Saab 9-5 2.0t -99 motorknack, okänt fel, bilder och ljudfil bifogade, tacksam för hjälp!

AndreasPlars
14 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Rallyhalle skrev:
9-5 som dessutom är en klenare konstruktion kräver omvårdnad för att klara av så långa sträckor. Och att då köpa en motor som gått så långt men man har absolut ingen historik på den? Nää, då har man nog större chanser på trisslotterna.

Vev, vevlager, ramlager är identiska, vevstakar, blockets material och bearbetning, tolleranser och huvudkonstruktion och hela motorn är i princip densamma som en "T5" motor med den skillnaden att kolvarna är av lågfriktionstyp som kräver sitt.

Det som kan få en T7 motor till att ha en kortare livslängd är i de fall motorn går med kontaminerad olja och därmed taskig smörjning. Slarvar man med oljebyten samt inte följer de instruktioner från Saab som kräver tätare serviceintervall (eller kör med för låg klassning på oljan) om man har många korta körningar. Ja då kan det ju gå så illa om man har otur, som i exemplet ovan.
Många kollar ju aldrig ens oljenivån mellan servicetillfällena på sin bil! Jag vill påstå att den skött 9-5 klarar minst lika många mil som en 9000 med "T5" motor!

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (14 mars 2012)

Saab 900i (1989)
KristianRS5
14 mars 2012 · 79 Inlägg

Tycker det hörs som att lagret i något remhjul har gått sönder , hände mig åt hål i kåpan. tycker du skall provbuta alla remhjul.

Civilarn
14 mars 2012 · 249 Inlägg

Känns så jävla dyrt att behöva pynta ut runt 10.000 för en renovering, ska jag renovera kommer jag byta kedja, ramlager,vevlager, slipa vev, ordna överfallen och lagerlägena, plana toppen och byta alla packningarn, denna renovering kan jag göra för runt 5-6 tusen bara jag hittar någon som gör maskinarbetena hemma och inte på ett företag som tar rejält betalt plus moms.. tongue Rätta mig om jag har fel Rallyhalle=P

Civilarn
14 mars 2012 · 249 Inlägg

jag kan visa en bild på ett ramlager, dom har ju inte snurrat tror jag, utan dom sätt jävligt hårt bara när man skulle få loss dom.. det är typ 4-5 stycken månar som ser ut som den på bilden

http://forumbilder.se/images/54420121148579927.jpg

Jag kan ju fixa några bilder imorgon på vevaxeln, är det till någon hjälp för att ni ska kunna avgöra hur mycket jobb en renovering innebär? Bäcks motorslip sa att ramlagren definitivt gjort detta knack..

Senast redigerat av robbaxxxx (14 mars 2012)

Rallyhalle
15 mars 2012 · 4 299 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Rallyhalle skrev:
9-5 som dessutom är en klenare konstruktion kräver omvårdnad för att klara av så långa sträckor. Och att då köpa en motor som gått så långt men man har absolut ingen historik på den? Nää, då har man nog större chanser på trisslotterna.

Vev, vevlager, ramlager är identiska, vevstakar, blockets material och bearbetning, tolleranser och huvudkonstruktion och hela motorn är i princip densamma som en "T5" motor med den skillnaden att kolvarna är av lågfriktionstyp som kräver sitt.

Det som kan få en T7 motor till att ha en kortare livslängd är i de fall motorn går med kontaminerad olja och därmed taskig smörjning. Slarvar man med oljebyten samt inte följer de instruktioner från Saab som kräver tätare serviceintervall (eller kör med för låg klassning på oljan) om man har många korta körningar. Ja då kan det ju gå så illa om man har otur, som i exemplet ovan.
Många kollar ju aldrig ens oljenivån mellan servicetillfällena på sin bil! Jag vill påstå att den skött 9-5 klarar minst lika många mil som en 9000 med "T5" motor!

M.V.H.

Ja de var lite fel uttryckt av mig med "klenare konstruktion". Syftade i stort sett mest på kolvarna som är en bov i dramat i många fall, men också på att B2x5 är känsligare med oljebytena. Tyvärr är det där med täta oljebyten samt kontrollerad oljenivå vad jag upplever ovanligt på en lite äldre bil som tappat i värde.
Tummar kryper längre in i händerna i kombination med mer okunskap gör ju att skötseln av bilen tummas en del på.

Men en rätt skött B2x5 kan säkert gå långt, dock ovanligt med en 45 000 milad 9-5 som inte är motorbytt tycker jag. Och det mest pga av dom aspekter både du och jag dragit upp.

Därför tycker inte jag att man ska slänga i en motor som passerat 30 000 mil där man inte vet hur den är servad, har den någon gång råkat ut för ett lite allvarligare turboras?

Rallyhalle
15 mars 2012 · 4 299 Inlägg

robbaxxxx skrev:
Känns så jävla dyrt att behöva pynta ut runt 10.000 för en renovering, ska jag renovera kommer jag byta kedja, ramlager,vevlager, slipa vev, ordna överfallen och lagerlägena, plana toppen och byta alla packningarn, denna renovering kan jag göra för runt 5-6 tusen bara jag hittar någon som gör maskinarbetena hemma och inte på ett företag som tar rejält betalt plus moms.. tongue Rätta mig om jag har fel Rallyhalle=P

Förstår vad du menar, tråkiga pengar. Men ska man köpa en begagnad motor bör man se till att kunna kolla upp den ordentligt. Sen kan man ju för säkerthets skulle montera ner oljetråg och kolla silen etc innan man i så fall slänger i motorn så man undviker senare tråkigheter.

Det är ju lite blandat med min yrkeskunskap + min perfektionism som säger att du bör renovera befintliga motorn. Men det är för att jag haft kunder som velat göra den billiga vägen, men som sen kommit tillbaka med svansen mellan benen för att be mig göra på det sättet jag ville göra från början.

Men beslutet är ditt, jag kan inte göra annat än att rekommendera smile

Och sen vad gäller omslipning av vev skulle jag nästan satsa på en bättre beg istället sett till bilden på hur lagrena såg ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang