Dubbla krängningshämmare på bak volvo 945

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
30 januari 2012 · 176 Inlägg

undrar om de skulle påverka mycket i t.ex kurvor om man skulle sätta på dubbla krängningshämmare på bak på min volvo 945. mvh jesper

Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
WunderBara_David
30 januari 2012 · 57 Inlägg

dra på 25mm krängningshämmare istället

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
30 januari 2012 · 176 Inlägg

WunderBara_David skrev:
dra på 25mm krängningshämmare istället

vart får man tag i de då?

Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
WunderBara_David
30 januari 2012 · 57 Inlägg

bakaxel.se *


edit: http://www.bakaxel.se/kraengningshaemmare.html  4100 spänn fram o bak

Senast redigerat av WunderBara_David (30 januari 2012)

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
30 januari 2012 · 176 Inlägg

WunderBara_David skrev:
bakaxel.se *

aja väntar på att någon svarar här som testat om de gör någon skillnad:P

Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
WunderBara_David
30 januari 2012 · 57 Inlägg

folk som testar säger att det gör skillnad.... men det e så fult !

KHRacing
30 januari 2012 ·

WunderBara_David skrev:
folk som testar säger att det gör skillnad.... men det e så fult !

Funkar ypperligt.

O du. hur många ställer sig på knä o glor under din bil ?

WunderBara_David
30 januari 2012 · 57 Inlägg

KHRacing skrev:

WunderBara_David skrev:
folk som testar säger att det gör skillnad.... men det e så fult !

Funkar ypperligt.

O du. hur många ställer sig på knä o glor under din bil ?

nej asså på så sett är det inte fult men det e ful meck! kanske bara jag som tycker så men det är min åsikt;)

BearNewstrom
30 januari 2012 · 84 Inlägg

WunderBara_David skrev:

KHRacing skrev:

WunderBara_David skrev:
folk som testar säger att det gör skillnad.... men det e så fult !

Funkar ypperligt.

O du. hur många ställer sig på knä o glor under din bil ?

nej asså på så sett är det inte fult men det e ful meck! kanske bara jag som tycker så men det är min åsikt;)

Skulle snarare säga att den är smart ^^ Lätt sätt att styva till bilen? måste inte vara dyrt för att det ska vara seriöst? hehe

Volkswagen Bubbla "Zwittzy" (1961)
Audi Q7 (2012)
Audi A4 b7 "Then GOOe" (2008)
WunderBara_David
30 januari 2012 · 57 Inlägg

Volvo_Racing_ skrev:

WunderBara_David skrev:

KHRacing skrev:

Funkar ypperligt.

O du. hur många ställer sig på knä o glor under din bil ?

nej asså på så sett är det inte fult men det e ful meck! kanske bara jag som tycker så men det är min åsikt;)

Skulle snarare säga att den är smart ^^ Lätt sätt att styva till bilen? måste inte vara dyrt för att det ska vara seriöst? hehe

nä de e sant wink

SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
31 januari 2012 · 176 Inlägg

så länge man lackar de i en snygg färg och de ser bra ut så är det okej, och de e bra mycke billigare än byta alla dämpare å fjädrar runt om.

Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
epapower
1 februari 2012 · 593 Inlägg

Jag kör med dubbla krängare bak på min, funkar riktigt bra. Jag märker tydligast skillnad på att den inte känns så "gungig" i bakvagnen i kurvor i högre hastighet, sen även så upplever jag den mkt stabilare när man sladdar..

mvh

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Vet inte om det gör nåt speciellt att man just monterar dubbla, mer än att det blir en kraftig uppgradering.
Finns ju iaf 16, 19mm originalkrängningshämmare och 25mm bak från amerikanska IPD.

Slå en kik här: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf
Dubbla 19mm á 38mm blir så pass stort att det inte ens ryms i tabellen.
Kanske lite väl overkill wink

Själv har jag stegat upp från 16 till 19 (+99% styvhet) och sedan till 25 (+200%, +496% totalt) bak på min 740 och
det har märkts ganska stor skillnad smile Mellan 16 och 19-uppgraderingen så gjorde jag ingen förändring fram samtidigt som spelade in så det var skoj.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
2 februari 2012 · 176 Inlägg

epapower skrev:
Jag kör med dubbla krängare bak på min, funkar riktigt bra. Jag märker tydligast skillnad på att den inte känns så "gungig" i bakvagnen i kurvor i högre hastighet, sen även så upplever jag den mkt stabilare när man sladdar..

mvh

låter vettigt får nog bli så dåtongue

Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Kalasgasarn
2 februari 2012 · 937 Inlägg

har hat 17/19 på min 940 turbo är nästan grattis å funka med allt säkerhet lite bra som dyra järn spätt från xtrem.se å så vidare, ska även ha det på mitt projet på min 940 t5 å där prata vi 100.000 projekt så det snållas inte med grejer med jag priotera att det funka lite bra som att köpa det där för några tusen lappar smile något måsta man ju snåla på wink

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
SsRs-RacinG Jänke och volvo fantast
2 februari 2012 · 176 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
har hat 17/19 på min 940 turbo är nästan grattis å funka med allt säkerhet lite bra som dyra järn spätt från xtrem.se å så vidare, ska även ha det på mitt projet på min 940 t5 å där prata vi 100.000 projekt så det snållas inte med grejer med jag priotera att det funka lite bra som att köpa det där för några tusen lappar smile något måsta man ju snåla på wink

hehe håller med !tongue

Volvo 855 T-5R "Oliven" (1995)
Chevrolet Camaro "ss rs" (1972)
Volvo S40 T5 "Polestar" (2004)
Kmarcus
7 februari 2012 · 854 Inlägg

steifan skrev:
Slå en kik här: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf
Dubbla 19mm á 38mm blir så pass stort att det inte ens ryms i tabellen.
Kanske lite väl overkill wink

Dubbla 19 mm är inte samma sak som en 38 mm... Har för mig att det ska bli motsvarande 22-23 mm. Bara så att ingen gör bort sig hos polarna wink

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
steifan DR!FTT3KN!K3R
7 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Kmarcus skrev:

steifan skrev:
Slå en kik här: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf
Dubbla 19mm á 38mm blir så pass stort att det inte ens ryms i tabellen.
Kanske lite väl overkill wink

Dubbla 19 mm är inte samma sak som en 38 mm... Har för mig att det ska bli motsvarande 22-23 mm. Bara så att ingen gör bort sig hos polarna wink

haha det stämmer nog bra det!

"16+16 = 19.027 __ 19+19 = 22.595 __ 21+21 = 24.973 __ 23+23 = 27.352 __ 25+25 = 29.730
16+19 = 21.037 __ 19+21 = 23.873 __ 21+23 = 26.243 __ 23+25 = 28.615
16+21 = 22.581 __ 19+23 = 25.307 __ 21+25 = 27.657
16+23 = 24.242 __ 19+25 = 26.866
16+25 = 25.988 "

från http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=9587 där någon räknat fram lite värden.

Kalasgasarn
7 februari 2012 · 937 Inlägg

steifan skrev:

Kmarcus skrev:

steifan skrev:
Slå en kik här: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf
Dubbla 19mm á 38mm blir så pass stort att det inte ens ryms i tabellen.
Kanske lite väl overkill wink

Dubbla 19 mm är inte samma sak som en 38 mm... Har för mig att det ska bli motsvarande 22-23 mm. Bara så att ingen gör bort sig hos polarna wink

haha det stämmer nog bra det!

"16+16 = 19.027 __ 19+19 = 22.595 __ 21+21 = 24.973 __ 23+23 = 27.352 __ 25+25 = 29.730
16+19 = 21.037 __ 19+21 = 23.873 __ 21+23 = 26.243 __ 23+25 = 28.615
16+21 = 22.581 __ 19+23 = 25.307 __ 21+25 = 27.657
16+23 = 24.242 __ 19+25 = 26.866
16+25 = 25.988 "

från http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=9587 där någon räknat fram lite värden.

jajaja men ska inte vara så noga wink

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
steifan DR!FTT3KN!K3R
7 februari 2012 · 10 427 Inlägg

IPDs kränghämmarsatser till Volvo 240 har bakkrängare som har 22-23mm diameter (och inte 25 som till 7/900).

Kan ju hända att dubbla 19 är precis lagom om det motsvarar en 22,6mm wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang