Bromsar skakar, Helt nya Skivor + Klossar(Saab 9-3 aero -02)

caboom89
3 mars 2012 · 67 Inlägg

Hej!

Köpte mig ett par nya EBC sportskivor (framskivor) från Maptun då jag trodde mina 1 år gammla skivor va kass för att det skakade i ratten när jag bromsar.

Bytte allt idag och smorde upp alla rörliga delar, rebgjorde ytan på navet där skivan ligger till.

När jag skulle provköra upptäcker jag att det fortfarande skakar i ratten när jag bromsar mer våldsamt vid vissa hastigeheter än andra. Det visar sig främst från ca 90km/h och upp mot 140km/h säkert i högre hastigheter också men anser inte att det är lönt att testa i högre hastighet. Som värst är det e ca 100km/h.

Har pga detta mätt skivor och nav och kunde inte se några direkta ojämnheter.

Undrar om någon kanske vet vad det kan vara för fel med bilen? Ska ju inte skaka så i ett par helt nya bromsar.

Mvh!

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Kollat så att stålfjädrarna som håller oken sitter som dom ska ?

Kollat efter glapp i diverse lager och bussningar ??


Prova byta glidbussningarna i oken, det är nog det enda jag kan tänka mig om allt annat är kollat...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
caboom89
3 mars 2012 · 67 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Kollat så att stålfjädrarna som håller oken sitter som dom ska ?

Kollat efter glapp i diverse lager och bussningar ??


Prova byta glidbussningarna i oken, det är nog det enda jag kan tänka mig om allt annat är kollat...

Stålfjädrarna sitter som de ska. Har inte kollat bussningar men ryckte och kände efter i både skiva och ok och där kändes inga glapp eller nått.

Vilka bussningar och lager tror du man bör kolla?

Glidbussningar= insexskruvarna/glidpinnarna som går in i okets "överdel"? Sitter täckta med plastbrickor och instuckna i gummin innan dem når oket?

Tack för svaret:)

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
Volvofarfar
3 mars 2012 · 1 312 Inlägg

Kolla bussningarna till länkarmen, dit med brytjärn och känn efter om det glappar/rör sig för mycket..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Glidbussningarna är gummibitarna som glidbultarna sitter "instuckna" i wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
dawwe ...has left the building...
15 april 2012 · 4 474 Inlägg

Pukkohontas: Om "packningen i huvudbromscylindern har pajjat" så  borde man väl märka det genom att pedalen sjunker, samt att bromsarna tar "en aning sämre"?

Senast redigerat av dawwe (15 april 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
caboom89
16 april 2012 · 67 Inlägg

dawwe skrev:
Pukkohontas: Om "packningen i huvudbromscylindern har pajjat" så  borde man väl märka det genom att pedalen sjunker, samt att bromsarna tar "en aning sämre"?

Bilen är dessutom nybesiktigad och bromsarna tar helt perfekt:) Inget bra att veta eller några andra fel upptäcktes heller. Men dem kan ju ha missat nått som kan orsaka vibrationerna kanske?

Jag har börjat fundera på en hjulinställning då jag känner en som har hållt på med bilar mycket och har liknande problem som mig med sin bil. Han funderar på hjulinställning.

Kom gärna med andra förslag:)

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang