Rallyhalle skrev:
9-5 som dessutom är en klenare konstruktion kräver omvårdnad för att klara av så långa sträckor. Och att då köpa en motor som gått så långt men man har absolut ingen historik på den? Nää, då har man nog större chanser på trisslotterna.
Vev, vevlager, ramlager är identiska, vevstakar, blockets material och bearbetning, tolleranser och huvudkonstruktion och hela motorn är i princip densamma som en "T5" motor med den skillnaden att kolvarna är av lågfriktionstyp som kräver sitt.
Det som kan få en T7 motor till att ha en kortare livslängd är i de fall motorn går med kontaminerad olja och därmed taskig smörjning. Slarvar man med oljebyten samt inte följer de instruktioner från Saab som kräver tätare serviceintervall (eller kör med för låg klassning på oljan) om man har många korta körningar. Ja då kan det ju gå så illa om man har otur, som i exemplet ovan.
Många kollar ju aldrig ens oljenivån mellan servicetillfällena på sin bil! Jag vill påstå att den skött 9-5 klarar minst lika många mil som en 9000 med "T5" motor!
M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (14 mars 2012)