Chrysler 300c 2,7 felkod P0300

Lifestyle18
3 april 2012 · 12 Inlägg

Har en 300c 2,7 -06 som felkodar P0300, samtidigt som den börjar felkoda så slutar gaspedalen att funka i 2-5 sek sen rullar allt på som vanligt tills nästa gång man kör den ELLER så kan det gå 1 1/2 vecka mellan gångerna som den krånglar.

Har förstått att P0300 betyder att den misständer någon av cylindrarna men inte vilken, har bytt mapsensorn och alla tändstiften samt spjällhuset men till ingen nytta.

Det har även hänt att bilen felkodar men inte behåller felkoden i minnet , då auktoriserad Chrysler-verkstad inte får fram något på sin high-tech dator varje gång. Verkstan har nu haft min bil i över en vecka och bilen har gått som en klocka, man börjar ju att ruttna.

Undrar nu om någon här på Garaget känner till om något liknande fall där man faktiskt löst ett liknande problem?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2012 · 17 486 Inlägg

Lifestyle18 skrev:
Har en 300c 2,7 -06 som felkodar P0300, samtidigt som den börjar felkoda så slutar gaspedalen att funka i 2-5 sek sen rullar allt på som vanligt tills nästa gång man kör den ELLER så kan det gå 1 1/2 vecka mellan gångerna som den krånglar.

Har förstått att P0300 betyder att den misständer någon av cylindrarna men inte vilken, har bytt mapsensorn och alla tändstiften samt spjällhuset men till ingen nytta.

Det har även hänt att bilen felkodar men inte behåller felkoden i minnet , då auktoriserad Chrysler-verkstad inte får fram något på sin high-tech dator varje gång. Verkstan har nu haft min bil i över en vecka och bilen har gått som en klocka, man börjar ju att ruttna.

Undrar nu om någon här på Garaget känner till om något liknande fall där man faktiskt löst ett liknande problem?

Hade ett liknande problem på min 300C 2.7 -09. Fast där levde även instrumenten rövare och diverse annat. Det var ljusmodulen som strulade och fick bytas. Den skickade strömspikar i elsystemet vilket störde ut även insprutning. Har du helförsäkrat så tar de detta fel. Troligen inte detta fel då det skulle vara ovanligt men iallafall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lifestyle18
3 april 2012 · 12 Inlägg

Intressant, den felkodar även C0700 som tydligen har något med lyset att göra plus att min tempmätare lever sitt eget liv, ibland så dippar den ner till botten för att när jag startar om bilen så går den upp till det normala igen.

Hur kom du fram till att det var ljusmodulen och är det dyrt/ svårt att byta?
Jag har helförsäkring ;-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2012 · 17 486 Inlägg

Lifestyle18 skrev:
Intressant, den felkodar även C0700 som tydligen har något med lyset att göra plus att min tempmätare lever sitt eget liv, ibland så dippar den ner till botten för att när jag startar om bilen så går den upp till det normala igen.

Hur kom du fram till att det var ljusmodulen och är det dyrt/ svårt att byta?
Jag har helförsäkring ;-)

Bilen dippade i vissa mätare och tappade kraft. Mycket kraft. Tyckte även att den växlade konstigt men tappar den kraft så... Även så nollställdes stereon (Bas +0, Treble +0 osv). Efter samråd med försäkringsbolaget så tog de den på bärgare till en verkstad. Se bild på min bil... Verkstaden bytte ljusmodul och detta kostade ca 8500:- men jag betalade bara självrisk. Jag kunde bara köra bilen i ca 5-10 minuter innan felet uppstod. Får du felkod på ljusen så känns ju faktiskt mitt problem lite relevant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lifestyle18
4 april 2012 · 12 Inlägg

Får man fråga vilken verkstad du anlitade, skulle vara guld och få prata med någon meck som faktiskpt fixat detta fel och hur dom kom fram till att det var just ljusmodulen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2012 · 17 486 Inlägg

Lifestyle18 skrev:
Får man fråga vilken verkstad du anlitade, skulle vara guld och få prata med någon meck som faktiskpt fixat detta fel och hur dom kom fram till att det var just ljusmodulen.

Japp! Sjölands.

http://www.sjolandsbilservice.com/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lifestyle18
6 april 2012 · 12 Inlägg

Hörde av mig till Sjölands men dom kunde inte ge något svar om din bil :-(

Har du något kvitto el liknande där det står exakt vad dom bytte typ artikelnr? Min bilmeck vet inte riktigt vad han skall leta efter då han inte hört om detta problem tidigare.

Lifestyle18
5 maj 2012 · 12 Inlägg

visade sig vara ena Oxygen sensor Bank 1.
Så nu biljäveln som den ska.

Edvinoo Hetast Just Nu!
25 juni 2012 · 1 355 Inlägg

har samma fel på min, började igår... Hur kom du fram till att det var Oxygen Sensor ?

Inspiration comes standard
Lifestyle18
14 juli 2012 · 12 Inlägg

Skaffade en sån här http://www.youtube.com/watch?v=7xWee2T4 … e=related.
Och när bilen felkodade P0300 för femtioelfte gången så gjorde jag en ' frame freeze' och där stod en jävla massa info bla att ena oxygen sensor gav 33 % än den skulle ge.

Komiska/tragiska var att verkstadens superdyra dator inte fick fram samma info som mitt billiga 'skräp' gjorde.
Visade upp frame freeze för bilmecken och då såg han direkt vad som skulle göras.

Flera månaders tjafs försvann på 15 min.

Edvinoo Hetast Just Nu!
6 augusti 2012 · 1 355 Inlägg

Lifestyle18 skrev:
Skaffade en sån här http://www.youtube.com/watch?v=7xWee2T4 … e=related.
Och när bilen felkodade P0300 för femtioelfte gången så gjorde jag en ' frame freeze' och där stod en jävla massa info bla att ena oxygen sensor gav 33 % än den skulle ge.

Komiska/tragiska var att verkstadens superdyra dator inte fick fram samma info som mitt billiga 'skräp' gjorde.
Visade upp frame freeze för bilmecken och då såg han direkt vad som skulle göras.

Flera månaders tjafs försvann på 15 min.

Vad var det som skulle göras ?

Inspiration comes standard
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2012 · 17 486 Inlägg

Edvinoo skrev:

Lifestyle18 skrev:
Skaffade en sån här http://www.youtube.com/watch?v=7xWee2T4 … e=related.
Och när bilen felkodade P0300 för femtioelfte gången så gjorde jag en ' frame freeze' och där stod en jävla massa info bla att ena oxygen sensor gav 33 % än den skulle ge.

Komiska/tragiska var att verkstadens superdyra dator inte fick fram samma info som mitt billiga 'skräp' gjorde.
Visade upp frame freeze för bilmecken och då såg han direkt vad som skulle göras.

Flera månaders tjafs försvann på 15 min.

Vad var det som skulle göras ?

Vilket han bytte och felet försvann.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
chryslerstratus
6 augusti 2012 · 440 Inlägg

Edvinoo skrev:

Lifestyle18 skrev:
Skaffade en sån här http://www.youtube.com/watch?v=7xWee2T4 … e=related.
Och när bilen felkodade P0300 för femtioelfte gången så gjorde jag en ' frame freeze' och där stod en jävla massa info bla att ena oxygen sensor gav 33 % än den skulle ge.

Komiska/tragiska var att verkstadens superdyra dator inte fick fram samma info som mitt billiga 'skräp' gjorde.
Visade upp frame freeze för bilmecken och då såg han direkt vad som skulle göras.

Flera månaders tjafs försvann på 15 min.

Vad var det som skulle göras ?

En utav lambdasonderna byttes nog, även om dom inte kallas så.. syresensor/O2-sensor är riktiga namnet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang