen in mycket snällare vilket tar bort en del effekt, tvärtom när man tankar riktig soppa så ställs tändningen in mer aggressivt och man kan få ett par hästar mer.

Här har du ett bra exempel: http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4as … re=related


EDIT: Och kompressionen i en motor ändrar man inte utan tändningskurvan wink

tar tillbaka det jag sagt då jag skriver snabbare än mitt huvud klarar av, men eftersom att bilen ska kunna köras på 95 så "går" det att köra på det.. men bara för att jag är nyfiken skulle jag vilja se vad det blir för effektskillnad på om du tankar 95, 98 eller V-power.
men vad jag vet så är oktan bara hur benägen bensinen är att självantända, ju högre oktan desto "svårare" har bensinen att självantända. Tror själv inte på att det blir någon märkbar skillnad just sådär, men däremot vet jag att det är skillnad på tex: jet och shells bensin. Genom att tanka på dom sämre ställena så kan man få högre förbrukning.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Andreas34 skrev:
tar tillbaka det jag sagt då jag skriver snabbare än mitt huvud klarar av, men eftersom att bilen ska kunna köras på 95 så "går" det att köra på det.. men bara för att jag är nyfiken skulle jag vilja se vad det blir för effektskillnad på om du tankar 95, 98 eller V-power.
men vad jag vet så är oktan bara hur benägen bensinen är att självantända, ju högre oktan desto "svårare" har bensinen att självantända. Tror själv inte på att det blir någon märkbar skillnad just sådär, men däremot vet jag att det är skillnad på tex: jet och shells bensin. Genom att tanka på dom sämre ställena så kan man få högre förbrukning.

Ja bensinens oktantal anger hur lätt bensinen har för att självantända, detta är fakta nummer ett.

När man tankar "dålig" bensin så ställer motorstyrsystemet in sig så att det får en snällare tändkurva och när man tankar tex v-power så ställer det in sig på en mycket hårdare tändkurva vilket gör att motorn kan antända bensinblandningen i cylindern när kolven är i optimal position. Mer effekt ur varje detonation i varje cylinder alltså.

Detta är dock ingen självklarhet utan som videon jag länkade visar så gäller det ju att bilens motorstyrsystem kan "känna skillnad" på bensin och bensin så att den kan utnyttja det bättre bränslet till fullo.

Och jag kan aldrig tänka mig att en flådig adolf-kärra skulle sakna en sån funktion när det dessutom ska vara en modell med lite klös i.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang