Saab 900 2.0T 98a laddar över 1.5 bar och hackar när den e kall

Mattias_Vejdeland
3 mars 2012 · 329 Inlägg

Har du testat så att magnetventilen funkar och att vacumslangarna är hela?????  Även fast WGn troligtvis är kass så kan det även vara bra att kolla.. big_smile

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
FatManCustoms grön aktivist
3 mars 2012 · 846 Inlägg

Mattias_Vejdeland skrev:
Har du testat så att magnetventilen funkar och att vacumslangarna är hela?????  Även fast WGn troligtvis är kass så kan det även vara bra att kolla.. big_smile

Tänkte fokusera på WG först och sedan ta hand om MV wink.

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Mattias_Vejdeland
3 mars 2012 · 329 Inlägg

Confide skrev:

Mattias_Vejdeland skrev:
Har du testat så att magnetventilen funkar och att vacumslangarna är hela?????  Även fast WGn troligtvis är kass så kan det även vara bra att kolla.. big_smile

Tänkte fokusera på WG först och sedan ta hand om MV wink.

Absolut big_smile

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

men nu har jag fått ännu ett problem  WG stången har en hål för en skruv längs fram där man sätter fast den i den lilla järn biten som sticker ut från turbon. den lilla järn bilten e fri och kan surra så när jag tog bort WG:N surrade den bakåt och nu vill den inte komma tillbaks, den surrar ett halvt varv framåt men inget mer. jag kollade så att det inte något står i vägen på utsidan men det fanns inget.. hur gör jag? höll på i en timme med den där jäckel

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

jag pratar om WG spjället
http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar … 26f9a1.jpg



nu laddar inte turbon någonting alls.. den visslar lite bara och spjäll armen e "i läget bakåt". försökte skruva loss avgasröret från turbon men en av skurvarna kronglade som fan och ville inte släppa (den nedre)

e det fara att köra bilen? kan det bli värre?? som sagt den laddar ingenting och turbon visslar.


bilen var lite varm när spjällarmen ramlade bakåt.. kan det ha med det att göra? alltså att den fastnade?

Senast redigerat av Conceited (3 mars 2012)

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Mattias_Vejdeland
3 mars 2012 · 329 Inlägg

Kan du få upp en bild på hur det ser ut nu???? lättare att förklara då big_smile

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

Mattias_Vejdeland skrev:
Kan du få upp en bild på hur det ser ut nu???? lättare att förklara då big_smile

okj jag går ut och fixar en bild på en gång

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

Conceited skrev:

Mattias_Vejdeland skrev:
Kan du få upp en bild på hur det ser ut nu???? lättare att förklara då big_smile

okj jag går ut och fixar en bild på en gång

http://i41.tinypic.com/13zwvhe.jpg

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Mattias_Vejdeland
3 mars 2012 · 329 Inlägg

Conceited skrev:

Conceited skrev:

Mattias_Vejdeland skrev:
Kan du få upp en bild på hur det ser ut nu???? lättare att förklara då big_smile

okj jag går ut och fixar en bild på en gång

http://i41.tinypic.com/13zwvhe.jpg

Ok... Stången till vänster ska gå att röra lite grann fram och tillbaka, armen i turbon (den till höger) skall gå att vrida tillbaka, gör den inte det kan det vara så illa att den har fastnat i impellern i turbon. Var det mycket spänn i stången/armen när du fick isär dom???

Senast redigerat av Mattias_Vejdeland (3 mars 2012)

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

en bild till (lånad)
http://i42.tinypic.com/300ch03.jpg

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

Mattias_Vejdeland skrev:

Conceited skrev:

Conceited skrev:

okj jag går ut och fixar en bild på en gång

http://i41.tinypic.com/13zwvhe.jpg

Ok... Stången till vänster ska gå att röra lite grann fram och tillbaka, armen i turbon (den till höger) skall gå att vrida tillbaka, gör den inte det kan det vara så illa att den har fastnat i impellern i turbon. Var det mycket spänn i stången/armen när du fick isär dom???

WG stången? a det gick inte att röra den

men spjällarmen som (den som fastnat) var lätt och rörde sig smidigt fram och tillbaks, men den fastnade när jag startade bilen och den blev lite varm

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Mattias_Vejdeland
3 mars 2012 · 329 Inlägg

Ok.. och stången är inte rörlig nu heller??? Sitter den fast är den troligtvis kass.. Har du otur kan turbon också vara helt kass då wastegatespjället (eller vad man ska kalla det för) kan ha åkt in i avgasimpellern när du startade bilen.. Rekomenderar att du försöker få loss downpipen från turbon och kollar det.. Är det så = Ny turbo sad

Senast redigerat av Mattias_Vejdeland (3 mars 2012)

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

Mattias_Vejdeland skrev:
Ok.. och stången är inte rörlig nu heller??? Sitter den fast är den troligtvis kass.. Har du otur kan turbon också vara helt kass då wastegatespjället (eller vad man ska kalla det för) kan ha åkt in i avgasimpellern när du startade bilen.. Rekomenderar att du försöker få loss downpipen från turbon och kollar det.. Är det så = Ny turbo sad

vilken jävla otur alltså sad har 9-3orna samma turbo? eller passar den till 900?

e fara om jag kör bilen? skroten ligger 3 mil bort

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Mattias_Vejdeland
3 mars 2012 · 329 Inlägg

Conceited skrev:

Mattias_Vejdeland skrev:
Ok.. och stången är inte rörlig nu heller??? Sitter den fast är den troligtvis kass.. Har du otur kan turbon också vara helt kass då wastegatespjället (eller vad man ska kalla det för) kan ha åkt in i avgasimpellern när du startade bilen.. Rekomenderar att du försöker få loss downpipen från turbon och kollar det.. Är det så = Ny turbo sad

vilken jävla otur alltså sad har 9-3orna samma turbo? eller passar den till 900?

e fara om jag kör bilen? skroten ligger 3 mil bort

Rekomenderar inte att köra bilen... Tror (inte 100% säker) att turbon från gamla 9-3 passar då den i stort sett är en facelift på 900

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

Mattias_Vejdeland skrev:

Conceited skrev:

Mattias_Vejdeland skrev:
Ok.. och stången är inte rörlig nu heller??? Sitter den fast är den troligtvis kass.. Har du otur kan turbon också vara helt kass då wastegatespjället (eller vad man ska kalla det för) kan ha åkt in i avgasimpellern när du startade bilen.. Rekomenderar att du försöker få loss downpipen från turbon och kollar det.. Är det så = Ny turbo sad

vilken jävla otur alltså sad har 9-3orna samma turbo? eller passar den till 900?

e fara om jag kör bilen? skroten ligger 3 mil bort

Rekomenderar inte att köra bilen... Tror (inte 100% säker) att turbon från gamla 9-3 passar då den i stort sett är en facelift på 900

okej vad kan hända då tex?

900 har ett Garrett TB2569 aggregat. Detta satt även på og 9-3 98-00 har jag för mig.. rätta mig gärna om jag har fel?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Mattias_Vejdeland
3 mars 2012 · 329 Inlägg

Conceited skrev:

Mattias_Vejdeland skrev:

Conceited skrev:
vilken jävla otur alltså sad har 9-3orna samma turbo? eller passar den till 900?

e fara om jag kör bilen? skroten ligger 3 mil bort

Rekomenderar inte att köra bilen... Tror (inte 100% säker) att turbon från gamla 9-3 passar då den i stort sett är en facelift på 900

okej vad kan hända då tex?

900 har ett Garrett TB2569 aggregat. Detta satt även på og 9-3 98-00 har jag för mig.. rätta mig gärna om jag har fel?

Aldrig bra att köra en bil där något kan vara kasst (kan bli värre)
Då är det bara att byta big_smile

Senast redigerat av Mattias_Vejdeland (3 mars 2012)

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

Mattias_Vejdeland skrev:

Conceited skrev:

Mattias_Vejdeland skrev:

Rekomenderar inte att köra bilen... Tror (inte 100% säker) att turbon från gamla 9-3 passar då den i stort sett är en facelift på 900

okej vad kan hända då tex?

900 har ett Garrett TB2569 aggregat. Detta satt även på og 9-3 98-00 har jag för mig.. rätta mig gärna om jag har fel?

Aldrig bra att köra en bil där något kan vara kasst (kan bli värre)
Då är det bara att byta big_smile

okej tack så mycket för hjälpen.. men om vi säger att den sitter fast, går det inte peta den med en skruvmejsel så den går tillbaks? varför är turbon kass om den e det?

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Mattias_Vejdeland
3 mars 2012 · 329 Inlägg

har den gått emot impellern är impellern troligtvis skrot, nu vet jag inte till hundra procent om det är möjligt. Det är därför jag rekomenderar att du försöker få av downpipen och kontrollerar hur impellern ser ut..

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
Conceited GARAGET V.D.
3 mars 2012 · 900 Inlägg

Mattias_Vejdeland skrev:
har den gått emot impellern är impellern troligtvis skrot, nu vet jag inte till hundra procent om det är möjligt. Det är därför jag rekomenderar att du försöker få av downpipen och kontrollerar hur impellern ser ut..

okej, problemet e att downpipen har tre muttrar och den nedre e rund sad å det e svårt att komma åt den med en lite större verktyg liksom. hjälper det men värmer den ordentligt? så den kanske lossnar fortare.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Mattias_Vejdeland
3 mars 2012 · 329 Inlägg

Jo det är ett helvete att komma åt (har haft en 900 2.0t med 3" downpipe, trångt är bara förnamnet big_smile
Testa du att värma upp den ordentligt då brukar det mesta lossna....

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang