Knack i motorn Chrysler Voyager 3.6 2002

andrebw
17 juni 2012 · 4 Inlägg

Hej!

Har nyligen köpt en voyager till mycket bra pris då motorn tickade rejält. Helt klart en ventil/lyftare så jag tänkte baggis! Nu har jag kört den ett tag, jag menar vad kan hända tills igår på en lite längre tripp. Motorn började knacka rejält och med hög volym på stereon hörde jag det inte men bilen började hacka ibland och jag sänkte volymen. Fick en smärre chock då jag hörde hur illa det lät. Ett hårt distinkt knack. Jag tänkte..........jäklar, nu har lyftaren rykt riktigt och jag sänkte farten och pulsade vidare. Tills plötsligt oljelampan tände till. Jag stannade omedelbart. Dagen efter åkte jag till bilen som jag lämnat och kollade då oljan som var OK. Startade bilen, knacken fortfarande rejäla men jag började köra hem. 3 mil senare tänds lampan igen?

Jag undrar, kan det vara en lyftare eller är det mer allvarligt än så? Vevlager, ramlager?

Lämnar nog in bilen men är det chans på lyftaren så kanske jag gör det själv. Men varför ska den tappa oljetrycket???

Tacksam för all hjälp som kan fås.

/ Saknar min volvo :-)

LeafBox Lat Perfektionist
17 juni 2012 · 6 359 Inlägg

Bara att kasta den där motorn.
Ingen mening att försöka rädda den längre.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
nixon89 klabbarpan
17 juni 2012 · 3 041 Inlägg

Är ett ganska vanligt fel på dem dära motorerna, lagrena havererar på dem. Farsgubben fick själv byta ut sin v6:a pga vevlager ras.
Mycket tråkigt dock sad

Billigaste för dig är självklart ett rent motorbyte då det lär kosta på tok förmycket att få lagrena bytade.

Min far hade tur och hittade en krockskadad på blocket för en human peng, vilket gav han en frisk motor samt annat godis:)

Lycka till med bilen!

Mvh Benna

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
chryslerstratus
24 juni 2012 · 440 Inlägg

Motorn är antingen en 3.3 eller 3.8 beroende på om det är import (Caravan, Town & Country). Bra att veta om du letar efter objekt, dvs. EJ 3.6 som du skrivit i rubriken (men kanske är felskrivet?) big_smile

Tur iaf att du fick den till ett bra pris, under 10 000:- antar jag?

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang