Etanol konvertering volvo850

Conbier
12 september 2005 · 34 Inlägg

Hejsan, eftersom etanloen är så billig nu så tänkte jag då försöka konvertera om min bil. om det nu inte kan innebära så stora skador för motor och liknande?

Polaren har redan börjat med sin... han började med 25% etanol... och det gick skit bra.. nu stegrade han upp sist han tankade till 50%... men problemet är att han har en ford...

Vet inte om jag kan eller vågar göra likadnat på min volvo 850? någon som vet?

Tack på förhand!

Gör som Ford- KÖP VOLVO =)
Volvo S60 2.5 T Sport & Volvo 850 GLT :)
VOLVO142TIC
12 september 2005 · 240 Inlägg

hej! har en kompis som har en 850 å han kör bara med etanol.. å det går hur bra som hellst eftersom den har ett adaptivt bränslesystem.

Danne_escort
12 september 2005 · 469 Inlägg

Någon som vet om det går köra på etanol i en ford mondeo med? ska man köra stegvis `då? smile

Janken Driver
12 september 2005 · 2 111 Inlägg

Vad jag har förstått efter lite läsning samt nått program på burken så kan det var skadligt för spsien och i västa fall leda till att den skär(bilar som ej blvit konverterade alltså). Samt är det väl bara tillåtet än sålänge att konvertera bilar av årsmodell före 88?.Rätta mig om jag har fel. Att blanda i lite etanol i tanken må väl va hänt men 50% tycker iaf jag låter mycket...Det är upp till var och en. Däremot hanterar ju olika bilar säkerligen etanolen på olika bra sätt men lite slöare bil verkar vara en märkbar bieffekt.

Slår vad om att när alla konverterat sina bilar så stiger etanolen o hamnar på samma prisnivå som bensinen hehe...men ur moljösynpunkt är det ju såklart en förbättring.

Senast redigerat av Janken (12 september 2005)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Conbier
12 september 2005 · 34 Inlägg

jag hittade massor med information på www.etanol.nu... där kan man läsa om konvertering och liknande... och polaren har en mondeo o det går perfekt:P

Gör som Ford- KÖP VOLVO =)
Volvo S60 2.5 T Sport & Volvo 850 GLT :)
Sharky
13 september 2005 · 10 287 Inlägg

Slitaget ökar. Bla annat så kan man få problem med ventilsäten.
Dessutom så kan man få problem vid kallstart på vinter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mattes
18 september 2005 · 26 Inlägg

En kompis te mej har 40% etanol i sin v70, en bieffekt är att det är problem emd kallstarter vid låga temperatuerer.

DJ_Andenn
19 september 2005 · 60 Inlägg

en jag känner har en 855 t5r och har bytttill etanol helt... han bara öka bränsletrycket. och den gick himla bra utan några bieffekter. det ena va att den var svår startad när det är kallt men det är ju bara att köra
med motorvärmaren

Överladdad Golf Diesel...
Sharky
20 september 2005 · 10 287 Inlägg

Det finns bieffekter med att köra på ren etanol. Man kanske inte inser dom direkt och därför tycker att allt är hunky dory.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TS_quattro fyrkrafsare
20 september 2005 · 1 443 Inlägg

etanol fräter mer på packningar, tätningar, slangar etc än vad bensin gör vilket kan ge läckor som ger en minst sagt stor brandrisk. den löser även upp beläggningar i bränslesystemet som kan göra att hela skiten prån pump till spridare bekar igen. sedan smörjer inte sprit på det sätt som helt petroleumbaserade bränslen gör.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Sagge_AM
20 september 2005 ·

Så om man skulle konventrera så förlorar man effekt på motorn??

parayaCar
21 september 2005 · 424 Inlägg

Ja, eftersom etanol är slöare än bensin. Är som att köra på lägre oktantal.

/simon

**// Toyota \\**
Scratch
21 september 2005 · 719 Inlägg

Etanol har en lägre energi halt än bensin vilket gör att det behövs mer för att uppnå samma effekt vilket leder till att man behöver öka bränsle trycket!

Görs med bränsletrycksregulator om det inte går orginal.

Sedan är dom flesta insprutnings bilar anpassnings bara så dom fixar blandning och det där själv, men med högre bränsle tryck kan ventiler bränslepump ta skada då det inte är gjorda för dom trycken det blir alltså ökat slitash. Det men bör göra om man e osäker är att byta ventiler kör bränsletryckregulator = 2 bränsle pumpar.

Hör med en verkstad om dom rekomenderar att du ska byta ventiler och dyl!

live free, die young.
JEP
7 oktober 2005 · 1 Inlägg

En 850GLT 92 går att köra upp till ca 50% E85. Därefter får du felkoder som du måste nolla hela tiden. (Har du nyare än 94 måste en dator kopplas in för att nolla).

Köp en bränsletrycksregulator på t.ex. mekonomen och koppla in, därefter kan du testa med över 50% E85 i tanken.

Kör nu en SAAB 900i 16V 89:a konverterad för 100% E85 sedan April. Går mycket bra. Bränsletrycket höjt från orginal 3.0 till 5.1 Bar.
Vid kallstarter har jag monterat ett motstånd i serie med tempgivaren så man lurar databoxen att det är -35° och då ger den lite extra smile Fungerar mycket bra hittills (-5° på morgonen som lägst jag testat)

Även en 740GL 87:a med B230F motorn fungerar bra med samma ombyggnad.

Lite högre ställd tändning ger lite extra då E85 har ett oktantal runt 104.

Lycka till!
Mvh JEP

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang