Vad ska jag göra med buren för bes?

eejah
13 december 2011 · 82 Inlägg

Tjena har köpt ett ganska oseriöst bygge en volvo 16v som dem svetsat i en fullbur (ganska oseriöst gjort inte helsvetsat på endel ställen). Och sen har dem rivit ur i princip allt i den, och frågan nu är ju hur fan ska ja göra nu när jag vill besikta den? Det finns inga dörrsidor det är plastrutor som är fast skruvna all ''onödig'' plåt är bortkapat och sen är det bara halva instrumentbrädan, Ja ni förstår nog på ett ungefär det finns ingenting förutom en rally stol i den, och nu vill jag besikta den och ha den i vinter. Så frågan är ju ska man kapa ur buren slänga i orginal säten i den sen sätta i buren efter igen eller går det att besikta bilen med buren fast den inte är exakt 100% och gör de nått att de är fastskruvade plast rutor och inga dörrsidor? Snälla vill veta snabbt och hittar inga direkta svar på alla trådar som finns. Så ja skriver frågorna igen ja vill ha Bra svar på


Går det att besikta bilen med en halvdålig bur som inte är helsvetsad och så bra kapad (finns mellanrum)?
kan man besikta med skruvade plastrutor, och inga dörrsidor?
Måste man ha baksäte eller duger det men en orginal stol och en rallystol?

VAD MÅSTE JAG TÄNKA PÅ?

Tacksam för svar så fort som möjligt och massa tips så ja kan börja åtgärda det som behövs så den kan komma ut på vägarna till snön kommer smile

Volvo 740Turbo "3dagarn" (1990)
BMW 330D (2006)
Volvo 245 "eejah skrotad" (1990)
lindstrom87
16 december 2011 · 23 Inlägg

vet att du måste ha dörrsidor. annars klagar dom på att men kan skära sej. en alu plåt räcker. vad gällande buren så har ja för mej man måste regga besiktiga med den å samma sak om man tagit bort baksätet tror ja

Ford a (1930)
Zulu
16 december 2011 · 98 Inlägg

Montera in hönsnät... och en dörr och kalla det "hundbur".

big_smile

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
KHRacing
16 december 2011 ·

du kan regbesiktiga bilen

men du lär troligen få ersätta instrumentbrädan med en hel, eller vaddera den så man inte kan skada sig emot den.

dörrsidorna är ok med alu.plåtar
plastrutorna är NO-NO tag ur alla plastrutorna o regga/besiktiga UTAN dem. (för vindrutan är väl inte ersatt  va?)

Rallystolen måste ersättas med en orginalstol när du reggar.. o såklart få du sätta i en passagerarstol

SBP skiter mest i hur buren ser ut & kollar aldrig svetsar eller hur rören är bockade, de ser endast på säkerheten så att du kan kliva i,. men mest ur bilen utan svårigheter.
buren måste vara vadderad (rörisolerning duger gott) på alla de ställen, du i fastspänt läge i stolarna, kan ta tag i rören med dina kroppsdelan.

rören på tvären i ovankant av vindrutan måste ha en avbärare i form av en plåt, planka, plastbit som gör att du inte kan slå skallen rakt i röret, utan istället glider av röret.

Se min EVO som exempel på reggad (för gata) bur.

mvh kristian
trevlig helg

PS. lägg några bilder så vi kan få en uppfattning om hur läget är för dig.

Senast redigerat av KHRacing (16 december 2011)

eejah
19 december 2011 · 82 Inlägg

KHRacing skrev:
du kan regbesiktiga bilen

men du lär troligen få ersätta instrumentbrädan med en hel, eller vaddera den så man inte kan skada sig emot den.

dörrsidorna är ok med alu.plåtar
plastrutorna är NO-NO tag ur alla plastrutorna o regga/besiktiga UTAN dem. (för vindrutan är väl inte ersatt  va?)

Rallystolen måste ersättas med en orginalstol när du reggar.. o såklart få du sätta i en passagerarstol

SBP skiter mest i hur buren ser ut & kollar aldrig svetsar eller hur rören är bockade, de ser endast på säkerheten så att du kan kliva i,. men mest ur bilen utan svårigheter.
buren måste vara vadderad (rörisolerning duger gott) på alla de ställen, du i fastspänt läge i stolarna, kan ta tag i rören med dina kroppsdelan.

rören på tvären i ovankant av vindrutan måste ha en avbärare i form av en plåt, planka, plastbit som gör att du inte kan slå skallen rakt i röret, utan istället glider av röret.

Se min EVO som exempel på reggad (för gata) bur.

mvh kristian
trevlig helg

PS. lägg några bilder så vi kan få en uppfattning om hur läget är för dig.

tackar för jävligt bra info, då är de bara för mig att fixa fram andra rutor. Men frågan nu är ju kan man ta plast på bak dörrarna? tänkte eftersom dom dörrarna "används ju inte"  sen har ja hört många säga att röret som går tvärs över vid stolen kan vara svår att få igenom eftersom den gör de lite svårt att komma in?

Och självklart ska ja ta lite bilder när ja får tid att börja med bilen smile

BMW 330D (2006)
Volvo 740Turbo "3dagarn" (1990)
Volvo 245 "eejah skrotad" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang