Torkarmotor fungerar inte när den blir kall, Skoda Octavia - 1998.

Aero T16
4 februari 2012 · 1 327 Inlägg

Har fått problem med att torkarmotorn inte fungar så fort den blir kall.

När bilen har stått stilla med motorvärmare kopplad så fungerar den men kör man iväg bil så bilen kyls ner så orkar den inte röra den mer än att den hoppar till litegrann. Idag när temperaturer ligger på minus 34-40 grader här så finns det inte det minsta liv i den.

Tror ni att felet ligger i motorn, styrningen till motorn eller i länkaget?

titum
4 februari 2012 · 164 Inlägg

lagringarna till torkararmarna i armaturen brukar kärva på gamla oktavian

bara lossa länkaget till motorn och känna, brukar gå jävligt tungt

mvh

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Aero T16
4 februari 2012 · 1 327 Inlägg

titum skrev:
lagringarna till torkararmarna i armaturen brukar kärva på gamla oktavian

bara lossa länkaget till motorn och känna, brukar gå jävligt tungt

mvh

Tack, det var ett bra tips. smile

Kan man byta ut lagringarna eller är det något special?

titum
4 februari 2012 · 164 Inlägg

prova att försöka smörja (funkar troligen inte, har inte provat att ta isär)

jobbade på verkstad, vi bytte hela armaturen. skulle nog kolla efter en som inte kärvar på skroten och fetta in axlarna innan jag monterade den.

smidigast vore ju om du hade nån självplock i närheten (typ returbilen)

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Aero T16
5 februari 2012 · 1 327 Inlägg

Tack, ska kolla upp det när blir varmare ute.

Låter illa om det är hela armaturen som behöver bytas då den förmodligen inte finns att köpa som reservdel på en skrot.

Ligger en skrot ca 3,5 mil härifrån men den självplocken öppnar inte föränns i juni tror jag.

titum
5 februari 2012 · 164 Inlägg

den borde finnas som reservdel tycker jag. men bara ringa och kolla med närmsta skrot om dem har. men kolla den innan du köper den så den inte är lika dålig

annars ring till skoda verkstad och kolla vad den kostar ny, kanske inte är så dyr ny heller smile

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Aero T16
5 februari 2012 · 1 327 Inlägg

Kanske den är som du säger inte så jättedyr.

Bara den här kylan lättar litegrann så jag kan kolla upp det. Är - 31 grader just nu och då går det bara sönder grejer om man börjar skruva.

titum
5 februari 2012 · 164 Inlägg

jo akta plasten under rutan, var noga med att göra rent spåret den sitter i samt smörja i spåret när plasten skall tillbaka.

har sett när en kille hade grus kvar i listen och då sprack vindrutan, dock var det troligen en liten skada på rutan innan som "smet" när det vart spänningar

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Aero T16
5 februari 2012 · 1 327 Inlägg

Det ska jag tänka på, får smörja med lite 5-56 eller vaselin där.

Kom på att jag kollade säkringarna förra veckan för att se om det fanns några extra i reserv.

Fyllde då på samtliga tomma platser i säkringsbehållaren med nya säkringar.

Fick lite stötar igår när jag tog i bilen men det har nog inget med torkarmotorn att göra då den har stannat en gång tidigare med när det var kallt.

Tvättade även bilen förra veckan i GDS hallen så det kan ju ha kommit in vatten någonstans som ställer till med problem. Hade iofs tvättat bilen vid förra tillfället den stannade med men.

saabv4kungen
5 februari 2012 · 29 Inlägg

det är inte underligt att det inte funkar när det är över 30- smile

Aero T16
5 februari 2012 · 1 327 Inlägg

saabv4kungen skrev:
det är inte underligt att det inte funkar när det är över 30- smile

Nä, men vid - 20 bör det ju fungera iaf smile

saabv4kungen
5 februari 2012 · 29 Inlägg

om du skulle prova ha den i go värmen ett tag så skulle det funka direkt men kring 20- då är motorn så styv av sig. mercan gjorde samma sak men den gick att köra ändå men den gick sakta torkaren smile saaben har bara fått mysa i veckan och den hära kalla helgen smile

Drönirettab
5 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Får man fråga varför du vill använda torkarna i den här temperaturen, vifta bort kylan eller? wink

Dålig humor, jag vet.

Torkarna på min 240 brukar krångla i kyla, men där är det dålig kontakt i torkarspaken. Verkar ju bli varmare nu iaf så då kan du förhoppningsvis börja meka. smile

Är det ingen självplock på vintern i Storsund?

Senast redigerat av Drönirettab (5 februari 2012)

Aero T16
5 februari 2012 · 1 327 Inlägg

Problemet är att det börjar vara tid för besikning och om inte torkarna fungerar vid besiktningen så lär man ju få ombesiktning.

Självplocken är bara öppen mellan juni till september tror jag, sen har de ju aldrig den bilmodell som man behöver delar ifrån heller och har de rätt modell så är det till 99% någon som redan har tagit den del man behöver hmm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang